سرزمین تاجیکان امروز میزبان رییس جمهوری اسلامی ایران است

  • شناسه خبر: 2180
سرزمین تاجیکان امروز میزبان رییس جمهوری اسلامی ایران است

 در پنجمین روز از فصل بهار ، تاجیکستان ، سرزمین طبیعت و کوهستان و زادگاه نیاکان فارس زبان ، میزبان محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و پایه گذار جشن جهانی نوروز خواهد بود. به گزارش «خانه خشتی»به نقل از خبرنگار ایرنا، سفر محمود احمدی نژاد به دعوت رسمی ‘امامعلی رحمان’ همتای تاجیک خود برای […]

خانه » سیاسی » سرزمین تاجیکان امروز میزبان رییس جمهوری اسلامی ایران است
 در پنجمین روز از فصل بهار ، تاجیکستان ، سرزمین طبیعت و کوهستان و زادگاه نیاکان فارس زبان ، میزبان محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و پایه گذار جشن جهانی نوروز خواهد بود.
به گزارش «خانه خشتی»به نقل از خبرنگار ایرنا، سفر محمود احمدی نژاد به دعوت رسمی ‘امامعلی رحمان’ همتای تاجیک خود برای حضور در سومین جشن جهانی نوروز و شرکت در پنجمین اجلاس اقتصادی افغانستان انجام می شود.
سخنرانی در سومین جشن جهانی نوروز و افتتاح خانه ایران از مهمترین برنامه‌های رییس جمهوری کشورمان در این سفر است.
نقالی، قرائت شعرهای نوروزی، برپایی سفره بزرگ هفت سین ایرانی، اجرای مراسم سنتی، چوب بازی، موسیقی اقوام ایرانی و اجرای کنسرت موسیقی سنتی از جمله برنامه‌هایی است که قرار است در آیین افتتاح خانه ایران در تاجیکستان برگزار شود.
تعطیلات جشن نوروز در تاجیکستان پنج روز بوده و آیین‌هایی که در این کشور به این مناسبت اجرا می شود متاثر از فرهنگ ایران زمین است.
جمهوری اسلامی ایران، ترکیه ، ترکمنستان، قزاقستان، آلبانی ، قرقیزستان، هند ، افغانستان ، مقدونیه ، آذربایجان و تاجیکستان، نخستین روز فصل بهار را به نام نوروز و عید ملی آغاز سال نو، جشن می گیرند.
نوروز از آیین‌های سنتی مهم در جهان است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر از چین تا تانزانیا آن را جشن می‌گیرند و این آیین درفهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
تاجیکستان به عنوان یکی از سرزمین های حوزه نوروز محسوب می شود و بسیاری از مردم این سرزمین با یک بیت از شاعران اسطوره ای ایران سخن خود را آغاز می کنند.
مردم تاجیکستان همانند ایرانیان قرابت نزدیکی با دنیای شعر و شاعری دارند و واقع شدن مقبره رودکی شاعر بزرگ ایرانی در این کشور آنرا به یکی از پایگاه های شعر پارسی تبدیل کرده است.
ایران و تاجیکستان به لحاظ فرهنگی دو سرزمین نزدیک به هم هستند و بسیاری از سنت های اصیل ایرانی همچون جشن نوروز در این کشور با جدیت هرچه بیشتر برگزار می شود.
مردم این سرزمین که اغلب مسلمان هستند در ایام نوروز مراسم ویژه ای را برگزار می کنند که از جمله آن می توان به آیین ‘ حوت و بلبل خوانی ‘ اشاره کرد که بر گرفته از طبع شاعرانه مردم تاجیکستان است.
احمدی نژاد پیش از این شهریور ماه سال ۹۰ به تاجیکستان سفر و طی آن نیروگاه ‘ سنگ توده ۲ ‘ را به عنوان یکی از پروژه های ساخته شده توسط متخصصین ایرانی در تاجیکستان افتتاح کرده بود.
برچسب ها:
سرزمین تاجیكان امروز میزبان رییس جمهوری اسلامی ایران است
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان