شکرگزاری پسته‌کاران رفسنجان

  • شناسه خبر: 207119
شکرگزاری پسته‌کاران رفسنجان

این روزها دستان رو به آسمان پسته کاران رفسنجانی قامت و اراده آنان را راست و استوارتر کرده تا به شکرانه برداشت نعمت دوباره شکر ایزد به جای آورند.

خانه » اسلاید شو » شکرگزاری پسته‌کاران رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ در سال گذشته با توجه به کاهش بارندگی و همچنین خشکسالی های بهاری، میزان برداشت محصول پسته در رفسنجان که به مهد تولید پسته جهان معروف است کاهش یافت و به ۴ هزار تن رسید؛ این میزان برداشت محصول در شهرستانی که دارای ۸۰ هزار هکتار باغ پسته است قلب کشاورزان زحمتکش را به درد اورده بود.

امّا امسال اوضاع پسته کاران رفسنجان متفاوت تر بوده و تولید ۷۰ هزار تن از این محصول ( ۳۴ درصد پسته کشور) پیش بینی شده است.

بسیاری از کشاورزان هستند که می توانند با فروش این محصول ارزشمند مشکلات زندگی خود را اعم از مسکن، اشتغال و جهیزیه را حل کنند و این جای خوشحالی و البته شکرگزاری دارد.

هفتمین جشن ملی پسته رفسنجان به شکرانه فراوانی محصول از شامگاه گذشته آغاز شده و نخستین شب این جشن در تپه های ماسه بادی صفاییه رفسنجان برپا شد و امشب دوّمین جشن ملی برداشت پسته در هفتمین دوره است که در قلعه تاریخی اسماعیل از توابع نوق رفسنجان با حضور جمعی از مسئولان و مردم این شهرستان برگزار شد.

فرماندار رفسنجان در این آئین اظهار کرد: خوشحالیم که شهرستان از بحران سرمازدگی های امسال و تنش آبی عبور کرد و محصول خوبی را کشاورزان برداشت می کنند.

حسین رضایی افزود: امسال در ۵ نقطه از شهرستان هفتیمن جشن ملی پسته برگزار می شود که این جشن از شب گذشته در صفاییه آغاز شده و امشب در اسماعیل آباد نوق برگزار شد.

وی به مشکل کمبود منابع آب کشاورزی در شهرستان اشاره کرد و گفت: سال ها پیش کیفیت آب کشاورزی مطلوب بود که با گذشت چندین دهه و برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی این کیفیت رو به کاهشی رفت.

رضایی بیان کرد: اگر ده لیتر در ثانیه به آب چاه های کشاورزی اضافه شود حداقل محصولی که کشاورزان میتوانند برداشت کنند دوبرابر خواهد بود.
وی به مشکل دیگر هم اشاره و اظهار کرد: برخی کشاورزان میزان پوکی

محصولشان زیاد است که باید با ورود علم و دانش این میزان را کاهش داد.
رضایی همچنین ادامه داد: باید طرح یکپارچگی باغ های خرد را انجام داد تا مدیریت تولید و بهره وری به نتیجه خوبی برسد.

فرماندار رفسنجان همچنین به سه موضوع استاندارد اجباری، تعهد ارزی و شناسنامه دار کردن باغ های پسته را مورد اشاره قرار داد و گفت: هفته آینده جلسه ستاد عالی پسته در وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود تا به این موضوعات رسیدگی شود.
هفتمین جشن ملی پسته در سومین شب قرار است در کشکوئیه با موضوع

پسته و گلیم تاس؛ چهارمین شب در کبوترخان با موضوع پسته وبستنی و پنجمین شب هم در بزرگترین خانه خشتی جهان در قاسم آباد رفسنجان با موضوع پسته و مس برگزار شود.

عکس از: بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • ماهان

    وقتی بازار ثبات نداره و مدام قیمتها نوسان میکنه دیگه چه جشنی چه آوازی ؟! بیچاره کشاورز بدبخت
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان