شنبه اول سال و طبخ آش رشته در خانه های رفسنجان رسمی دیرینه

  • شناسه خبر: 212700
شنبه اول سال و طبخ آش رشته در خانه های رفسنجان رسمی دیرینه

یکی از آداب و رسوم مردم شهرستان رفسنجان که قدمتی دیرینه دارد طبخ آش رشته در اولین شنبه سال نو است، اگرچه امسال هم مثل پارسال ماه مبارک رمضان میهمان بهار طبیعت شده، مردم روزه دار این خطه این آیین را فراموش نکرده و آش رشته را در این روز طبخ و در افطار میل می کنند.

خانه » اجتماعی » شنبه اول سال و طبخ آش رشته در خانه های رفسنجان رسمی دیرینه

به گزارش خانه خشتی؛ مردم شهرستان رفسنجان با رسیدن بهار و نو شدن سال، همانند هر منطقه دیگر در کشور پهناور ایران آداب و رسوم خاصی را برگزار می کردند و اکنون نیز علی رغم گذشت زمان هنوز هم برخی از این سنت‌ها پا برجاست و ساکنان این شهرستان آئین گذشتگان خود را اجرا می‌کنند.

یکی از رسومی که همچنان رفسنجانی ها آن را زنده نگاه داشته اند، پخت آش در گردش شنبه اول سال است، آنان در این روز بار و بندیل سفری کوتاه و نیمروزی را می بندند و به طور دسته جمعی راهی طبیعت می شوند، اما امسال مردم روزه دار این آیین را کمی دیرتر و در زمان افطار اجرا می کنند.

مردم رفسنحان در روز شنبه اول سال معتقدند با طبخ این آش، رشته کار به دستشان می آید و سررشته کاری را به دست می گیرند و با تهیه آش شنبه اول سال سر رشته کارها از دست نمی گریزد.

خانواده ها معمولا در دید و بازدیدهایی که در ایام نوروز داشتند قرار دورهمی برای پخت این آش را می گذارند و این رسم پیوندها و علاقه ها را مستحکم می کند، همچنین اگر بین خانواده ها کدورتی وجود داشته باشد در بازدیدهای عیدی از بین نمی رود و با دورهمی در دامن طبیعت و همکاری در پخت این آش رفع می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان