استاد حاجی محمد محقق در جمع مهاجرین افغان در رفسنجان:

سکونت ۳ میلیون مهاجر افغانی و تحصیل ۱۷ هزار دانشجوی افغان در ایران از برکت جمهوری اسلامی است

  • شناسه خبر: 93692
سکونت ۳ میلیون مهاجر افغانی و تحصیل ۱۷ هزار دانشجوی افغان در ایران از برکت جمهوری اسلامی است

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در جمع مهاجرین افغان مقیم رفسنجان گفت: این فرصت که ۳ میلیون مهاجر افغانی ساکن و ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه  وبیش از ۳۸۰ هزار نفر در معارف مشغول به تحصیل اند، ازبرکت جمهوری اسلامی است.

خانه » آخرین اخبار » سکونت ۳ میلیون مهاجر افغانی و تحصیل ۱۷ هزار دانشجوی افغان در ایران از برکت جمهوری اسلامی است

به گزارش خانه خشتی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در سفر خود به استان کرمان روز گذشته در جمع مهاجرین افغان مقیم در مهمانشهر رفسنجان حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

وی خطاب به هم وطنان خود اظهار داشت: به دیدار شما مردم خوب و قهرمان آمدم تا سر بر آستان شما بگذارم و بر پدران و مادران شهداء و همسنگران آنان را احترام بگذارم.

محقق خاطر نشان کرد: امروز که سفره ی مشترکی میان ایران و افغانستان پهن گردیده است موجب یک پیوند عظیم فرهنگی و فکری میان این دو است.

afghanestan iran rafsanjan (3)

وی با بیان اینکه سرزمین افغانستان سرزمین جوانمردانی است که هیچ اشغالگری که قصد اشغال افغانستان کرده است بدون آسیب از انجا بیرون نشده است تصریح کرد: کشور ما به دلیل اهمیت استراتژیکی و ژئوپولیتیکی که در منطقه دارد همه کشور گشاها و طماعان دنیا را به طرف خود جلب می کند و همیشه درتاریخ مورد هجوم و غصب بوده است.

استاد محقق ادامه داد: جنگ های  اول انگلیس در افغانستان به همین منظور  بوده است که با خاطرات تلخ و سرشکستگی از آن عقب نشسته است و هیهات این سرزمین قلب تپنده آسیاست .

afghanestan iran rafsanjan (4)

وی خاطر نشان کرد: افغانستان سرزمینی است که غیرت و همت مردانش قلب همه ی تجاوز گران را خورد و خونین و امید آنان را به یاس تبدیل کرده است.

محقق با بیان اینکه این کشور هرچه دارد از افتخارات جهاد و از مقاومت در برابربیگانگان است تصریح کرد: امروز هم که تروریسم بین المللی با ترکیبی از همه ی کشور های تروریست پرور جهان به افغانستان حمله کرده باز هم قابل عقب گرد است.

وی افزود: قریب به دودهه پیش این سرزمین مورد هجوم طوفان هایی از جنوب کشور توسط همسایه ای ناجوانمرد و حسود قرار گرفت  وجنایات و تجاوزات و قتل عام هایی صورت گرفت و  امروز تروریست های جهان صلاح دیگری را دست گرفته اند  به نام داعش و یا تفکر تکفیری که همه ی مسلمانان را کافر ومشرک میخوانند.

afghanestan iran rafsanjan (5)

استاد محقق خاطر نشان کرد: گروه های تروریستی در سوریه و عراق  در ظاهر نام اسلام را یدک میکشند اما در باطن استخبارات کشور های بزرگ و تصمیم گیر جهان هستند که این بلای آسمانی را درست کرده و به جان مسلمانان انداخته اند؛ کسانی که مطالعات دارند،میفهمند اما توده های مردم بدانند اینها هیچ ربطی به اسلام ندارند.

وی ادامه داد: اینها دست های دشمنان اسلام هستند که کشور های مختلف را هدف قرار داده و به قتل عام مسلمانان و تخریب آثار تاریخی کشورها پرداخته اند.

محقق افغانستان را یکی از هدف های داعش و گروه های تکفیری برشمرد و گفت: هدفشان نیست آنجا بمانند بلکه به عنوان پلی میانی برای ورود به آسیای میانی و به منظور مهار اقتدار دشمنان بزرگ ترشان که در سطح جهان از نظرقدرت و صنعت نظامی و تکنیک های جنگی با هم برابری دارند و همچنین برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی که امروز خط سومی را در برابر قدرت های جهانی گشوده است.

afghanestan iran rafsanjan (8)

وی خاطر نشان کرد: ما حق داریم از افغانستان دفاع کنیم و نگذاریم کسی به آن هجوم آورد و از اینجا به جای دیگری قصد تجاوز کند، امسال ما جنگ های سخت و خونینی را تجربه کردیم و ۱۴۰هزار نیروی بین المللی در افغانستان بود که اکثر آنها رفته اند و فقط تعداد کمی برای مباحث آموزشی و امنیتی مانده اند.

محقق با بیان اینکه نیروهای امنیتی ما  با دادن روزانه حداقل ۲۰ شهید از کشور حفاظت میکنند خاطر نشان کرد: ما امسال ۴۰ هزار شهید دادیم اما افغانستان  ولایت های مورد هدف آنها را حفظ کرد واکنون تعداد اندکی از مناطق دست انهاست، بهار امسال هم جنگ ادامه دارد اما ما ایستاده ایم.

وی افزود: طبل جنگ نمی کوبیم اما اگر کسی به کشور ما تجاو کند دستش را قطع خواهیم کرد و این را بدانند که ما همان ملتی هستیم که ارتش ۱۶۰ هزار نفری سرخ را  با دست خالی از کشورمان بیرون کردیم و امروز هم آماده ایم هرتجاوزی را دفع کنیم.

afghanestan iran rafsanjan (2)

استاد محقق مردم کشور افغانستان را مصمم دانست و گفت: جو کلی جهان به گونه ایست که از طرفی منطقه ی مارا نا امن میکنند و از طرفی سعی میکنند نیرو های فکری و جنگی مان را متفرق کنند، توقع ما از شما مردمی که اینجا هستید این است که نگاهی به کشور داشته باشید وبه اینجا که آمده اید دیگر دورتر نروید.

وی ادامه داد: به شما اطمینان میدهم که جمهوری اسلامی و افغانستان در کنار شما هستند، ما در کنار شما هستیم و تا جایی که ممکن بوده همکاری کردیم و باز هم میکنیم.

وی تصریح کرد: توقع ما این است که با دفترما در ارتباط باشید تا هرگاه زمینه مساعد شود به صورت داوطلبانه، به طور گروهی و یا انفرادی به افغانستان بازگردید.

استاد محقق در میان سخنان خود از مهاجرین افغان حاضر در جلسه پرسید اگر ما شرایط را برای بازگشتتان مساعد کنیم آیا شما با ما همگام و همنوا هستید؟جمعیت یکصدا پاسخ دادند بله و کف زدند و وی ادامه داد: من به این شعر عقیده دارم که میگوید : دو چیز است زگیتی عزیز ترند، یکی میهن و دیگری مادرم؛ همچنان که مادر و پدر احترام ویژه ای دارند، خاک افغانستان را هم باید سرمه ی چشم کنیم.

afghanestan iran rafsanjan (1)

وی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون بورسیه ها بیان داشت: من در آنجا تمام تلاش خودم را میکنم که اگر بورسیه ها دولتی ویاغیر دولتی شد ما امکان استفاده از آن را برای شما مهیا میکنیم.

محقق ادامه داد: ۵۰۰ بورسیه از ۱۵ سال پیش به صورت دولتی در اختیار وزارت تحصیلات عالیه ماست که هنوزانجام نشده  است زیرا گاهی شرایط ایران و گاهی افغانستان نا مساعد است.

وی خاطر نشان کرد: این فرصت که ۳ میلیون مهاجر افغانی ساکن و ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه  وبیش از ۳۸۰ هزار نفر در معارف مشغول به تحصیل اند، ازبرکت جمهوری اسلامیست.

محقق با بیان اینکه تشکر میکنیم از مقام معظم رهبری که دستور داده اند فرزندان مهاجر غیر مجازهم برای تحصیل معارف ثبت نام کنند تصریح کرد: فرصت را غنیمت شمارید و تحصیل کنید که همیشه شرایط اینگونه مساعد نیست، گرسنگی را تحمل کنید اما تحصیل را از دست ندهید امروز بسیاری از تحصیل کردگان ایران در امر  باز سازی افغانستان و سطح  وزارت و ریاست و بخش خصوصی و ساخت دانشگاه ها فعالیت میکنند.

وی افزود: ایران هم این فرصت را از دست ندهد که ۳ میلیون دوست در کشورش دارد که نسل اندر نسل تحصیل میکنند.

استاد محقق خاطر نشان کرد: امیدوارم از ایران کمک های خودش بورسیه کنند که هم به درد افغانستان بخورند و هم رابطه دوستی شان با افغانستان پررنگ تر شود.

برچسب ها:
اوردوگاه رفسنجان سفیر افغانستان مهاجرافغانی مهاجرافغانی رفسنحان مهمانشر رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • محمد

    سلام تشکر به خاطر اینکه اخبار مربوط به مهاجرین را انعکاس داده اید ، یک رسانه خوب وقتی به وظیفه خود عمل کرده است که تمام خبر ها را بدون محدودیت و بدور از غرایض شخصی منعکس کند .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان