اوباما: قتل نوجوان سياهپوست يك تراژدي است

طغیان سیاهان «میسوری‌» امریکا به قتل نوجوان ۱۸ ساله

  • شناسه خبر: 44247
طغیان سیاهان «میسوری‌» امریکا به قتل نوجوان ۱۸ ساله

قتل یک نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست به دست پلیس در ایالت میسوری امریکا منجر به اعتراض سیاهپوستان و طرفداران حقوق برابر سیاهپوستان و سفیدپوستان شده است. رئیس‌جمهور امریکا نیز نسبت به ادامه اعتراضات ابراز نگرانی کرده است. اداره هوانوردی امریکا نیز دستور محدودیت پرواز بر فراز یکی از شهرهای این ایالت را صادر کرد.

خانه » آخرین اخبار » طغیان سیاهان «میسوری‌» امریکا به قتل نوجوان ۱۸ ساله

به گزارش “خانه خشتی” به نقل ازجوان آنلاین ؛در حالی که مردم امریکا هنوز حادثه قتل «تریوان مارتین» نوجوان سیاهپوست امریکایی به دست یک افسر پلیس و سپس تبرئه این پلیس را از یاد نبرده‌اند، روز شنبه نیز یک نوجوان سیاهپوست دیگر در ایالت میسوری به دست پلیس کشته شد تا زخم‌های کهنه مردم سیاهپوست این کشور سر باز کرده و بار دیگر جداسازی نژادی در امریکا را در کانون بحث‌های محافل عمومی و رسانه‌ای قرار دهد.

اقدام پلیس برای کشتن این نوجوان سیاهپوست کافی بود تا آتش اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی در این کشور شعله‌ور شود.

این اعتراضات که از روز یک‌شنبه شروع شده روز به روز بر دامنه آن افزوده می‌شود تا جایی که رهبران کاخ سفید نیز نسبت به ادامه این بحران نگران هستند. به گزارش فارس، شلیک گلوله به «مایکل براون» نوجوان ۱۸ ساله سیاهپوست در حومه سنت‌لوئیس، در ایالت میسوری امریکا در روز شنبه و کشته شدن وی منجر به خشم جامعه اتباع امریکایی- آفریقایی این منطقه شد.

اعتراضات در دو روز گذشته شدت یافته و صدها تن از ساکنان این منطقه را به خیابان‌ها کشانده است.

اهالی شهر «فرگوسن‌» معتقدند که تیراندازی به سوی این فرد به دلیل سیاهپوست بودن وی صورت گرفته است. اخبار رسیده نیز حاکی از به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی با دخالت پلیس است. به گفته‌ «الجزیره‌» حداقل ۵۰ نفر در درگیری‌های صورت گرفته در سه‌شنبه شب توسط نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند.

مأموران پلیس امریکا برای توجیه کشتن این نوجوان اعلام کردند که براون چندین مرتبه بعد از یک درگیری در خودروی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفته است اما شاهدان ماجرا اعلام کرده‌اند براون مسلح نبوده و وقتی دستان خود را بالای سرش برده بود، مورد اصابت گلوله پلیس قرار گرفت.

به همین منظور بسیاری از معترضان امریکایی برای نشان دادن اعتراض خود به پلیس دستانشان را بالای سرشان بردند تا نشان دهند که براون در حالی مورد اصابت گلوله پلیس امریکا قرار گرفت که تسلیم شده بود.

مایکل براون به تازگی در یکم آگوست جاری به طور رسمی فارغ‌التحصیل و موفق به اخذ مدرک دیپلم شده بود. وی تصمیم داشت تا هفته آینده به کالج بپیوندد. به گزارش رویترز، به رغم آنکه خانواده این نوجوان از مردم فرگوسن خواست آرامش خود را حفظ کنند، تظاهرات در این شهر به خشونت کشیده شد.

به گفته تام جکسون، رئیس پلیس فرگوسن، سه‌شنبه شب در حالی که پلیس تلاش می‌کرد تظاهرکنندگان را متفرق کند، تیراندازی‌هایی صورت گرفت.

در دو شب پیاپی آشوب و تظاهرات در این شهر، به ویترین مغازه‌ها و خودروها خسارت وارد شد. در این اعتراضات دو نیروی پلیس نیز زخمی شده‌اند. نیروهای کمکی پلیس از مناطق اطراف اعزام شدند و اف. بی. آی نیز تحقیقات درباره مرگ مایکل براون را آغاز کرده است.

یک مأمور پلیس فرگوسن نیز گفت:«ما هم اکنون با موجی از آشوب در این شهر روبه‌رو هستیم. حدود ۱۵۰ پلیس مجهز به وسایل ضد‌شورش و گاز اشک‌آور از سراسر منطقه سنت لوئیس به منطقه اعزام شده‌اند. با این همه هنوز گزارشی از شمار زخمیان دریافت نشده است».

کشته شدن افراد سیاهپوست در امریکا به گونه‌ای است که معمولاً پلیسی که فرد را به قتل رسانده از این اتهام تبرئه می‌شود. در جریان محاکمه قاتل تریوان مارتین وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که حتی ‌«باراک اوباما‌» رئیس‌جمهور امریکا نیز لب به انتقاد از سیستم قضایی این کشور گشود و گفت:«مطمئنم اگر فرد کشته شده یک سفید‌پوست بود وضعیت به گونه دیگری پیش می‌رفت». قوانین تبعیض‌آمیز در امریکا علیه سیاهپوستان همواره مورد اعتراض گروه‌های حقوق بشری قرار داشته است.

فعالان می‌گویند احتمال رفتار تبعیض‌آمیز پلیس با سیاهپوستان بیشتر است و آنها دو برابر بیشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محکوم شوند.

خشونت نیروهای پلیس در امریکا به‌ویژه در مواجهه با اقلیت‌های نژادی و مذهبی سابقه‌ای دیرین دارد.

انتشار گزارش‌هایی متعدد از برخورد وحشیانه پلیس امریکا با سیاهپوستان که تصاویر برخی از آنها نیز منتشر شده است و طی آن، مأموران به قصد کشت قربانی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند، نمونه‌هایی از واقعیاتی است که در جامعه امریکا جریان دارد.

اعلام پرواز ممنوع در میسوری

به دنبال تشدید درگیری‌ها اداره فدرال هوانوردی امریکا روز سه‌شنبه در اقدامی کم‌سابقه در شهر «فرگوسن»، پرواز را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم با هدف کمک به سرکوب اعتراضات روزهای اخیر در این شهر اتخاذ شده است. بنا بر اطلاعیه صادر شده از سوی اداره فدرال هوانوردی، هواپیماها و بالگردها با ارتفاع پروازی کمتر از ۳هزار پا دست کم تا یک هفته اجازه عبور از آسمان این شهر را ندارند تا محیط امنی برای اعمال قانون فراهم شود.

نگرانی اوباما از افزایش ناآرامی‌ها

با تشدید اعتراضات سیاهپوستان در ایالت میسوری، رئیس‌جمهور امریکا ضمن ابراز نگرانی از افزایش ناآرامی‌ها، خواستار برقراری آرامش در این ایالت شد.

به گزارش بی‌بی سی، اوباما، مرگ «مایکل براون» را دلخراش خواند و گفت: «می‌دانم که اتفاقات روزهای گذشته سبب بروز ناآرامی شده اما من از همه مردم در فرگوسن می‌خواهم که با کنار گذاشتن خشونت با تفکر و اندیشه این مرد جوان را به یاد بیاورند.»

اوباما ضمن آنکه خواستار دادن پاسخی هوشمندانه به این اقدام نیروهای امنیتی شد قتل این نوجوان به دست پلیس را یک تراژدی خواند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این میان ‌«باراک اوباما‌» که تلاش‌هایش برای کنترل سلاح و کاهش خشونت در ایالات متحده با اقدامات لابی سلاح در این کشور ناکام مانده به شدت از این وضعیت انتقاد کرد و وعده داد وزارت دادگستری امریکا تحقیقات گسترده‌ای را درباره این قتل انجام می‌دهد.

خشونت پلیس امریکا و شیوه تند آنها در برخورد با سیاهپوستان که هر از چندگاهی یک سیاهپوست را قربانی می‌کند، اکنون به رویه‌ای عادی در این کشور تبدیل شده است.

کشوری که ادعای حقوق بشری آن گوش مردم دنیا را کر کرده است اکنون خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است و هر روز ابعاد جدیدی از این رسوایی برای این کشور رقم می‌خورد.از این رو، نمی‌توان از کشوری که به مردم خود رحم نمی‌کند، انتظار داشت تا در نظام بین‌الملل به حمایت از ملل مظلوم برخیزد. همانگونه که در جنایات اسرائیل در غزه نیز به وضوح شاهد این امر بودیم که مدعیان حقوق بشر چگونه از این جنایات حمایت کردند.

برچسب ها:
خانه خشتی رفسنجان سیاه پوست طغيان سياهان «ميسوري‌» امريكا به قتل نوجوان 18 ساله
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان