از این ور رانده و از آن ور مانده! تاریخ مصرف سروش و گنجی هم برای بی بی سی فارسی تمام شد

  • شناسه خبر: 7056
از این ور رانده و از آن ور مانده!  تاریخ مصرف سروش و گنجی هم برای بی بی سی فارسی تمام شد

سایت بی بی سی فارسی وابسته به دستگاه سلطنتی بریتانیا در اقدامی بی سابقه نظر نهایی خویش در مورد سروش و اکبر گنجی را به قلم یک جامعه شناس ایرانی – امریکایی منتشر کرد. به گزارش “خانه خشتی” به نقل از مهندس نیوز، بی بی سی فارسی در این مقاله که توسط مجید محمدی جامعه […]

خانه » سیاسی » از این ور رانده و از آن ور مانده! تاریخ مصرف سروش و گنجی هم برای بی بی سی فارسی تمام شد

سایت بی بی سی فارسی وابسته به دستگاه سلطنتی بریتانیا در اقدامی بی سابقه نظر نهایی خویش در مورد سروش و اکبر گنجی را به قلم یک جامعه شناس ایرانی – امریکایی منتشر کرد. به گزارش “خانه خشتی” به نقل از مهندس نیوز، بی بی سی فارسی در این مقاله که توسط مجید محمدی جامعه شناس مقیم امریکا به رشته تحریر درآمده سروش را فردی مذبذب و هرهری مذهب قلمداد کرده که نه در سوابق اندیشه ای خود دارای ثبات است و نه در شکل بیان مطالب و آراء فکری از مبنای مشخصی پیروی می کند. در این مقاله نسبتا مفصل ، بی بی سی فارسی هم دیگر از ژست های روشنفکر مآبانه سروش خسته شده و عنوان می دارد، معلوم نیست او به دنبال چه می گردد. از طرفی مخالفان حکومت دینی را کافر قلمداد می نماید و از طرف دیگر خود را به عنوان یک معلم اخلاق معرفی نموده و سعی دارد تا با مردود شمردن نظر همه صاحبان فکر، تنها خود را دارای اندیشه راستین و حقیقت محور معرفی نماید. در بخش دیگری از این تحلیل بی بی سی فارسی راجع به سروش آمده: “نویسنده (یعنی سروش) برای آن که مشتی به فقها بزند مشتی به افراد بی دین یا غیر دیندار نیز می زند تا احساس نشود که وی منصف نیست. وی نمی تواند ناراحتی خود را از آزادی دینی و بیدینی در دنیای غرب پنهان کند.  همین موضوع نگاه غیر جامعه شناسانه‌ی سروش را از دین به خوبی نمایش می دهد. وی نوستالژی خود را از یک جامعه‌ی مذهبی کوچک در شرایطی که آزادی‌های اجتماعی برای همه (دیندار و غیر دیندار) فراهم بوده به کل جامعه‌ی ایران بسط می دهد.”
مجید محمدی تحلیل گر بی بی سی فارسی اذعان می دارد که سروش فردی خود خواه، مغرور و در حوزه اندیشه ای کاملا مستبد بوده که هیچ گونه نظر مخالف با خود را بر نمی تابد و در واقع خود را محور، میزان و شاقول حقیقت راستین می پندارد. اتخاذ تاکتیک وسط طلایی ارسطو از سوی سروش ناظر به همین موضوع می باشد.
در بخشی دیگر از این مقاله ، بی بی سی فارسی اکبر گنجی را نیز آدمی بی سواد در حوزه اندیشه معرفی کرده و بیان می دارد که اکبر گنجی با خیالبافی های خود، مفاهیمی تصنعی را خلق می کند که در جهان واقعی اصلا وجود خارجی ندارد. او برای اینکه در یک موضوع سیاسی  بتواند پشتوانه های نظری را نیز فراهم کند به هر بهانه ای متوسل می شود تا خود را در جایگاه یک ناظر عالی مقام و اندیشمند بدور از عرصه آلوده و متلاطم سیاسیت نشان دهد و به همین خاطر او نیز مانند سروش به همان تاکتیک وسط طلایی ارسطویی متشبث می شود.
البته بی بی سی در این تحلیل اصلاح طلبان را نیز بی نصیب نگذاشته و روحانیون اصلاح طلب را افرادی معرفی کرده که صرفا برای بازگشتن به ساختار قدرت در حاکمیت ایران حاضرند از هر گروه و جریان فکری به عنوان نردبان ترقی بهره برداری نمایند.
این اظهار نظر بی سابقه بی بی سی که همیشه سعی می کرد سروش و روحانیون اصلاح طلب را به عنوان صاحبان اندیشه های غیر قابل خدشه معرفی کند و آنان را منجیان مردم ایران تلقی نماید، نشان از آن دارد که بی بی سی فارسی در یک تاکتیک رسانه ای سعی کرده تا با تاریخ مصرف گذشته نشان دادن افکار و اندیشه های مخالفان حکومت ایران، اعتماد سازی جدیدی برای مخاطبین خود ایجاد نماید غافل از آن که خود این نویسنده به اصطلاح جامعه شناس مقیم امریکا نیز در دام وسط طلایی ارسطو افتاده و سعی کرده که تا با مردود نشان دادن افکار و آرای اصلاح طلبان خارج نشین، خود را به عنوان قطبی جدید در میدان اندیشه ای مخالفان جمهوری اسلامی بنمایاند.

برچسب ها:
بی بی سی فارسی، اکبر گنجی، سروش
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان