امارهای عجیب خرید اسلحه در جهان که رییس جمهور هم به ان اشاره داشتند.

  • شناسه خبر: 8658
امارهای عجیب خرید اسلحه در جهان که رییس جمهور هم به ان اشاره داشتند.

آمریکا با ایجاد رعب و وحشت  در دنیا قصد دارد کارخانه اسلحه سازی خود را از ورشکستگی نجات دهد به گزارش”خانه خشتی” حادثه ۱۱ سپتامبر با شکل گیری نوعی نظام گیری در جهان همراه بوده است، به طوری که میزان خرید و فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی رشدی خیره کننده داشته است. اما در سایه […]

خانه » اخبار ویژه » امارهای عجیب خرید اسلحه در جهان که رییس جمهور هم به ان اشاره داشتند.

آمریکا با ایجاد رعب و وحشت  در دنیا قصد دارد کارخانه اسلحه سازی خود را از ورشکستگی نجات دهد
به گزارش”خانه خشتی” حادثه ۱۱ سپتامبر با شکل گیری نوعی نظام گیری در جهان همراه بوده است، به طوری که میزان خرید و فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی رشدی خیره کننده داشته است. اما در سایه تحولات پس از این رویداد شاهدیم که ایالات متحده به یکی از بزرگترین فروشندگان سلاح تبدیل شده است، به طوری که تنها در سال ۲۰۰۶، بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار قرارداد با دیگر کشورها منعقد کرده است. نکته قابل توجه آنکه بخش قابل توجهی از فروش تسلیحات این کشور به دولت هایی بوده که سالیان سال در فهرست تحریم ایالات متحده بوده اند.
میزان فروش تجهیزات و تسلیحات نظامی ایالات متحده به کشورهای خارجی در سال گذشته دو برابر شده است. در این سال کشورهایی چون پاکستان، استرالیا و یونان سخت علاقه مند به خرید تسلیحات از ایالات متحده بودند و دولت این کشور نیز در سایت های مرتبط با عرضه تسلیحات خود در بازارهای جهانی از سخت گیری های گذشته خود کاسته است.
عقد قرارداد به میزان ۲۱ میلیارد از سپتامبر ۲۰۰۵ تا سپتامبر ۲۰۰۶ و ۱۰.۶ میلیارد دلار در سال پیش از آن، آماری است که از سوی پنتاگون منتشر شده است. همچنین متوسط عقد قراردادهای نظامی این کشور از سال ۲۰۰۱ به بعد نیز ۱۰ تا ۱۳ میلیارد دلار بوده است.
عوامل متعددی در این قضیه دخیل است. پس از حادثه ۱۱ سپتامبر دولت بوش از این حادثه در راستای حمایت از متحدان خود و تقویت روابط با کشورهای جهان استفاده کرده است کشورهای خاورمیانه غنی از نفت را می توان به بزرگترین خریداران این محصولات برشمرد. هم اکنون کشورهایی چون پاکستان، هند و اندونزی که زمانی حق خرید تسلیحات آمریکایی را نداشتند از تحریم خارج شده اند و اقدام به عقد سفارش هایی قابل توجه کرده اند. از سوی دیگر، فروش این حجم از تسلیحات سبب شده تا خط تولید هواپیماهایی چون جنگنده «اف شانزده» و یا هواپیمای باری «سی هفده» که دیگر پنتاگون به آنها نیاز ندارد، کماکان به فعالیت خود ادامه دهد.
«هوارد روبل» تحلیلگر صنعت نظامی آمریکا می گوید: هم اکنون سفارش های قابل توجهی وجود دارد که پشتوانه مناسبی برای صنعت نظامی آمریکا خواهد بود.
پاکستان سالیان سال به واسطه برنامه های اتمی اش با تحریم تسلیحاتی آمریکا روبه رو بود، اما هم اکنون یکی از بزرگترین طرف های قرارداد است به طوری که پس از لغو تحریم هایش در سال ۲۰۰۵، اقدام به عقد قراردادی به ارزش پنج میلیارد دلار برای خرید جنگنده های اف شانزده کرد.
هند نیز وضعیتی مشابه پیدا کرده است و به عنوان بازاری سودآور شناخته می شود. این کشور که قصد خرید ۱۲۶ فروند هواپیمای جنگی جدید را دارد به پاتوقی برای فعالان عرصه صنعت نظامی آمریکا تبدیل شده است.
البته در پس بسیاری از این سفارش ها، سودهای هنگفت بازار نفت خوابیده است. در ژوئیه ۲۰۰۶، عربستان سعودی تنها در راستای تجهیز گارد ملی اش، پنج میلیارد و هشتصد میلیون دلار تسلیحات و سه میلیارد دلار بابت سفارش خرید هلی کوپترهای «بلک هاک» خودروهای نظامی «آبرافر» و سیستم های رادیویی جدید هزینه کرد .
در منطقه خلیج فارس کشورهایی چون بحرین، اردن و امارات متحده عربی تنها برای خرید هلی کوپتره مذکور قراردادهایی به ارزش یک میلیارد دلار منعقد کرده اند.
عمان قراردادی ۴۸ میلیون دلاری برای خرید سیستم ضدتانک، امارات قراردادی به ارزش ۷۵۲ میلیون دلار برای خرید تجهیزات توپخانه ای و موشکی و بحرین برنامه خرید موشک های «جاولین» را به ارزش ۴۲ میلیون دلار در برنامه خود دارد. تنها کشوری چون بحرین در عرض پنج سال پس از حادثه ۱۱ سپتامبر یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی خریده است.
«ویلیام هارتونگ» مدیر برنامه تجارت تسلیحات مؤسسه صلح جهانی در این باره می گوید: افزایش بهای نفت سبب شده تا کشورهایی چون عربستان و امارات هزینه بیشتری در این عرصه تقبل کنند. وی معتقد است که برای فروشندگان این قراردادها، پولی بادآوره محسوب می شود. البته مثلاً سفارش های عربستان سعودی در میزان قراردادهای ۲۱ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۶ ایالات متحده محاسبه نشده است.
«جفری روبرت بی کوهن»، مدیر دفتر همکاری های امنیت دفاعی که مدیریت فروش تسلیحات به دیگر کشورها را برعهده دارد در این باره می گوید: «سال ۲۰۰۷ را با دست پر آغاز کردیم.»
پس از حادثه ۱۱ سپتامبر علاوه بر کشورهایی چون هند و پاکستان، تحریم های تسلیحاتی کشورهایی چون تاجیکستان، صربستان و مونته نگرو، ارمنستان و جمهوری آذربایجان که به عنوان متحدان اصلی ایالات متحده در جنگ با تروریسم شناخته شدند نیز لغو شد و همین موضوع سبب شد که آنها نیز به جمع خریداران تسلیحات آمریکایی بپیوندند.
تا پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر، ارمنستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان هیچ خرید نظامی از آمریکا نداشتند اما بنا به آمار مرکز اطلاعات دفاعی آمریکا تاکنون حدود ۳۲ میلیون دلار تسلیحات نظامی خریداری کرده اند. نپال که پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر تنها در مجموع یک میلیون و یکصد هزاردلار سلاح از آمریکا خریداری کرده بود تنها در پنج سال گذشته ۲۲ میلیون دلار تسلیحات خریده است. این آمار در مورد کشورهایی چون یمن، جیبوتی و ازبکستان نیز پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر ۱۶.۵ میلیون دلار و پس از آن ۷۳ میلیون دلار بوده است.
اساساً هنگامی که کشوری اقدام به خرید تجهیزات جدیدی می کند، سالیان سال می بایست بابت بهینه سازی و تعمیر و نگهداری آن نیز هزینه کند.
این گونه خریدها سبب می شود که صنایع نظامی در معرض خطر ایالات متحده جانی تازه بگیرند. به عنوان مثال، در حالی که شرکت بوئینگ اعلام کرد که قصد توقف تولید هواپیمای باری سی هفده را دارد، ناگهان با سفارش یک میلیارد و سیصد میلیون دلاری کانادا و دو میلیارد دلاری استرالیا روبه رو شد. همچنین خرید هواپیماهای اف شانزده از سوی ترکیه، یونان و پاکستان که ارزشی حدود یازده میلیارد دلار دارد، رونق چشمگیری را برای تولیدکنندگان آن داشته است.
هم اکنون انجمن صنایع هوایی آمریکا با اعمال فشار برکنگره، خواهان آسان تر شدن عقد قراردادهای نظامی با کشورهای خارجی است تا بدین شکل، بر میزان درآمدهای خود بیفزای

برچسب ها:
آمریکا،فروش اسلحه
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان