راویزِمحروم در اوج خشکسالی طلای سرخ تولید می کند

  • شناسه خبر: 208157
راویزِمحروم در اوج خشکسالی طلای سرخ تولید می کند

راویز دهستانی محروم در ۷۰ کیلومتری رفسنجان است که در اوج خشکسالی ها بیش از ۲۰ هکتار سطح زیر کشت زعفران در رفسنجان را به خود اختصاص داده و در هر هکتار مقدار قابل توجهی زعفران تولید می کند

خانه » رفسنجان » راویزِمحروم در اوج خشکسالی طلای سرخ تولید می کند

به گزارش خانه خشتی؛ بیش از ۴۵ هکتار سطح زیرکشت زعفران در رفسنجان وجود دارد که به گفته فرماندار رفسنجان ۴۰ درصد این مساحت زعفران در راویز وجود دارد.

راویز دهستانی کوهستانی و خوش آب و هوا دارای ظرفیت های گردشگری و کشاورزی است  و جمعیت بالای دو هزار نفر در این خطه زندگی می کنند.

با اینکه۴۰ شهید از این دهستان تقدیم اسلام و انقلاب شده و به برکت خون های ریخته شده این مظلومان رسیدگی های دولت به مردمان شهید پرور این خطه ناچیز است و محرومیت در آن جار می زند و از حداقل ترین امکانات زندگی محروم هستند و کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها هم دردی مضاعف و باعث شده مردم به شهرها مهاجرت کنند و تعداد کمی از افراد در راویز بمانند و  محل زادگاه خود را با کشت های زعفران، گردو و بادام، به، سیب و غیره حفظ کنند.

از آنجایی که مردم سختکوش و زحمتکش راویز این طلای سرخ را در شرایط ناپایداری تولید و روانه بازار می کنند نخستین جشنواره این محصول امروز با حضور دکتر سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهوری و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

فرماندار رفسنجان در این آیین اظهار کرد: رفسنجان دارای پتانسیل های ‌پسته، مس، زعفران، پرورش اسب، گردشگری و غیره است که می توان در توانمند ساختن مردم در این حوزه ها به ارتقا شهرستان کمک کرد.

مهندس حسین رضایی معتقد است با کشت های جایگزین شامل زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب در زمان کم آبی می توان محصولاتی با ارزش افزوده بالایی تولید کرد.

وی با اشاره به اینکه آب منطقه راویز شیرین است ادامه داد: اگر سه محصول زرشک، زعفران و عناب با این آب کشت شود می توان با صادرات این محصولات ارزآوری بالایی برای کشور ایجاد کرد.

 

رضایی تصریح کرد: قنوات منطقه راویز تمدن سه هزار ساله را در این دهستان حفظ کرده است که در سیل اخیر تخریب شدند و نیاز به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار جهت احیا دارند و امیدواریم که دولت در این راستا کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی خدمات دولت در عرصه های آب، گاز و برق، جاده و غیره توسعه یابد  به یقین جمعیت افزایش میابد و مهاجرت معکوس در راویز اتفاق می افتد‌.

تقاضای حذف محرومیت از راویز

علی غلامحسینی بخشدار کشکوییه رفسنجان هم با اشاره به اینکه این منطقه دارای آب و هوای کوهستانی و  مستعد کشاورزی است گفت: راویز هنوز جزو مناطق محروم در کشور است و مردم آن از حداقل امکانات زندگی بی بهره و محروم هستند.

وی افزود: قبلاً ۱۶ مدرسه در راویز وجود داشت که همه تعطیل شدند و این محرومیت موجب مهاجرت مردم شده و جمعیت کمی در این دهستان زندگی می کنند و محصولات کشاورزی همچون زعفران، بادام، به، سیب، انار، گیاهان دارویی، گردو، عسل، صنایع دستی و غیره تولید می کنند.

 

غلامحسینی با اشاره به جمعیت بالای دو هزار نفری دهستان راویز بیان کرد: برای مهاجرت معکوس تقاضا داریم این محرومیت راویز رفسنجان حذف شود و این منطقه از خدمات دولت از جمله بهداشت، آب آشامیدنی، کارآفرینی( در مباحث دامداری، کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و اعطای تسهیلات)، فیبر نوری جهت آنتن دهی، ۴ کیلومتر جاده سازی و غیره  بهره مند شوند.

در ادامه این جشنواره نمایشگاهی از محصولات تولیدی و صنایع دستی زنان و مردان راویز در بیش از ۲۰ غرفه به نمایش درآمد.

همچنین هیئت دولت قرار گذاشتند که از قنوات تخریبی این دهستان بازدید کنند تا بودجه مورد نیاز جهت احیای آن ها را در دستور کار قرار دهند؛ اگر قنوات احیا شوند به مراتب تولید محصولات و کشت های جایگزین افزایش میابد و رشد و تولید و مهاجرت معکوس رقم می خورد.

  
برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان