گزارش/فروغ بوستانچی

رسیدگی به مشکلات خبرنگاران همچنان در حد وعده باقی مانده است

  • شناسه خبر: 50893
رسیدگی به مشکلات خبرنگاران همچنان در حد وعده باقی مانده است

رسیدگی به مشکلات خبرنگاران تاکنون در حد حرف و وعده باقی مانده و از طرفی تعریف درستی از شغل خبرنگاری نیست.

خانه » آخرین اخبار » رسیدگی به مشکلات خبرنگاران همچنان در حد وعده باقی مانده است

به گزارش “خانه خشتی”، به نقل از فارس کرمان، «بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله قلم تعلیم داد و به انسان آموخت آن چه را که نمی‌دانست» در اهمیت خبر و جایگاه خبرنگار همین بس که نخستین آیات نازل شده بر آخرین پیامبر الهی بر این موضوع دلالت دارد و در قرآن کریم بارها رسالت خبرنگاری پیامبر گرامی اسلام (ص) تعریف شده است.

استرس، بی‌خوابی، نداشتن امنیت و آینده شغلی، دست و گردن‌درد، اعصاب‌خردی‌های مکرر، مشکلات مالی و مسکن و بیمه، نداشتن وقت فراغت و تفریح و … تنها بخشی از مشکلات خبرنگاران است که در کنار آن باید دلخوری و دور بودن از کانون گرم خانواده را هم به آن اضافه کرد و جای تاسف است برای مسئولانی که دغدغه خبرنگاران را تبلت و آی‌پد و لپ‌تاپ می‌دانند.

البته علاوه بر این مشکلات هر خبرنگار مسائل و گرفتاری‌های شخصی خود را هم دارد و عدم حمایت این قشر اتفاقا از سمت مسئولان همان نهادهایی صورت می‌گیرد که اصرار به پوشش خبری برنامه‌ها و جلسات خود را دارند.

و در کنار تحمل این مشکلات به دلیل شرایط رنگین‌کمانی احزاب سیاسی در کشور خبرنگار باید جور احزاب را بکشد و انواع برچسب‌ها مانند «جاسوس» و یا سرزنش‌های ناشی از اعتقادات سیاسی‌اش را هم بشنود.

البته خوشایند است که تمام این مشکلات را بر گردن عدم حمایت‌ و حقوق به‌حق بیندازیم تا نبینیم و نشنویم که عده انگشت‌شماری از خبرنگارنماها به دلیل مشکلات مالی قلم خود را می‌فروشند.

تا نبینیم و نشنویم یک خبرنگار برای ترقی خود همکارش را نردبان قرار می‌دهد یا به قول معروف زیرآبی می‌رود که تحمل این موضوع از تمام مشکلات دیگر سنگین‌تر است.

اکثر خبرنگاران به ویژه اصحاب رسانه در شبانه‌روز حتی بیشتر از یک کارمند دولتی فعالیت می‌کنند اما درآمد خیلی از آن‌ها به یک دهم حقوق کارمندی هم نمی‌رسد چه برسد به اینکه از مزایای بیمه، سابقه کار، حقوق بازنشستگی و … برخوردار شوند و البته خود خبرنگاران هم به این نکته اذعان دارند که روی این کار صرفا به عنوان یک شغل نمی‌توان حساب باز کرد.

خدای‌ناکرده بر اثر فوت و یا آسیب‌دیدگی خبرنگار و البته برای روزنامه‌نگاران در صورت بسته شدن نشریه نه تنها پشتوانه مالی وجود ندارد بلکه هیچ نهاد حقوقی مسئولیت حمایت او و خانواده‌اش را برعهده نمی‌گیرد و جالب اینکه در قانون هیچ اشاره‌ای هم به رسیدگی این موضوع نشده است.

سازمان تامین اجتماعی را توجیه کنید که خبرنگاری از مشاغل سخت است

هنوز وزارت فرهنگ و ارشاد، انجمن‌‌های صنفی روزنامه‌نگاران، خانه‌های مطبوعات، مدیران و متولیان مطبوعاتی نه تنها هیچ تعریف درستی از شغل خبرنگاری ندارند بلکه تلاش‌ موثری در راستای اجرایی شدن قوانین مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران موثر واقع نشده است.

تاکنون نیز وعده‌های بسیاری از سوی مسئولان و نهادهای کشور برای رسیدگی به مشکلات خبرنگاران داده شده و با وجود رسانه‌ای شدن صحبت‌های آن‌ها باز هم رسیدگی کامل در حد حرف و حدیث باقی مانده است.

ضیافتی که صرفا تبلیغاتی نبود

در ۲۸ تیر ماه امسال همزمان با شب شهادت امیرالمومنین (ع) در ماه رمضان، خبرنگاران کرمانی پیامکی از دفتر محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی مبنی به دعوت برای ضیافت افطاری دریافت کردند.

این دعوت که به عقیده برخی از خبرنگاران ضیافتی سیاسی تبلیغاتی برای حفظ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در انتخابات آینده عنوان گرفته بود به جلسه‌ای پیرامون رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران ختم شد.

البته عده‌‌ای به واسطه این تفکر قید این ضیافت را زدند و برخی حاضران نیز پس از صرف افطاری از پورابراهیمی خداحافظی کردند.

خبرنگاران باقیمانده در آن جلسه از مشکلات تکراری جامعه خبرنگاری سخن گفتند و لزوم رسیدگی و بررسی به این مسائل را از نماینده خود در مجلس خواستار شدند.

پورابراهیمی نیز برای ارتقای توان خبرنگاران ایجاد کتابخانه تخصصی علوم ارتباطات، راه‌اندازی دانشکده خبر، کارگاه‌های آموزشی، راه‌اندازی روزنامه سراسری کرمان و … را پیشنهاد داد.

پورابراهیمی به وعده خود عمل کرد

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در آن جلسه عنوان کرد که برای رفع مشکل مسکن خبرنگاران، تخصیص فضاهای تبلیغات شهری برای معرفی رسانه‌ها و مطبوعات استان کرمان و پرداخت وام از سوی صندوق حمایت از هنرمندان، خبرنگاران و نویسندگان پیگیری‌هایی را انجام داده است.

وی وعده داده بود منظور رفع مشکلات این مجموعه مدیرعامل صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان، خبرنگاران و نویسندگان کشور را برای بیان مستقیم مشکلات این مجموعه به کرمان دعوت کند.

غلامرضا خلیل‌ارجمندی امروز برای پیگیری مشکلات خبرنگاران و هنرمندان استان شامل هنرمندان عرصه تئاتر، سینما، خوشنویسی، شاعران، نویسندگان و اهالی مطبوعات ساعت ۱۰ در تالار عماد کرمان حضور دارند.

برچسب ها:
آقای روحانی الوعده وفا / آغاز شمارش معکوس؛ 99 روز + جدول و عکس اخبار رفسنجان خانه خشتی خبرنگاری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان