هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان آغاز شد

  • شناسه خبر: 207103
هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان آغاز شد

پنج نقطه از شهرستان رفسنجان به برگزاری هفتمین جشن ملی پسته اختصاص یافته که قرار است در پنج شب این آیین برگزار شود، تپه های ماسه بادی شهر صفاییه رفسنجان میزبان نخستین شب برپایی هفتمین جشن ملی پسته شد.

خانه » اخبار ویژه » هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان آغاز شد

به گزارش خانه خشتی؛ فرماندار رفسنجان شامگاه یکشنبه در این آیین اظهار کرد: این خطه دارای ۸۰ هزار هکتار باغ پسته است که باید دست کشاورزان را بوسید که در شرایط تنش آبی، گرما و سرما این محصول استراتژیک را در دمای ۴۵ درجه تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می کنند.

حسین رضایی افزود: حوزه پسته رفسنجان دارای چالش هایی است که یکی از آن ها ضعف در حوزه مدیریتی و بهره وری است.

وی ادامه داد: باید بر روی بهره وری این محصول کارکرد، ۸۰ درصد باغ ها دست خرده مالکان است که حوزه مدیریتی پسته را سخت تر کرده لذا با مدیریت یکپارچه سازی باغات می توان آمار تولید و بهره وری را افزایش داد که با تدابیر اندیشمند قرار است این فرایند یکپارچه سازی اجرا شود.

رضایی به مشکلات حوزه صادرات پسته از جمله رفع تعهد ارزی، شناسنامه دار کردن باغ های پسته و استاندارد اجباری پسته اشاره کرد و افزود: استاندار کرمان در خصوص این موارد با آیت الله رییسی رییس جمهور کشورمان صحبت کرده است و قرار است این مشکلات هفته آینده در سال عالی پسته مطرح و برطرف شوند.

وی ادامه داد: استاندارد اجباری پسته که دو سال پیش توسط سازمان استاندارد ملی تدوین شده نواقصی دارد و البته بحث شناسنامه دار کردن باغات پسته ( Qr cod ) هم دارای مشکل است زیرا ۲۰۰ هزار قطعه باغ پسته در رفسنجان وجود دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: امیدواریم بحث تنش های آبی در شهرستان برطرف شوند و اگر دولت کمک بلاعوض را ارایه دهد کشاورزان هم در اجرای طرح های نوین آبیاری پیشقدم خواهند شد.

وی گفت: امسال ایران ۲۰۰ هزار تن محصول پسته را تولید کرد که از این میزان ۷۰ هزار تن یعنی ۳۴ درصد پسته کشور دررفسنجان تولید شد.

سید مهدی طبیب زاده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در این آیین اظهار کرد: امسال سال پر رقابتی برای پسته در بازار جهانی است و آمریکا ۶۰۰ هزار تن و ایران ۲۰۰ هزار تن پسته دارد.

وی به مشکلات صادراتی حوزه پسته شامل رفع تعهد ارزی، شناسنامه دار کردن باغ ها و استاندارد اجباری پسته اشاره کرد طبیب زاده افزود: برای رفع موانع صادراتی تمام تلاش ها در حال انجام است و امیدواریم با پیگیری های جدی توسط نماینده استان کرمان از جمله حجت الاسلام جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی و اقای پورابراهیمی نماینده مردم راور و کرمان در مجلس به نتیجه برسد که اگر این موارد برطرف نشوند ۵۰ درصد کارت های بازرگانی تعلیق می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا دو جلسه در بانک مرکزی داشتیم به نتایج خوبی خواهیم رسید و جمع نمایندگان استان در مجلس در راستای رفع این معضلات در تلاش هستند و همه کمک خواهد کرد دسترنج کشاورزان به بازار جهانی راه پیدا کند.

احمد خانی رییس موسسه ذینفعان آب رفسنجان هم بیان کرد: امسال که محصول خوبی در رفسنجان تولید شد از کشاورزان می خواهیم که به تک محصولی اکتفا نکنند و ده تا ۱۵ درصد از این محصول را در حوزه های دیگر جهت درآمدزایی صرف کنند.

وی افزود: قوانین آب باید به روز باشد نه قوانین متعلق سال ۴۲ که مقرون به صرفه نیست و دولت باید پای کار آید.

پسته بهترین محصول دنیاست و در مدت ۴ سال می توان آن را نگهداری کرد این پسته سلطان آجیل هاست و تمام دنیا را بگردیم به کیفیت و مزه پسته ایران از رقم احمداقایی که منشا کشف و توسعه آن از منطقه نوق رفسنجان است نمیایید.

عکس از: بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • حسام صولتی

    چه جشنی ؟ چه آوازی ؟ پیر کشاورز بدبخت از داخل خاک در میاد تا وقتی یه محصولی رو میخواد بفروشد !! پلمب میکنن دائم چاه ها رو به بهانه کم آبی ! کشاورز بدبخت برود بمیره ؟ گرانی کود و سم نوسان دائمی قیمتها دائم فشار به کشاورز بدبخت میاورند .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان