۸۰ درصد محصول پسته رفسنجان توسط خرده مالکان تولید می‌شود

  • شناسه خبر: 207037
۸۰ درصد محصول پسته رفسنجان توسط خرده مالکان تولید می‌شود

فرماندار رفسنجان گفت: ۲۰ درصد پسته رفسنجان توسط عمده مالکان و ۸۰ درصد آن توسط خرده مالکان تولید می‌شود.

خانه » اقتصادی » ۸۰ درصد محصول پسته رفسنجان توسط خرده مالکان تولید می‌شود

به گزارش خانه خشتی؛ حسین رضایی فرماندار شهرستان رفسنجان در نشست خبری ۱۸شهریور ماه که با محوریت برگزاری جشن ملی پسته با حضور مرتضوی دبیر جشنواره، سجادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان، حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان و اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد: سابقه پسته کاری در این شهرستان نزدیک به یک قرن پیش است.

رضایی با اشاره به اینکه صادرات محصول پسته در شهرستان رفسنجان قدمت ۸۰ ساله دارد افزود: شهرستان رفسنجان با وجود خودکفایی در بحث ماشین آلات و ادوات کشاورزی و صادرات اقلام پسته، وجود ۲۰ درصد باغات پسته کشور در شهرستان و ۴۰ هزار بهره بردار در زمینه پسته، کشف ارقام پسته و وجود درخت ۱۵۰۰ ساله پسته در رفسنجان، نام رفسنجان به تولید ملی پسته ایران رسیده است.

وی ادامه داد: پسته کاری در رفسنجان از یک قرن پیش در حال انجام است و کشف و توسعه آن در کشور و ورود محصول به بازارهای جهانی آمریکا و اروپایی از این خطه رقم خورده است.

فرماندار شهرستان رفسنجان گفت: ارقام پسته احمدآقایی، فندقی، کله قوچی و اکبری در سال ۱۳۲۰ به بعد توسط اشخاص مختلف در رفسنجان کشف و شناسایی شد و به دیگر استان های کشور توسعه یافت.

رضایی با اشاره به اینکه ۳۴درصد تولید پسته کشور در شهرستان رفسنجان انجام می‌شود بیان کرد: در رفسنجان ۲۰۰ مرکز خرید و فروش مجوز دار پسته و ۴۰۰ هزار هکتار باغ در کشور زیر کشت اقلام مختلف پسته است و ۲۰ درصد این باغ ها در شهرستان رفسنجان است.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: رفسنجان در بحث تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی و فراوری این محصول حرف اول را در کشور می زند و خودکفاست و خط های فرآوری را به کشورهای استرالیا، ترکیه و اسپانیا صادر می کند.

وی در توضیح اینکه تولید پسته در دنیا به چه میزان است بیان کرد: امسال تولید پسته در دنیا برای نخستین بار به یک میلیون تن رسیده که ۵۹۰ هزار تن آن در آمریکا، ۲۰۰ هزار تن در ایران و ۲۰۰ هزار تن دیگر هم در کشورهای دیگر تولید می‌شود.

رضایی ادامه داد: ۷۰ هزار تن از ۲۰۰ هزار تن تولید پسته امسال در رفسنجان برداشت می شود که از این ۷۰ هزار تن ۲۰ درصد مصرف داخلی است و مابقی آن به کشور های خارج صادر می‌شود.

فرماندار شهرستان رفسنجان در خصوص برطرف شدن موانع صادراتی چون QR کد، تعهد ارزی، بحث های استاندارد افزود: باید این موانع برطرف شود تا بتوانیم صادرات به کشورهای چین، هند و… داشته باشیم.

حسین رضایی خاطر نشان کرد: ۲۰ درصد پسته رفسنجان توسط عمده مالکان و ۸۰ درصد این محصول توسط خرده مالکان تولید می‌شود.

وی در خصوص زمان برداشت پسته امسال گفت: برداشت محصول پسته در رفسنجان در نیمه دوم شهریورماه آغاز می شود و تا ۵۰ روز ادامه دارد در این مدت، روزانه ۲۰ هزار نفر کارگر در مجموع یک میلیون نفر روز کارگر در امر برداشت محصول به کمک مردم رفسنجان می آیند که در مورد مسائل اسکان، اغذیه و بهداشتی آن ها برنامه ریزی های لازم شده است.

سید مصطفی مرتضوی دبیر هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان گفت: هفتمین سال ثبت ملی پسته را در روزهای ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و ۳۰ شهریور ماه به ترتیب در صفائیه، اسماعیل آباد نوق، کبوترخان و خانه حاج آقا علی در قاسم آباد رفسنجان جشن خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: در این جشن قرار است نمایشگاهی از محصولات تولیدی غذایی با مغز پسته، صنایع دستی و… ایجاد شود به طوری که در صفائیه جشنواره با نام پسته و کشک مغز، در اسماعیل آباد با نام پسته و شکرگزاری، در کشکوئیه با نام پسته و گلیم تاس، در کبوترخان با نام پسته و بستنی و در خانه حاج آقا علی با نام پسته و مس برگزار خواهد شد.

حسن حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: با انتشار فراخوان برگزاری هفتمین جشن ملی پسته در رفسنجان، تورهای گردشگری از استان های دیگر اعلام کردند که در این رویداد شرکت و از باغ های پسته و برداشت این محصول بازدید خواهند کرد .

سید محسن سجادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفسنجان در این نشست از خبرنگاران درخواست کرد: به موضوعات پیرامون محصول پسته در رسانه های خود بپردازند چرا که پایه اقتصادی مردم و اشتغالزایی شهرستان رفسنجان تولید محصول پسته است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • خوش بین

    جگر خرده مالکان از حلقشون بیرون میزنه تا یک پسته ای را به ثمر برسانند ... اینقدر سنگ اندازی برای کشاورزان نکنید !
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان