ارائه خدمات رایگان به ۱۱۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان

  • شناسه خبر: 82278
ارائه خدمات رایگان به ۱۱۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تا کنون ۱۱۴ نفر در رفسنجان مبتلا به ایدز شناسایی شدند و در مرکز dic خدمات رایگان به آنها ارائه می شود.

خانه » آخرین اخبار » ارائه خدمات رایگان به ۱۱۴ نفر مبتلا به ایدز در رفسنجان

به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“،احمد جمالی زاده در نشست خبری در معاونت بهداشتی رفسنجان اظهار داشت: در رفسنجان در بانوان بالای ۹۰ درصد از طریق روابط جنسی و در آقایان از طریق تزریق سرنگ های مشترک اعتیاد مبتلا شده اند. 

وی با اشاره به اینکه هر ساله ۱۵ آذرماه روز جهانی ایدز نامیده شده است تصریح کرد: چون این بیماری رفتاری است لذا افرادی که رفتارهای خصوصی و محرمانه انجام می دهند بیشتر در معرض خطر و ابتلا به این بیماری هستند و از زمانی که فرد مبتلا می شود امکان دارد بین دو تا ده سال این بیماری خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه این بیماری واکسن ندارد بیان کرد:  اگر این بیماری زود تشخیص داده شود می توان به درمان بیماری پرداخت و از شیوع آن جلوگیری کردکه در این راستا بهتر است افرادی که مشکوک هستند به مراکز مشاوره ایدز مراجعه کنند و به طور رایگان خدمات درمان و مشاوره ای را دریافت کنند.

جمالی زاده اظهار کرد: باید به افراد مبتلا به ایدز به دید یک بیمار نگاه کرد چه بسا افراد زیادی از جمله تحصیلکرده، دانشجو، غنی و فقیر نمی دانند و دچار این بیماری می شوند و متأسفانه در حال حاضر بیشترین قشری که در جامعه به این بیماری گرفتار می شوند دو سوم از جوانان هستند که نیروی کارآمد و مفید جامعه به حساب میایند.

وی بیان کرد: این بیماری از طریق تزریق مشترک بوسیله معتادان، ارتباط جنسی محافظت نشده، از مادر به جنین، تیغ های آلوده در آرایشگاهها، وسایل جراحی در دندانپزشکی ها و تزریق خون انتقال میابد.

جمالی زاده گفت: مهمترین راه انتقال از طریق ارتباطات جنسی است که تا سال ۸۵ دوسوم مبتلایان معتادان بودند اما در حال حاضر این موج بیشتر از طریق رابطه های جنسی است که نگران این هستیم که در چند سال آینده این بیماریها بروز کنند و نتوانند درمان شوند، خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: در سال گذشته ۴۳ درصد مبتلایان از راه تزریق مشترک در معتادان رخ داده، ۳۷٫۵ درصد از طریق روابط جنسی است و ۱۵ درصد مبتلایان هنوز نامشخص است ولی احتمال می دهیم که انها نیز از طریق روابط جنسی دچار این بیماری شده باشند.

وی خاطرنشان کرد: اههای پیشگیری در این بیماری پایبندی به مسایل اخلاقی و خانوادگی است و در کل کشور ۳۰ هزار نفر  مبتلا به این بیماری شناسایی شده است در حالی که بین ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند ولی شناسایی نشده اند.

دکتر جمالی زاده آسیب های اجتماعی را زمینه بروز این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: مصرف قرصهای روانگردان، مشروبات الکلی و قرص های آمفتامین موجب می شود فرد زوال عقل پیدا کند و معمولا تمایلات جنسی فعال شده و روابط جنسی محافظت نشده را انجام می دهند.

وی عنوان کرد: اگر یک نفر مبتلا به ایدز کمتر داشته باشیم ۱۶ هزار دلار صرفه جویی اقتصادی می شود زیرا برای درمان آنها بیش از ده قلم داروی وارداتی و گران، مشاوره، آزمایشات، متادون و دیگر خدمات در مرکز  dic در رفسنجان به انها رایگان ارائه می شود.

جمالی زاده گفت: برخی سرطانها، بیماری های هپاتیت b  و هپاتیت  c  و بیماری سل ناشی از ابتلا به بیماری ایدز است.

وی افزود: نهاد ngo در رفسنجان جهت حمایت مبتلایان به ایدز که بی بضاعت هستند تشکیل شده است.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان