خانه خشتی گزارش می دهد:

بانوی کارآفرین رفسنجانی نمونه استان شد

  • شناسه خبر: 85937
بانوی کارآفرین رفسنجانی نمونه استان شد

فاطمه محمدی ده سال است که در زمینه تولید عرقیجات گیاهی سنتی ِ با کیفیت بالا فعالیت می کند او اولین کارگاه تولید این محصولات در رفسنجان را تأسیس کرد.

خانه » آخرین اخبار » بانوی کارآفرین رفسنجانی نمونه استان شد

به گزارش “خانه خشتی“، زنان در کشورها، امید اول برای ارتقای خانواده‌ها و رشد و توسعه‌ کشورهای خود محسوب می‌شوند موفقیت زنان کارآفرین در جوامع نه ‌تنها سبب سودهای اقتصادی می‌شود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم ایجاد می‌نمایند.

فاطمه محمدی ده سال است که در زمینه تولید عرقیجات گیاهی سنتی ِ با کیفیت  بالا فعالیت می کند او اولین کارگاه تولید این محصولات در رفسنجان را تأسیس کرد تا هم بتواند با محصولاتی که از دیگران روانه بازار می شود از نظر کیفیت رقابت کند و هم برای اشتغال خانگی بانوان قدمی‌ بردارد محمدی مهر ماه امسال به عنوان کارآفرین نمونه استان کرمان برگزیده شد گفت و گو با وی می تواند مشوقی برای افرادی باشد که انگیزه برای کارهای تولیدی دارند و دوست دارند در چرخاندن چرخ مملکت سهیم باشند.

*ابتدا خود را معرفی نمایید.

بسم ا… الرحمن الرحیم. من فاطمه محمدی متولد ۱۳۳۵ اهل و ساکن روستای زین آباد رفسنجان هستم در زمینه های خیاطی، گلدوزی، تولید جوانه های گندم، جو، ماش، نخود، لوبیا و یونجه و نیز تولید عرقیجات گیاهی از جمله رازیانه، نعنا، زیره، کاسنی و… فعالیت دارم.

IMG_۲۰۱۶۰۱۰۲_۱۱۳۵۳۴

همچنین به منظورکشت زعفران به صورت پایلوت در قطعه زمینی به مساحت ۲۵*۲۵ متر مربع زعفران کاشتم که قصد دارم به همت اداره جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در زمینی که در بیرون از روستا دارم و خارج از طرح هادی روستا است کشت گیاهان دارویی و تولید زعفران را توسعه دهم.

برای توسعه کشت زعفران مشکلی از لحاظ آب ندارم چون از سه موتور پمپ آب سهم دارم و از آنجایی که زعفران به آب کمی نیاز دارد تولید آن می تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و بسیاری را مشغول به کار می سازد ضمن اینکه رفسنجان از تک محصولی بیرون میاید.

وی معتقد است خانم‌ها فقط باید خودشان را باور کنند  او تصمیم دارد برندش را جهانی کند و محصولات خود را  صادر کند.

*از برندتان بگویید؟

سازمان صنعت و معدن قرار است تا اواخر دی ماه امسال برند ” کوه و کویر ” را به من اعطا نماید البته تولیدات ما ازنظر بهداشتی و کیفی عالی هستند و به خاطر کیفیت بالای این محصولات تولیدی توانسته ام نمونه استان شوم. و در بازار کسانی هستند که محصول ما را خریداری کنند و اگر برند مان بیاید بهتر در عرضه به بازار فعالیت خواهیم کرد و قصد دارم محصولاتم را به خارج از کشور صادر کنم.

*در بالابردن کیفیت محصولاتتان چه اقداماتی انجام می دهید؟

دستگاه جوانه را خریداری کردیم که دانه های گیاهی را پس از خیساندن در آب، در دستگاه جوانه قرار می دهیم که به مدت ۴۸ ساعت بماند از آنجایی که طعم و کیفیت جوانه ها به رشد جوانه ها بستگی دارد برای جوانه گندم در دستگاه زمان می دهم تا ۶ سانتی متر رشد کند که برای تهیه کماج سهن استفاده می شود و تهیه کماج سهن با این میزان رشد جوانه گندم، طعم بهتری را دارد.

دیگر جوانه ها هم بین ۳ تا ۶ سانتی متر رشد می کنند. البته فرهنگ مصرف جوانه ها در رفسنجان هنوز جا نیفتاده. مردم اگر بدانند چه عرقیجات و یا چه جوانه هایی برای بدن مفیدند می توانند به سلامتی خود و افراد خانواده کمک به سزایی کنند.

*خواص جوانه ها در چیست؟

جوانه ها سرشار از ویتامین ها، پروتوئین، عناصر آهن، روی و … هستند و برای سلامتی انسان مفیدند امروزه مردم اکثرا به مصرف غذاهای چرب و پرکالری روی آورده اند که تهدیدی برای انها است مصرف جوانه ها برای انواع امراض و خون رسانی و … مفید است.

افراد می توانند برای رشد بدن کودکان خود از ۷ ماهگی به بعد جوانه های گیاهی را در غذای کودک استفاده کنند جوانه ها به صورت خشک شده در سوپ، آش یا هر غذایی استفاده شود و همچنین به صورت تر و تازه هم در سالاد مصرف نمایید.

جوانه ها برای بدن مفیدند مثلا برای افسردگی شدید جوانه جو دو سر، برای کاهش چربی و قند جوانه جو معمولی، جوانه ماش تقویت کننده و برای کم خونی مفید است و همچنین جوانه یونجه هم برای کاهش چربی و افرادی که کم خونی دارند تأثیر گذار است.

ما مواد اولیه تولید جوانه را از بازار تهیه میکنیم و پیش بینی می کنیم سالانه ۵۰۰ تن جوانه تولید و روانه بازار کنیم.

*چند نوع عرقیجات گیاهی تولید می کنید؟

ما در رفسنجان ۴۰ نوع عرقیجات گیاهی را تولید می کنیم هم جوانه هم عرقیجات را با برند ” کوه و کویر” تولید می کنیم در طرح جدید و توسعه کارگاه، بسته بندی عرقیجات و جوانه ها را هم دیده ایم.

برای تولید عرقیجات گیاهی از هر ۲۰ کیلو گیاه که داخل دیگ می ریزیم ۲۲ لیتر آب هم اضافه می کنیم و ۱۹ شیشه یک لیتیر عرق گیاهی تولید می شود این در حالی است که در برخی جاها از هر یک کیلوگرم گیاه، ۵ لیترعرق گیاهی تولید می کنند که کیفیت محصول با افزایش میزان آب کاهش می دهد.

*تا الان چند نفر نیرو جذب کردید؟

تا الان چیزی حدود ۱۰ نفر نیرو در زمینه تولید جذب کردیم که ۵ نفر مستقیم و ۵ نفر نیز غیر مستقیم .

با توسعه و راه اندازی کارگاه جدید بیش از ۵۰ نفر به کارمشغول می شوند چون تعدادی برای جمع آوری گیاهان دارویی ( نعنا، گل محمدی، بابونه، برگ گردو، کاسنی، رازیانه و … ) نیاز است و اگر برندمان بیاید بی نهایت نیرو نیازداریم و رد طول شبانه روز( ۲۴ ساعت) کارگاه فعال خواهد بود.

*خاصیتی هم از عرقیجات گیاهی بفرمایید.

کبد انسان مانند پاسبان سرچهار راه است تمام تنظیم کننده بدن بر عهده کبد است، در جامعه امروزی کسی به کبد خود توجهی نمی کند لذا بهتر است که مردم خودشان دکتر خود باشند و از عرقیجات گیاهی برای هر درمانی استفاده نمایند به طور مثال کاسنی خنک کننده است و برای افرادی که گرمی  دارند، یا غذای چرب و شیرینی می خورند و چربی خونشان بالا است می توانند عرق گیاه کاسنی میل کنند .

ویا کسانی که بیش از حد حرارت بدنشان بالا است یا گرمی یرغانی دارند می توانند از عرق گیاهی بید وکاسنی استفاده نماید.

عرق گیاهی یونجه هم برای کاهش چربی و قند خون مفید است.

این را هم بگویم که اگر می خواهید عرق گیاهی بخورید حتما خنک باشد و اگر بیرون از یخچال و گرم باشد فایده ای ندارد و با چند تکه یخ این نوشیدنی را خنک کنید و بعد میل کنید چون عرقیجات گیاهی اگر خنک نباشند و گرم باشند هیچ تأثیری در بهبودی ندارند.

*آیا زن بودنتان تاکنون باعث محدودیت برایتان شده است؟

نه. بنده معتقدم بعضی از شوهرها اعتماد به نفس خانم‌هایشان را می‌گیرند وقتی اعتماد به نفس را گرفتی هیچ کاری آن زن نمی‌تواند انجام دهد همیشه می‌گویند پشت سر هر مرد موفقی یک زن قدرتمندی هست معتقدم تمام زنانی که موفق شدند پشت سرشان یک کوه حمایتی داشتند وقتی خانواده‌ات حامی ‌ات باشند موفق می‌شوی من معتقدم اگر هر فردی به خودش اعتماد داشته باشد هیچ کس نمی‌تواند از کار منصرفش کند بنابراین زن بودن اصلا باعث محدودیت نیست و می‌تواند محال را ممکن کند مگر اینکه نخواهد.

*از مسئولین چه تقاضایی دارید؟

مرحله‌ی اول‌ سرمایه‌گذاری است به طوری که تا الان حدود ۱۰۰ میلیون تومان جهت خرید تجهیزات تولید عرقیجات گیاهی و تولید جوانه هاهزینه کرده‌ام اگر مسئولان به ما کمک کنند و تسهیلات بدهند و درکنارش برای ما بازار فروش در نظر بگیرند، مشکلمان حل می‌شود.

یکی از ایده‌های ما راه‌اندازی فروشگاه‌های ثابت در سطح شهر است که اگر این طرح اجرایی بشود مشکل عمده ما دربحث فروش حل می‌شود و برای توسعه کارگاه نیاز به ۱۵۰ میلیون تومان داریم.

*سخن پایانی….

از فرماندار محترم رفسنجان جناب حمید ملانوری و خانم سیدی مشاور بانوان رفسنجان که در زمینه های مختلف از جمله اخذ مدارک لازم و راه اندازی این کارگاه تولیدی به ما کمک کردند ممنونم.

گزارش از: مریم رضایی

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • اهورا

    سلام خانم محمدی میتونم تماس داشته باشم ۰۹۱۳۵۷۸۸۰۸۷ رضایی
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان