عقب نشینی قطر از مواضع خصمانه علیه سوریه

  • شناسه خبر: 2620
عقب نشینی قطر از مواضع خصمانه علیه سوریه

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با چرخش آشکار از سیاست‌های خصمانه و مداخله جویانه کشور متبوعش در قبال کشورهای مهم منطقه مانند سوریه و مصر عقب‌نشینی؛ و سیاست‌های پیشین دوحه در برابر این کشورها را تکذیب کرد. به گزارش فارس به نقل از الجزیره، شیخ “حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی” با حضور در برنامه […]

خانه » سیاسی » عقب نشینی قطر از مواضع خصمانه علیه سوریه
نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر با چرخش آشکار از سیاست‌های خصمانه و مداخله جویانه کشور متبوعش در قبال کشورهای مهم منطقه مانند سوریه و مصر عقب‌نشینی؛ و سیاست‌های پیشین دوحه در برابر این کشورها را تکذیب کرد.

به گزارش فارس به نقل از الجزیره، شیخ “حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی” با حضور در برنامه “بدون مرز” شبکه قطری الجزیره به تبیین سیاست‌های کشور متبوع خود در برابر تغییر و تحولات جاری در منطقه پرداخت.

آنچه در سخنان نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نمود داشت، چرخش آشکار سیاست‌های قطر در برابر بسیاری از تغییر و تحولات مهم جاری در منطقه از جمله بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران بود.
شیخ حمد درباره بحران سوریه مدعی شد که قطر خواهان ثبات و استقرار و صلح برای ملت سوریه است و فقط هنگامی که مشاهده کرد، مردم این کشور کشتار و قتل عام می‌شوند، در این کشور مداخله کرد و این موضوعی است که اکثر کشورهای عربی بر آن اتفاق نظر دارند.
نخست‌وزیر قطر با رد اینکه قطر موجب تشدید درگیری‌ها و اختلافات میان مخالفان سوری با رژیم شده است، مدعی شد: روابط قطر و سوریه چه در بعد ملی و چه در بعد رسمی در سطح بسیار بالا و خوبی قرار داشت و هنگامی که اعتراض‌ها در سوریه شروع شد، دوحه مجبور شد، میان مردم و حکومت یکی را انتخاب کند که در این بین مردم سوریه را انتخاب کرد!
وی فاش کرد که شیخ “حمد بن خلیفه آل‌ثانی”، امیر قطر تماس‌های دیپلماتیکی بیشماری با دمشق برای حل بحران سوریه داشته و حتی در این‌باره ولی‌عهد قطر به دمشق هم سفر و با مقامات مسئول سوریه دیدار کرده است.
شیخ حمد بن جاسم درباره تسلیح مخالفان سوری توسط قطر مدعی شد که دوحه تنها به خاطر احترام به حق دفاع از خود اقدام به تسلیح مخالفان سوری در برابر نظام این کشور کرده است.
وی با با رد نقش قطر در تحریک کشورهای عربی و غربی برعلیه نظام سوریه خواستار توقف خون و خون‌ریزی در این کشور و دادن اجازه ورود کمک‌های بشر دوستانه به این کشور و فراهم کردن زمینه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور شد.
اما درباره اجلاس سران عرب که امروز در بغداد برگزار می‌شود، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت که دوحه خواهان گسترش روابط دیپلماتیک خود در تمام سطوح با بغداد است، ولی با نحوه برخورد دولت این کشور با برخی اقلیت‌های مذهبی این کشور از جمله اهل سنت عراق مخالف است.
شیخ حمد درباره سیاست قطر در برابر جمهوری اسلامی ایران گفت: دوحه با هرگونه حمله یا اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران مخالف است.
وی در ادامه افزود: کشور متبوعش همچنین اجازه نخواهد داد، از پایگاه‌های آمریکایی موجود در قطر برای حمله نظامی به ایران استفاده شود.
نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت: چه ایران و چه آمریکا از این موضع قطر آگاه هستند و می‌دانند که دوحه هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد، از خاکش جهت حمله به ایران استفاده شود، همانگونه که مخالف هرگونه اقدام نظامی علیه ایران است.
اما در خصوص مصر شیخ حمد اخبار منتشره درباره فشار آمریکا به قطر جهت ارائه کمک‌های مالی به قاهره را تکذیب کرد و مدعی شد که قطر در روابط خود با کشورهای دیگر کاملا آزاد است و از هیچ کشوری تبعیت نمی‌کند و دوحه روابط خوبی با قاهره دارد.
شیخ حمد در ادعایی بسیار عجیب تاکید کرد که قطر با بسیاری از سیاست‌های آمریکا در منطقه مخالف است که از جمله آنها باید به حمایت آمریکا از اسرائیل اشاره کرد.
نخست‌وزیر قطر در ادامه ادعاهای عجیب خود گفت که دوحه اعتراف می‌کند که مصر جایگاه بسیار مهمی در جهان دارد و قطر هیچ‌گاه نخواسته و تلاش نکرده جایگاه مصر در جهان عرب را از آن خود کند.
وی درباره سفرهای متعدد “خیرت الشاطر”، معاون رهبر جماعت اخوان المسلمون مصر به قطر گفت که دوحه با تمام شخصیت‌ها و جریان‌های مصری تعامل مثبت دارد.
برچسب ها:
عقب نشینی قطر از مواضع خصمانه علیه سوریه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان