در همایش توسعه پایدار مطرح شد؛

آب مهمترین چالش پیش روی رفسنجان

  • شناسه خبر: 77602
آب مهمترین چالش پیش روی رفسنجان

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته کشور گفت: اینکه تمام مسائل را به خشکسالی ربط دهیم غلط است مهمتر از آن عدم مدیریت مناسب چاه های کشاورزی است .

خانه » آخرین اخبار » آب مهمترین چالش پیش روی رفسنجان

به گزارش “خانه خشتی“، ناصر صداقتی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پسته کشور در همایش توسعه پیدار در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، به موضع برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی رفسنجان پرداخت.

وی با بیان اینکه این برداشت های بی رویه از لحاظ کمی و کیفی مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است اظهار داشت: اینکه تمام مسائل را به خشکسالی ربط دهیم غلط است مهمتر از آن عدم مدیریت مناسب چاه های کشاورزی است .

صداقتی افزود: از ۱۰۹۷ چاه فعال در رفسنجان ۹۷۳ چاه در بخش کشاورزی استفاده می شود که بیشترین برداشت را داشته ، یعنی ۸۸/۷ درصد چاه ها در کشاورزی استفاده می شود.

وی همچنین به حفرچاه های غیر مجاز در شهرستان اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در منطقه وجود دارد که از این تعداد ۳۶ حلقه فعال هستند و البته این چاه ها کمتر از ۴ درصد برداشت از سفره های زیرزمینی داشته اند، مشکل بحران آب فراتر از این است که بتوان با پلمپ کردن این چاه ها حل شود.

صداقتی تلخ شدن آب چاهها، افزایش عمق آنها، افزایش هزینه های کشاورزی ناشی از حفرچاه و کف شکنی، ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی نظیر فقر و بیکاری، بیابان زایی و ایجاد ریزگردها، کاهش تولید محصول به دلیل کم آبی و خشک شدن باغات را از جمله پیامدهای های استفاده بی رویه از سطح آب های سفره های زیر زمینی برشمرد.

وی در این کنفرانس راه کارهایی همچون خاموش نمودن موتور پمپ های چاه های کشاورزی درزمان غیر ضروری، نصب و راه اندازی کنتورهای هوشمند آب و برق، اصلاح روش های آبیاری سنتی، جلوگیری از توسعه سطح زیر کشت در منطقه و پر کردن چاه های غیر مجاز را ارائه کرد.

تولید روزانه ۴ میلیون متر مکعب آب با استفاده از نیروی هم جوشی

چالز هلسلی استاد دانشگاه هاروارد امریکا که میهمان ویژه همایش توسعه پایدار دانشگاه ولیعصر(عج) بود نیز در سخنان خود مشکل آب رفسنجان را همچون سایر جاهای مختلف دنیا حتی امریکا دانست و گفت: در حال حاضر دو راه برای مقابله وجود دارد یکی حفظ کردن منابع آب و دگری افزایش منابع آب است.

وی به برخی روش های بکار رفته در کالیفرنیا از ۱۰۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: فکر می کنم برای آینده رفسنجان نیز نقش موثری داشته باشد آبیاری قطره ای نسبت به آبیاری سیلابی تاثیر بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آبی که هم اکنون در اختیار داریم برای آینده ای کوتاه مدت هم کافی نیست حل مشکل آب یک شبه نیست بلکه ممکن است صدها سال طول بکشد

وی مهمترین راه حل مشکل کم آبی را نحوه استخراج آب از دریا دانست و گفت: با استفاده از نیروی هم جوشی(فیوژن) می توانیم گرمای از دست رفته را برای تولید انرژی بکار گیریم، ما می توانیم با استفاده از نیروی هم جوشی حتی روزانه به میزان ۴ میلیون متر مکعب آب بدست اوریم.

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان