یادداشت/حيدر معصومي ريسه

آیا وقت آن نرسیده است که مهمانان ناخوانده رحل اقامت کنند!

  • شناسه خبر: 12560
آیا وقت آن نرسیده است که مهمانان ناخوانده رحل اقامت کنند!

آیا وقت آن نرسیده است که مهمانان ناخوانده رحل اقامت کنند!

خانه » آخرین اخبار » آیا وقت آن نرسیده است که مهمانان ناخوانده رحل اقامت کنند!

اگر به شهرهای دیگر ایران رفته باشی شاید آمار افاغنه ای را که در رفسنجان می بینی در هیچ کجای ایران ندیده باشی ووقتی مسئولین انتظامی شهر از آمار تخلفات شهر سخن می گویند اتفاقی نیست که یک سر آن به عزیزان افاغنه ختم نشود بسیاری از آنها هم انسانهای شریفی هستند و نمی توان همه را با یک چوب راند؛ولی یقین بدانید یکی از معضلات کنونی کشور ما حجم بالای پناهندگان کشورهای همسایه از افغانستان ؛پاکستان؛ عزیزان کرد و… است .مهمان نوازی از خصوصیات برجسته ایرانیان است ولی آیا مهمان نباید به فکر رفتن از خانه میزبان باشد.

نکته قابل تامل اینکه هیچ ارگانی آمار دقیقی از افغانهای مقیم ایران ندارد.تامل برانگیز تر اینکه بعضی ها که دستی بر آتش داشته اند برای آنها شناسنامه و کارت ملی هم گرفته اند و حتی به جایی رسیده است که افغانها با همان کارت ملی جعلی یارانه دریافت می کنند.این کارها یا نشان می دهد افغانها خیلی زرنگند یا اینکه در ادارات کشور ما حساب و کتاب راست و درستی وجود ندارد.

من سال گذشته یک بنایی داشتم با شناسنامه و کارت ملی ایرانی و همسر ایرانی که وقتی هویتش را می پرسیدی می گفت من مشهدی هستم .نوبت به گچ کاری خانه که رسید گچ کاری به من معرفی کرد وگفت این گچ کار افغانی است .وقتی گچ کار آمد و بعد از چند روز فهمیدم بنای ما هم خود افغانی است ؛گفتم بابا خودش می گوید من مشهدی هستم گچ کار تمام ایل و طایفه اش را می شناخت که افغان خالص است.بله مشکل این است که مهمان آنقدر در خانه میزبان نشسته است که الان خود را جزئی از میزبان می داند و دوقرت و نیمش هم باقیست.

اگر گذشته تاریخی مان را ورق بزنیم خاطرخوشی از افغانها نداریم ولی اینکه در برابر این سیل مهمان چرا اینقدر سهل انگاری می شود جای بسی سوال است! مگر این مهمانها غیر از بدبختی و گرانی و بیکار شدن قشر عظیمی از کارگران فصلی و غیر فصلی کشورمان بار دیگری از دوش ما برداشته اند که اینقدر مهمان نوازی می کنید؟ همه کشورها وقتی می خواهی چند روزی برای سفر به کشورشان مراجعت کنی وقتی برای طی مراحل قانونی سفرهای خارجی به سفارتخانه شان مراجعه می کنی کاری به سرت می دهند که بی خیال سفر می شوی .

یادم نمی رود که شبکه خبر خودمان گزارشی را پخش کرد که هواپیمای کابل –تهران که به زمین نشست نزدیک به ۴۰۰ نفر از آن پیاده شد ولی وقتی می خواست هواپیما برگردد تعداد مسافرانش به تعداد انگشتان دو دست نمی رسید تازه اینها افغانهای به قول امروزیها باکلاسند حالا ببینید آنهایی که از مرز زمینی می آیند چه خبر است؟مستولین هم گاهی حرفی راجع به ساماندهی افاغنه مقیم ایران می زنند و ساعتی بعد همه فراموششان می شود.

نکنداین افغانها برای عده ای نان دارد و ما نمیدانیم!نمی خواهم گرانیها را گردن افاغنه بیندازم ولی شما به من بگویید این جمعیت قابل توجه چه می خورند .اگر در صف نان تعداد نانی را که یک افغانی می گیرد دیده باشی متوجه عرض بنده می شوی به امید روزی که همه چیز در کشور ما شفاف شود حتی تعداد افاغنه مقیم ایران!ودیگری اینکه این مهمانان عزیز را چند قرن دیگر باید تحمل کنیم؟

حیدر معصومی ریسه

برچسب ها:
آيا وقت آن نرسيده است كه مهمانان ناخوانده رحل اقامت كنند! خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان