ضرورت فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی در رفسنجان

  • شناسه خبر: 97364
ضرورت فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی در رفسنجان

مدیر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر ضرورت فرهنگسازی انجام زایمان طبیعی در این شهرستن تأکید کرد.

خانه » آخرین اخبار » ضرورت فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی در رفسنجان

به گزارش خانه خشتی، دکتر زهره قرشی درباره برپایی جشنواره ترویج و فرهنگ سازی زایمان طبیعی در پارک بانوان رفسنجان اظهار کرد: زایمان به روش سزارین مشکلات سلامتی برای مادر و جنین به وجود میاورد ضمن اینکه میزان مرگ و میر در این روش زایمان بیشتر از مرگ و میر در زایمان های طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه میزان انجام سزارین در ایران نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است تصریح کرد: در درجه اول یکی از اهداف سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان کاهش آمار سزارین است.

قرشی ادامه داد: در همین راستا ایجاد فرهنگسازی در شهرستانها لازم است، از آنجایی که در رفسنجان در سالهای اخیر اکثر مادران باردار به روش سزارین فرزندان خود را به دنیا آورده اند برای به دنیا اوردن فرزندانشان بعدی باید حتما سزارین شوند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار کرد: ولی با این حال طی فرهنگسازی از دو سال گذشته مادرانی که بار اول فرزند به دنیا میاورند به زایمان طبیعی رغبت پیدا کرده اند و این امر باید بیشتر مورد استقبال قرار گیرد.

قرشی گفت: یکی از علت هایی که مادران بیشتر به سمت روش سزارین میروند ترس از زایمان به روش طبیعی است در حالی که مزیتهای رش طبیعی به مراتب بیشتر از سزارین است و سزارین عواضی را هم دارد که جبران ناپذیر است.

وی با بیان اینکه خانواده های ایرانی سزارین را امری لوکس تلقی می کنند خاطرنشان کرد: این در حالی است که در کشورهای خارجی و توسعه یافته خانمها سزارین را امری لوکس نمیپندارند و از روش طبیعی برای زایمان و بدنیا آوردن فرزندانشان بهره می برند.

 قرشی گفت: کسانی که از درد و تنهایی در روش طبیعی می ترسند می توانند با شرکت در کلاسهای قبل از زایمان و داشتن همراه ( مادر، خواهر و یا مامای همراه) برای کاهش درد زایمان طبیعی استفاده کنند که موثر هم هست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز گفت: دومین جشنواره ترویج و فرهنگ سازی زایمان طبیعی با توجه به اهمیت سلامت مادران باردار در دوازدهم و سیزدهم خرداد ماه به همت واحد مامایی این معاونت در محل پارک بانوان برگزار گردید .
دکتر میرزابیگی افزود متاسفانه به دلیل ترس و باورهای غلط در سالهای اخیر تمایل به زایمان طبیعی در بین بانوان کاهش یافته و بایستی با افزایش آگاهی و توانمندی مادران باردار تمایل به زایمان ایمن را نهادینه کرد و از انجام سزارین غیر ضروری خودداری کرد.

دکتر محمد رضا میرزابیگی با بیان اینکه ترویج زایمان طبیعی نیازمند مشارکت و حمایت طلبی همگانی داد ، گفت این معاونت در سال گذشته اولین همایش ترویج زایمان ایمن برگزار گردید که مورد اقبال مادران باردار واقع گردید.

وی تصریح کرد: باید فواید زایمان فیزیولوژیک و مضرات سزارین غیر ضروری به شکل شیوا و قابل فهم در فالب همین جشنواره ها آموزش داده شود.

میرزابیگی در پایان از مشارکت فعال بیمارستان علی ابن ابیطالب و مرکز آموزشی درمانی نیک نفس و مرکز مشاوره مامایی الزهرا و سایر افراد دخیل در بر پایی جشنواره قدردانی نمود.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان