متخصص روانشناسی در گفتگو با خانه خشتی؛
تعارضات عامل اصلی اختلافات زناشویی هستند

  • شناسه خبر: 209202
<span style='color:#a2a2a2;font-size:12px;'>متخصص روانشناسی در گفتگو با خانه خشتی؛</span><br/>تعارضات عامل اصلی اختلافات زناشویی هستند

رحیمی متخصص روانشناسی در گفتگو با خانه خشتی به بررسی علل تعارضات نقش آن در زندگی متاهیلن پرداخت.

خانه » پزشکی و سلامت » تعارضات عامل اصلی اختلافات زناشویی هستند

به گزارش خانه خشتی، رضا رحیمی متخصص روانشناسی در گفتگویی با موضوع علل تعارضات زناشویی و نقش آن در زندگی متاهلین، گفت: تعارضات زناشویی و اختلاف نظر ها در جامعه یکی از عوامل طلاق هستند و بر اثر متفاوت بودن دو دیدگاه و خواسته و نیاز دو زوج اتفاق می افتد.

وی افزود: تعارضات عامل اصلی اختلافات زناشویی هستند و با اختلاف نظر ها فرق می کنند. افراد در انتخاب و حل به اختلاف نظر برخورد می کنند و خبر از تحقیر و قضاوت نیست.

رحیمی بیان کرد: در تعارضات به دفاعی عمل کردن و در اصطلاح عامیانه به کرسی نشاندن حرف خود و خواست‌های یک طرفه و خود خواهانه خود می‌پردازند و از درک متقابل در آنها خبری نیست گویی که در ابراز بیان خواست‌های خود همانند برنده و بازنده عمل می کنند.

این متخصص روانشناس با اشاره به اینکه علل و عوامل تعارضات را میتوان به چند دسته تقسیم بندی کرد، گفت: یکی از توصیه های مهم روانشناسان مراجعه به مراکز مشاوره قبل از ازدواج برای تحلیل شخصیت زوجین است.

وی ادامه داد: اختلافات شخصیتی و روانی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث تعارضات زناشویی می‌شود و با مراجعه به مشاورین قبل از ازدواج می‌توانیم به شناختن شخصیت فرد مقابل تصمیم برای پذیرش و عدم پذیرش شخصیت وی بپردازیم.

وی عنوان کرد: با شروع زندگی مشترک دو فرد از دو خانواده و فرهنگ متفاوت، با نحوی مدیریت و مهارت زندگی با توجه به شناختی که از خود و طرف مقابل داریم میتوانیم با انعطاف پذیری و بیان خواسته‌های معقول به کم کردن تعارضات بپردازیم.

رحیمی تصریح کرد: عدم درک امکانات و شرایط محیطی با خواسته هایمان موجب ایجاد فشار روانی و استرس میشود و مسائل و مشکلات مالی و وجود حس خودمحوری و خودخواهی برای دستیابی به درخواست‌های نامعقول و عدم درک متقابل باعث ایجاد گره محکم‌ مشکل و اختلاف می شود.

وی بیان کرد: ما با شناختن خود و وسع مالی خود میتوانیم زندگی بهتری را تجربه نماییم. بی مسئولیتی زوجین و جابجایی نقش پدر و مادر نسبت به کودک عامل دیگر ایجاد تعارض است، عدم هماهنگی تربیتی پدر و مادر و بودن مشغله زیاد ترافیک، تجربه استرس‌های زیاد روزانه ، بالا بودن ساعت شیفت کاری منجر به عدم ارتباط و تمرکز و بی‌خواب و پایین آمدن کیفیت تغذیه مدرک متقابل در عرصه های زناشویی می‌شود.

رحیمی تاکید کرد: مهارت های ارتباطی و بین فردی از ۲۰ درصد صحبت ها و کلامی ها و ۸۰ درصد ارتباط چشمی تشکیل شده است.عدم ارتباط درست و بیان خواسته‌های مهم و شفاف عامل شایع تعارضات است.

وی ادامه داد: زوجین در زمان درست به صحبت با لحن آرام و کلمات عاطفی مثبت و استفاده از واژه من و دوری از واژه تو در ابراز خواسته هایشان بپردازند.

رحیمی با اشاره به اینکه با کم شدن صمیمیت ها تعارضات زیاد می شود، گفت: صمیمیت یعنی ابراز مهر و محبت بی قید شرط بدون محدودیت است.صمیمیت در رابط وجود دارد.

این متخصص روانشناس بیان کرد: صمیمیت عقلانی بیان خواستها و عقاید بدون قضاوت، صمیمیت روانشناختی مشارکت و ارتباط بین فردی که زوجین به افشا گری عمیق خود میپردازند و صمیمیت شوخ طبعی در شادی خود شوخی کنند باعث حال خوب یک دیگر شوند، شوخی که موجب ناراحتی در آنها می گردد کنایه نام دارد و از صمیمیت شوخ طبعی خارج است.

وی ادامه داد: صمیمیت جسمی نوازش و لم دادن به شکل تکیه گاه به هم، صمیمیت زیبایی شناختی؛ بیان و توصیف زیبایی های اطراف برای یک دیگر و صمیمیت جنسی جزو نیاز های اصلی آدم هاست و باید دو طرفه به آن توجه کنند و صمیمیت عاطفی استفاده از جملات عاطفی مثبت و صمیمیت حمایت طلبی حمایت زوجین در همه عرصه های عاطفی، اجتماعی، خانوادگی و…را شامل می شود.

گفتگو‌از: مژده عباسپور

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان