گزارش خانه خشتی به مناسبت روز روستا؛

روستای تاریخی اودرج رفسنجان را بیشتر بشناسید

  • شناسه خبر: 47671
روستای تاریخی اودرج رفسنجان را بیشتر بشناسید

روستای اودِرج در ۳۵ کیلومتری رفسنجان واقع شده ، روستایی تاریخی با آثار کهن و بافت ارزشمند و معماری قدیم جزو ۱۷ روستای خوش آب و هوای ایران محسوب می شود.

خانه » آخرین اخبار » روستای تاریخی اودرج رفسنجان را بیشتر بشناسید

به گزارش “خانه خشتی“، روستای اودرج رفسنجان به دلیل برخورداری از ظرفیت های گردشگری مانند کهنسال ترین درخت پسته ایران، شهر زیرزمینی دستکند و زیستگاه انسان های اولیه، تپه های ماسه بادی ، قبرستان ۱۳۰۰ ساله اوایل اسلام ، طبیعت بکر و زیبا و فسیل دایناسور در غار آدوری و… از روستاهای هدف گردشگری کشور است.

این خطه به خود می بالد که دو شهید به نام های مجید عبدالهی و جواد حاج محمدی را تقدیم اسلام کرده است.
کهنسال ترین درخت پسته ایران در سال ۸۳ در دهکده تاریخی اودِرج رفسنجان با قدمتی ۱۵۰۰ ساله شناسایی شد.
کار تحقیقاتی و کارشناسی هم از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی و مؤسسه تحقیقات پسته کشور بر روی این درخت انجام و مشخص شده این درخت، کهنسال ترین درخت پسته ایران با ارتفاع ۱۵ و قطر تنه ۳.۵ متر است.

7
دهیار روستای اودرج رفسنجان در گفت و گو با خانه خشتی از ظرفیتهای این روستا سخن می گوید و می افزاید: قبرستان مسلمانانِ بدو اسلام با قدمت ۱۳۰۰ ساله در این منطقه است.
آقای حاج محمدی می گوید : قدمت این قبرستان به اوایل اسلام باز می گردد که با بازسازی آن می توانیم از جهات تاریخی به آن ارج نهیم.
وی با اشاره به تثبیت سازی سنگ قبور این قبرستان تصریح  می کند : با تثبیت سازی سنگ قبور این قبرستان سعی می کنیم سنگ قبرهایی که کنده شده و ممکن است در معرض از بین رفتن وآسیب قرار بگیرند را حفاظت کنیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان نیز از وجود شهری زیرزمینی مانند میمند شهربابک در روستای اودِرج می گوید و این را  نشانگر سکونت انسانهای اولیه در این روستا می داند.
وی معتقد است : روستای میمند شهربابک به دلیل مهاجرت روستاییان و تخلیه روستا ، این دستکند به گونه ای سالم مانده است و بزرگترین روستای دستکند جهان شناخته شده است اما روستای اودرج رفسنجان به دلیل تداوم زندگی در دستکند ها ، این شهر زیرزمینی کمی تخریب شده و نیاز به مرمت دارد.
دهیار روستای اودرج با اشاره به اینکه این روستا به دلیل نبود شغل در حال خالی شدن اهالی بود، می گوید : به این نتیجه رسیدیم که فراهم کردن زیرساختهای صنعت گردشگری در این روستا می تواند موجب رونق و آبادانی و نیز جلوگیری از مهاجرت افراد به شهر ها شود.

8

یکی از عجایب این روستا غار آدوری است که در آن اثری از فسیل دایناسور به صورت خوابیده مشاهده می شود که این نما به هزاران سال پیش بر می گردد.
تپه های ماسه بادی یکی دیگر از ظرفیت های قابل جذب گردشگر در این روستا است که زمینه رسیدن به این تپه ها در حال فراهم شدن است.
روستای اودرج رفسنجان در مقایسه با برخی مکان های گردشگری از جمله روستای ابیانه اصفهان دارای ظرفیت های بسیاری از لحاظ جذب گردشگر از جمله شهر زیرزمینی دستکند ۱۴۰۰ ساله، کهنسال ترین درخت پسته ایران که در آستانه ثبت ملی است، تپه های ماسه ای و درمانی، برج دوران قاجاریه، مسجد قدیمی، قبرستان ۱۳۰۰ ساله از دوران اوایل اسلام و طبیعتی زیبا با معماری قدیم است.

رضا حاج محمدی دهیار جوان اودرج که عشق و علاقه فراوانی به روستایش دارد، همواره تلاش می کند تا قابلیت های زادگاهش را به جایگاه اصلی رسانده و آن را به دست اهلشان بسپارد که همان خدمت به اهالی روستا برای ایجاد شغل در راستای صنعت گردشگری و ماندگاری آنها در روستا و نیز لذت بردن مردمانی است که از راه های دور و نزدیک و کشورهای دیگر به تماشای پدیده های خداوندی به این سمت کشیده می شوند.

گزارش از: مریم رضایی

برچسب ها:
اخبار رفسنجان خانه خشتی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • لیلا

    سلام و احترام. سلیمانی هستم. نیاز به تلفظ درست با اعراب گذاری نام این روستا برای ترجمه دارم. البته اگر با اشاره به سند رسمی یا هر گونه ادله باشد سپاسگزارم.

    یه دوست

    واقعا زیباست........:-D

    اشنا

    با تشکر از دهیار محترم اودرج
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان