حضرت امام خمینی(ره): مسؤولان دست از اختلافات بردارند و عواطف ملت را جریحه‏دار نکنند

  • شناسه خبر: 5001
حضرت امام خمینی(ره): مسؤولان دست از اختلافات بردارند و عواطف ملت را جریحه‏دار نکنند

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  فارس عقل سیاسى اقتضا مى‏کند که ما امروز با آن اشخاصى که در رویّه هم حتى با ما مخالفت دارند، لکن در اصل مقصد با ما موافق‏اند، با ملت موافق‏اند، مسیرشان مسیر ملت است، عقل سیاسى اقتضا مى‏کند که ما امروز دست از تمام این اختلافات برداریم تا این مملکت […]

خانه » آخرین اخبار » حضرت امام خمینی(ره): مسؤولان دست از اختلافات بردارند و عواطف ملت را جریحه‏دار نکنند

به گزارش «خانه خشتی»به نقل از  فارس عقل سیاسى اقتضا مى‏کند که ما امروز با آن اشخاصى که در رویّه هم حتى با ما مخالفت دارند، لکن در اصل مقصد با ما موافق‏اند، با ملت موافق‏اند، مسیرشان مسیر ملت است، عقل سیاسى اقتضا مى‏کند که ما امروز دست از تمام این اختلافات برداریم تا این مملکت را آرام کنیم.

اختلاف؛ موریانه نابودى است‏

رمز پیروزى ما وحدت کلمه بوده است. اکنون با کمال خضوع مى‏خواهم تا از اختلافات دست برداشته و براى فرداى خود فکر اساسى کنید و از هرگونه اختلاف بپرهیزید که چون موریانه، خوب و بد را نابود مى‏کند.(۱)

این‏قدر به هم نپّرید

اگر همه با هم مجتمع باشید، اگر سران همه با هم مجتمع باشند، ایراد نگیرند به هم (که) آن به او اشکال کند، او به آن اشکال کند در یک همچو موردى، در یک همچو موقعى که ما داریم، کارها همه اصلاح مى‏شود.

همه‏تان با هم باشید. پشت و پناه هم باشید، ملت خوب است، ملت یک ملت روشنى است، یک ملت خوبى است. شماها هم همه با هم مجتمع بشوید. دولت و ملت، ارکان دولت، رئیس جمهورش، مجلسش، همه این‏ها با هم مجتمع باشند در یک همچو موقع خطیرى که همه گرفتار هستید.

یک قدرى بیدار بشوید. یک قدرى توجه کنید به مسائل. این قدر تو سرهم نزنید، این قدر به هم نپرید.(۲)

عواطف ملت را جریحه‏دار نکنید

ما یک همچو ملتى داریم به این صفا، به این خوبى که در همه قضایا پشتیبان دولتشان هستند، پشتیبان رئیس جمهورشان هستند، پشتیبان مجلسشان هستند، حیف است که ما عواطف این ملت را جریحه‏دار کنیم و بنشینیم با هم مخالفت کنیم. نه خدا را خوش مى‏آید از این و نه ملت را. ملت از این کار ناراحت است.(۳)

یک قدرى آرام باشید

ما خون بچه‏هایمان (را) داده‏ایم، یک قبرستان اینجا پر است از جوانهاى ما، قبرستانهاى شهرستان(ها) پر از جوانهاى ما است که در راه این مملکت و این‏ها در راه این اسلام کشته شده‏اند. حالا که این‏ها کشته شده‏اند، آقایان آمده‏اند … با هم نشسته‏اند دعوا مى‏کنند. سر چه میراثى دعوا مى‏کنید؟ میراث پدر کدامتان است؟ یک قدرى آرام باشید، یک قدرى توجه کنید به مسائل، هر وقت هر کدام صحبت (مى)کنید به ضد دیگرى نباشد که این خلاف آداب اسلام است، خلاف آداب مسلمین است، خلاف انسانیت است، خلاف مشى انبیا و مشى اولیا است. نکنید این کار را، یک قدرى آرام باشید، یک قدرى هواى نفس را کنار بگذارید، اشتهار را کنار بگذارید. تمام گرفتاریهاى ما سر این هواى نفسى است که ما داریم. «اعدا عدوّ» انسان، این نفْس انسان است که بین جنبیه است، یک قدرى جلویش را بگیرید، یک قدر مهار کنید.(۴)

دست از هواهاى نفسانى بردارید!

الآن بر همه ما است که دست از اختلافات جزیى و شخصى و این چیزها برداریم؛ دست از آن چیزهایى که امور شخصى است.(۵)

من به شما (آقایان وزرا) و به نمایندگان محترم نصیحت مى‏کنم که سیاستهاى یکدیگر را تضعیف و یا تخریب نکنید که اگر وحدت روش و حرکت در نظام نوپاى اسلامى صدمه ببیند، نتایجى که دنیاى استکبار از این برخوردها مى‏گیرد، بسیار شکننده است.

کارى نکنیم که دنیا فکر کند نظام اسلامى ایران با این اختلاف سلیقه‏ها و با این ابراز اختلافها، هیچ‏گاه راه ثبات را نخواهد پیمود.(۶) دست از اختلافات بردارید. در یک امور جزیى با هم اختلاف نکنید. امروز روز اختلاف نیست. دست از هواهاى نفسانى بردارید! امروز روز هواى نفس نیست.(۷)

مسؤولان! خلاف مسیر اسلام است‏

عقل سیاسى اقتضا مى‏کند که ما امروز با آن اشخاصى که در رویّه هم حتى با ما مخالفت دارند، لکن در اصل مقصد با ما موافق‏اند، با ملت موافق‏اند، مسیرشان مسیر ملت است، عقل سیاسى اقتضا مى‏کند که ما امروز دست از تمام این اختلافات برداریم تا این مملکت را آرام کنیم و این مقصد اصلى که ما داریم و آن این‏که اسلام در این مملکت پیاده بشود و جمهورى اسلامى با محتواى حقیقى خودش در اینجا پیاده بشود، موفق بشویم ان شاء اللَّه. من به همه، به همه آن‏ها عرض مى‏کنم که شما دست از اختلافات بردارید. این طور نباشد که هر کدام در یک اجتماعى که پیدا کردید، بر ضد دیگران صحبت کنید. این طور نباشد که هر کدام قلم به دست گرفتید، بر ضد دیگران قلمفرسایى کنید.

من این را از همه کسانى که متصدى امر هستند – چه آقایانى که در مجلس هستند و چه آقایانى که در جاهاى دیگر متصدى امر هستند – من به آن‏ها با کمال اخلاص سفارش مى‏کنم که این یک تکلیفى است شرعى الهى و تخلّف (از آن،) خلاف مسیر اسلام است.(۸)

۱) صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۹۴

۲) صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۵۳

۳) صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۷۹

۴) صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۸۰

۵) صحیفه امام، ج ۸، ص ۱۳۲

۶) صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۶۵

۷) صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۸۰

۸) صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۱۹۲

برچسب ها:
حضرت امام خمینی(ره): مسؤولان دست از اختلافات بردارند و عواطف ملت را جریحه‏دار نکنند
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان