طرح مشکلات پسته کاران رفسنجانی در کمیسیون کشاورزی مجلس

  • شناسه خبر: 209284
طرح مشکلات پسته کاران رفسنجانی در کمیسیون کشاورزی مجلس

با حضور نماینده مجلس و جمعی از نمایندگان کشاورزان رفسنجانی، مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی رفسنجان در کمیسیون کشاورزی مجلس رسیدگی شد.

خانه » آخرین اخبار » طرح مشکلات پسته کاران رفسنجانی در کمیسیون کشاورزی مجلس

به گزارش خانه خشتی؛ روز یکشنبه با هماهنگی نماینده رفسنجان و انار در مجلس و به دعوت دانشگاه تربیت مدرس جمعی از کشاورزان رفسنجان سفری به تهران داشتند و جلساتی با اساتید بخش کشاورزی برگزار کردند.

 

کمیسیون کشاورزی مجلس روز دوشنبه میزبان پسته کاران رفسنجان بود و جلساتی با حضور رئیس و اعضای این کمیسیون با کشاورزان برگزار شد.

 

یکی مسائلی که کشاورزان در این جلسات مطرح کردند، در خصوص چاه موتورها و موضوع تجاوز از قدرت بود که مقرر شد این کمیسیون با هماهنگی وزارت نیرو، موضوع قبوض بالایی که صادر می شود را در دستور کار قرار داده و به این مسأله رسیدگی کنند تا کشاورزان متحمل ضرر نشوند.

 

تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز که بدون قانون و مقررات از آنها آب برداشت می شود و باعث آسیب به چاه های مجوزدار می شوند، موضوع دیگری بود که مطرح شد و در باره تعدیل و کاهش پروانه بدون اجازه مالکان نیز کشاورزان ضمن ابراز گله مندی، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

 

در این جلسه کشاورزان نسبت به اینکه اعلام می شود پسته کالای استراتژیک نیست و مانند گندم و دیگر کالاهای استراتژیک مورد حمایت دولت نیست، گلایه کرده و ابراز داشتند: با صادرات یک کیلو پسته می توان چندین کیلو گندم وارد کشور کرد و صادرت پسته و ارزآوری آن می تواند به دولت کمک شایانی کند.

 

در این جلسه همچنین به مواد ۲۷ و ۲۸ قانون آب، مدیریت آب و… اشاره شد.

 

در پایان این جلسه حجت الاسلام جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: پروانه، شناسانه و سند مالکیت چاه تلمبه هاست، بنابراین بدون اجازه صاحبان چاه موتورها نباید پروانه ها تعدیل یا کم شوند که خلاف شرع و اخلاق است. اسلام ملکیت را محترم شمرده و به حقوق افراد باید احترام گذاشت.

 

وی با تأکید بر مدیریت آب و آبخیزداری اظهار داشت: باید نسبت به مسائل آبخوان و آبخیزداری مطالعات صورت گیرد که زمانی که سیل می آید آب وارد شهر نشود و نسبت به مهار آب ها باید برنامه داشت.

 

حجت الاسلام جلالی تأکید کرد: طبق مصوبه مجلس که پروانه ها نباید تعدیل شوند، ضرورت دارد به این قانون عمل شود و کاری به پروانه کشاورزان نداشته باشند.

 

وی پسته را بدلیل ارزآوری که دارد یک کالای استراتژیک دانست و گفت: از سال آینده پسته در تهاتر قرار می گیرد می تواند خیلی از گره های مردم در حوزه دارویی، خودرو، واردات کالاهای اساسی و دیگر موارد باز کند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • سارا

    قیمت پسته افتضاح پایینه بر خلاف پارسال! کشاورز بدبخت باید چکار کنه ؟؟!!!
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان