شنیدنی های فرزند محافظ امام (ره):

گفتگوی اختصاصی “خانه خشتی” با فرزند محافظ رهبر دیروز و شاگرد رهبر امروز

  • شناسه خبر: 48078
گفتگوی اختصاصی “خانه خشتی” با فرزند محافظ رهبر دیروز و شاگرد رهبر امروز

احترام به خانواده و تواضع و مهربانی امام خمینی (ره) با کودکان از اولویت های زندگی شخصی ایشان بود.

خانه » آخرین اخبار » گفتگوی اختصاصی “خانه خشتی” با فرزند محافظ رهبر دیروز و شاگرد رهبر امروز

به گزارش “خانه خشتی”، محمد جواد سلیمی فرزند محافظ امام خمینی (ره) و از شاگردان مقام معظم رهبری، دارای دو فرزند به نام های محمدحسین و محمدعلی می باشد. گفتگوی صمیمی خانه خشتی با ایشان را در ادامه بخوانید:

خانه خشتی: روزگار فرزند محافظ رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران چگونه می گذرد؟

پیشه ام معلمی است و بیشتر وقتم را روی آن می گذارم، اما فعالیت های دیگری نیز دارم، مسئول کمیته فرهنگی هیئت فدراسیون تیراندازی هستم.

تیراندازی، چتربازی و سوارکاری را دوست دارم و برای هر کدام در حد آماتوری وقت گذاشتم و قریب به یک سال دوره های آموزش فیلمنامه نویسی را گذرانده ام؛ در حال حاضر بیشتر وقتم را روی مباحث مشاوره ای تربیتی و پرورشی می گذارم.

خانه خشتی: اولویت های زندگی امام خمینی (ره) در زندگی ایشان چه بود؟

امام در هر قسمت از زندگی خود از حضرت رسول (ص) الگوبرداری می کرد؛ توجه به خانواده بسیار مورد توجه امام (ره) بود، پدرم نقل می کند که در یک مراسم افطار همگی منتظر بودند امام برای صرف افطار پای سفره بنشینند، اما در کمال ناباوری ایشان پس از خوردن یک لقمه، رفتند و فرمودند: خانم منتظر است. حتی وجود شخصیت ها و افراد نمی توانست از توجه ایشان به خانواده کم کند.

در کوچک ترین زمان ها با نوه شان بازی می کرد و حتی وقتی شیطنت آن ها را می دید، منعشان نمی کرد و در انجام کارها به طور همزمان تمرکز عجیبی داشتند؛ امام بسیار متواضع بود و همیشه با کودکان مهربان بود و در مقابل آن ها لبخند به لب داشت و به بچه ها احترام می گذاشت و آن ها را دوست داشت.

خانه خشتی: هدف مقام معظم رهبری از نامگذاری هر سال از نظر شما چیست؟

اینکه حضرت آقا امسال را سال جهاد اقتصادی و فرهنگ نامیدند، یعنی باید آسیب ها و فرصت ها به خوبی شناخته شود و فرصت هایی که از دست رفته است، بازگردانیم و جهان را برای ظهور امام زمان (عج) آماده کنیم.

در سالی که حضرت آقا بحث صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف را بیان کردند، در منطقه ای ماشین شهردار را از او گرفته بودند، در حالی که وی برای رفت و آمد باید از ماشین استفاده می کرد و این موضوع بدیست که از فرمایشات حضرت آقا اشتباه برداشت کنیم.

یک مسئول آن هم در یک منطقه با جو نامناسب مسئول باید به سرعت به محل خدمتش برسد، گاهی اصلاح الگوی مصرف، خرج کردن است. باید فرهنگ خوب شناسایی شود و جا بیفتد.

خانه خشتی: چه کنیم تا کارهای فرهنگی تأثیر بیشتری داشته باشند؟

ثابت شده شرط موفقیت هر کاری، فرهنگسازی آن است، در غیر اینصورت باید منتظر آسیب بود.می توان به وضوح بیان کرد که ایجاد ثروت فرصت است، اما نگهداشتن آن به فرهنگسازی نیاز دارد.

در یکی از اردوهای جهادی که اعزام شده بودم، کارهای زیادی انجام می دادیم، اما همیشه یک جای کار می لنگید، ساخت و ساز انجام می شد، ولی در برخی جاها فرهنگ استفاده از آن مکان وجود نداشت، پس از بررسی متوجه شدیم که در یک روستای دورافتاده قبل از ساخت مسجد، به خانه عالم نیاز داریم تا ضمن استقرار روحانی محل، فرهنگسازی برای ادای فرائض نیز ایجاد شود، چه بسا که همان خانه عالم هم می تواند کار مسجد را انجام دهد؛ و به مرور مردم از جیب خودشان مسجد می سازند.

فرهنگ بحثی جدی و پیچیده است، گاهی کاری انجام می دهیم اما در آن دقت نمی کنیم؛ باید طرح های فرهنگی بدون نقص باشند مانند طرح صالحین که اشکالش در این است که هنوز نیرو نداریم، باید قبل از شروع نیروسازی می شد و بعد به این صورت کنونی و گسترده اجرا می شد.

خانه خشتی: حضور در جامعه تا چه اندازه به اجتماع خانواده کمک می کند؟

الان جایگاه ها قاطی شده است؛ یعنی برخی معتقدند خانم ها مدیران قوی هستند و چون مدیریت خانه به عنوان اولین اجتماع بر عهده مادر است، پس باید زن مدیر قوی باشد؛ در فیلم های مختلف رییس ها و فرماندهان قهار زن هستند ولی این افتخار نیست، وقتی از مدیریت قوی زن در خانواده غافل می شویم، دچار آسیب شده ایم؛جابجایی جایگاه ها مشکلات اجتماعی خانواده ها را در پی دارد و تربیت فرزندان نیز به تبع آن دچار مشکل شده و خودکشی و طلاق در خانواده ها افزایش می یابد.

خانه خشتی: تأثیر فیلم و سریال در افزایش یا کاهش ثبات خانواده ها تا چه اندازه مؤثر است؟

رواج فرهنگ های غلط مثل طلاق و دوستی های دختر و پسر آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد؛ بایستی جایگاه ها برای افراد تفهیم شود که اگر شما زن هستی، جایگاهت کوچک نیست و اگر مردی، جایگاه مهمی داری؛ باید به افراد گوشزد کرد که مردی به دیکتاتوری بودن نیست و باید این مسائل از هم تفکیک شود؛ احترام به بزرگتر که در فیلم پژمان به خوبی رعایت می شد، از محسنات سریال بود و همه نیز از این احترام خوششان می آمد؛ پس باید به مردم نشان داد که آن ها نیز می توانند اینگونه باشند.

حفظ احترام ها و جایگاه ها از مهم ترین موضوعاتی ست که باید در فیلم به آن اشاره کرد و باید افرادی در قالب نشست، اردو و … به آن بپردازند؛ شاید اگر الان پیامبر می آمد، یکی از وسایلی که استفاده می کرد، فیلم بود؛ نقش مهم و تأثیرگذار فیلم بر کسی پوشیده نیست، بسیاری از تجملات از فیلم آغاز می شود و شکست حرمت ها در جامعه نیز به واسطه رواج آن در فیلم هاست.

خانه خشتی: حجاب محدودیت است یا مصونیت؟

حجاب محدودیتی است که مصونیت می آورد. ذهنیت ما در مورد امر به معروف و نهی از منکر که ما در جامعه ای اسلامی کار می کنیم و نیروها انقلابی اند، باید فکر کنیم که در کشور ترکیه هستیم و می خواهیم حجاب را ترویج کنیم چون وضع حجاب کنونی پایتخت اینگونه است؛ کار سختی است که حجاب از دست رفته را برگردانیم.

خانه خشتی: نصیحت پایانی شما؟

برای خود و فرزندانمان یادآور شویم که این دنیا محل گذر است، تا می توانیم در مسیر بندگی قرار گیریم که در این صورت زندگیمان سرشار از موفقیت خواهد شد.

محمدجواد سلیمی فرزند محافظ امام خمینی (ره)

 گفتگو و عکس: بهناز شریفی

برچسب ها:
حجاب خانه خشتی رفسنجان رهبر انقلاب فرزند محافظ امام خمینی محمد جواد شلیمی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان