آخرین وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی/ الزام برای استفاده از دامنه کشوری

  • شناسه خبر: 5680
آخرین وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی/ الزام برای استفاده از دامنه کشوری

شمار دامنه های اینترنتی ثبت شده در ایران به ۲۵۵ هزار و ۱۴۳ مورد رسید و در این میان همچنان دامنه کشوری “دات آی آر” بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده که با الزام دستگاههای اجرایی برای استفاده از این دامنه بزودی نیز رشد چشمگیری را در ثبت دامنه ir شاهد خواهیم بود. به […]

خانه » آخرین اخبار » آخرین وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی/ الزام برای استفاده از دامنه کشوری

شمار دامنه های اینترنتی ثبت شده در ایران به ۲۵۵ هزار و ۱۴۳ مورد رسید و در این میان همچنان دامنه کشوری “دات آی آر” بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده که با الزام دستگاههای اجرایی برای استفاده از این دامنه بزودی نیز رشد چشمگیری را در ثبت دامنه ir شاهد خواهیم بود.
به گزارش “خانه خشتی” به نقل از  مهر، بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که ماهانه نزدیک به ۱۰ هزار دامنه اینترنتی با پسوندهای مختلف در کشور به ثبت می رسد که دامنه لاتین نقطه آی آر (دات ir) بیشترین آمار دامنه های فعال در ایران را به خود اختصاص داده است.

براین اساس شمار دامنه های اینترنتی به ثبت رسیده در مرکز دانش های بنیادی با پسوند لاتین دات ir هم اکنون ۲۴۵ هزار و ۹۲۲ دامنه است که با این وجود بیشترین دامنه های اینترنتی که در کشور به ثبت می رسد مربوط به دامنه لاتین ir است و تقاضا برای دامنه فارسی ایران هنوز چشمگیر نیست.

از میان دامنه های اینترنتی فعال در کشور حدود ۳ هزار و ۸۴۱ دامنه اینترنتی با پسوند فارسی نقطه ایران – دات ایران – فعال است که این آمار از کاهش فعالیت آدرس های با این پسوند طی ماههای اخیر حکایت دارد.

همچنین دو هزار و ۶۹۴ دامنه با پسوند co.ir و یک هزار و ۵۴۰ دامنه اینترنتی با پسوند ac.ir در کشور به ثبت رسیده و فعالیت می کند.

هم اکنون ۳۱۹ دامنه اینترنتی با پسوند gov.ir در کشور فعال است و از دیگر دامنه های ثبت شده و فعال در کشور می توان به ۳۵۲ مورد فعالیت دامنه اینترنتی با پسوند sch.ir، حدود ۲۷۶ مورد ثبت پسوند org.ir، حدود ۱۵۶ مورد پسوند id.ir و حدود ۴۳ مورد دامنه اینترنتی با پسوند net.ir اشاره کرد.

دامنه اینترنتی (Internet domain) پسوندی است که در بخشهای پایانی نشانی اینترنتی وبگاه‌ها می‌آید و برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پسوندهای دامنه های اینترنتی هریک برای اهداف و امور خاصی تعریف می شود که مهمترین آن برای هر کشوری پسوند ملی است. هم اکنون هر یک از کشورهای جهان دارای یک یا چند پسوند ملی یا دامنه “سطح‌ بالای کد کشوری” هستند که برای سایت‌های آن کشور استفاده می‌شوند.

دامنه سطح‌ بالای کد ایران هم اکنون دات IR است اما دامنه ملی “دات ایران” که امکان نوشتن آدرسهای اینترنتی با حروف فارسی و از راست به چپ را ممکن می کند نیز به تصویب سازمان نظارت برنامه ها و ارقام اینترنتی (آیکان) رسیده که بر اساس آن فعالیت دامنه اینترنتی “نقطه ایران” با پشتیبانی تمامی ورژن ها و سیستمهای روز دنیا ممکن است.

هفته گذشته نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه های جداگانه به دستگاههای اجرایی و بانک مرکزی استفاده از پسوند‌های غیر از ir. در پورتال‌های اجرایی را ممنوع اعلام کرد که این موضوع برای بخش بانک و بیمه نیز الزامی خوانده شد.

به گفته رضا تقی پور استفاده از پسوند ir. در تمامی سایت‌ها و پورتال‌های بانک‌‌های دولتی و غیر دولتی اجباری است و در غیر اینصورت بانکها باید پسوند فعلی خود را به پسوند ir. تغییر دهند.

برچسب ها:
آخرین وضعیت ثبت دامنه های اینترنتی/ الزام برای استفاده از دامنه کشوری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان