شرکت کشاورزی بوم سازگار ضیاء دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان دانش بنیان شد

  • شناسه خبر: 213166
شرکت کشاورزی بوم سازگار ضیاء دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان دانش بنیان شد

شرکت کشاورزی بوم سازگار ضیاء با مدیریت مهدی ضیاءالدینی گروه گیاهپزشکی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان موفق به دریافت مجوز دانش بنیان برای محصولات شرکت خود شده است.

خانه » علم و فن آوری » شرکت کشاورزی بوم سازگار ضیاء دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان دانش بنیان شد

به گزارش خانه خشتی؛ مهدی ضیاءالدینی مدیرعامل شرکت کشاورزی بوم سازگار ضیاء مرکز رشد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: محصول شرکت کشاورزی بوم سازگار ضیاء عبارت است از تولید و رهاسازی عوامل کنترل بیولوژیک سن‎های سبز پسته که اولین بار در ایران و جهان و به کمک دانشجویان دوره ارشد و دکتری دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بدست آمده و موفق به دریافت مجوز دانش بنیان برای محصولات خود شده است.

وی افزود: آفات حشره ای از جمله عوامل مهم کاهش محصول در باغ‌های پسته‌ی کشور هستند و از بین حشرات مختلفی که به پسته خسارت می‌زنند، می‌توان به سن‌های سبز پسته (از آفات درجه یک) اشاره کرد. 

وی مهم‌ترین گونه‌های سن سبز فعال در باغ‌های پسته را سن سبز با لکه‌ی سفید در انتهای و سن سبز یک‌دست اشاره کرد و گفت: سن‌های سبز درختان پسته را می‌توان با روش‌های مختلف شیمیایی و غیرشیمیایی کنترل کرد. 

 ضیاءالدینی بیان داشت: آفت‌کش‌های شیمیایی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند با دشمنان طبیعی سازگار نیستند، منجر به طغیان مجدد آفت و دیگر مشکلات محیطی می‌شوند و در بسیاری از موارد استفاده از مواد شیمیایی برای کنترل حشرات اقتصادی مؤثر نیست و مشکل هرسال جدی‌تر می‌شود. 

وی ادامه داد: با این حال بسیاری از آفات پسته می‌توانند به‌ طور مؤثر با معرفی و حفاظت دشمنان طبیعی کنترل شوند و از جمله روش‌های کنترل غیرشیمیایی می‌توان به مواردی از قبیل حمایت از دشمنان طبیعی و به‌ویژه زنبورهای پارازیتویید تخم سن‌های پسته اشاره کرد. 

وی اضافه کرد: پارازیتوییدهای تخم سن‌های پنتاتومیده، به‌دلیل حمله به مرحله‌ی شروع زندگی آفت، دارای پتانسیل بالایی برای مبارزه‌ی بیولوژیکی با سن‌های پسته هستند، بنابراین در برنامه‌های کنترل بیولوژیک کاربردی علیه حشرات آفت بسیار مهم‌اند که در این طرح تعدادی از پارازیتوییدها شناسایی و کارآیی آن‎ها تعیین شده برای پرورش انبوه انتخاب و بعد از تولید انبوه در مراحل تجاری سازی برای رهاسازی در باغ پسته مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان