«نذری» برای «نظافت» شهر/ همه شهروندان در این نذر سهیم شوند

  • شناسه خبر: 206837
«نذری» برای «نظافت» شهر/ همه شهروندان در این نذر سهیم شوند

 رئیس اداره امور بانوان شهرداری رفسنجان ابعاد و جزئیات حرکت اجتماعی «نذر نظافت» را تشریح کرد.

خانه » اجتماعی » «نذری» برای «نظافت» شهر/ همه شهروندان در این نذر سهیم شوند

به‌گزارش خانه خشتی فهیمه محمدی در خصوص پویش « نذر نظافت» اظهار کرد: سال گذشته در ایام محرم در موکبی که مشغول پذیرایی بود، صحنه زشتی ذهنم را درگیر کرد، تمام خیابان مملو از لیوان‌های یک‌بار مصرفی بود که مردم از خودروهای خود به بیرون پرتاب کرده بودند. این صحنه بسیار من‌را ناراحت کرد و مدت‌ها فکرم مشغول بود که چرا نسبت‌به تمیزی و نظافت شهرمان بی‌تفاوت هستیم.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) در این‌باره که «هر چه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند»، افزود: این دغدغه سبب شد قدم برداریم تا دیگر این صحنه‌های آزاردهنده را شاهد نباشیم لذا زمانی که مسئول امور بانوان شهرداری رفسنجان شدم و از آنجا که یکی از وظایف شهرداری، نظافت شهری است با کمک معاونت خدمات شهری حرکتی نو را در این راستا رقم بزنیم.

وی ادامه داد: به ذهنم نذر فرهنگی جدید رسید و نام آن‌را «نذر نظافت» گذاشتم. از آن جهت نام «نذر» اطلاق شد که شهروندان به این کار متعهد شوند. این‌که نذر فقط شربت دادن و غذا دادن نیست گاهی اوقات تغییر یک فرهنگ اشتباه است. ایجاد یک فرهنگ جدید مثبت سال‌ها ماندگار است. در مرحله نخست این طرح را با عده‌ای از بانوان دغدغه‌مند در حوزه شهری در میان گذاشتم، قرار گذاشتیم که سطل زباله ویژه خودرو را با کمک بانوان با پارچه دوخت کنیم. در این راستا از همه بانوان علاقمند و دغدغه‌مند دعوت کردیم که به هر نحو که وجود دارد در تهیه پارچه یا دوخت آن در خانه به ما کمک کنند تا این پویش را شروع کنیم.

رئیس اداره امور بانوان شهرداری رفسنجان توضیح داد: در موکب‌های مختلف این سطل زباله‌های پارچه‌ای با نشان همان موکب طراحی و دوخته و اهدا شد تا پس از این‌که مواکب چای، شربت یا نذری می‌دهند این سطل زباله‌های پارچه‌ای بین مردم توزیع شود. در کنار آن یکسری اقدامات فرهنگی هم ضمیمه این کار شده است.

محمدی افزود: یکی از شعارهایی که در راستای فرهنگ‌سازی نظافت شهری در پویش «نذر نظافت» در سطل‌های زباله پارچه‌ای درج کرده‌ایم این است که: «شعور را شعار نمی‌دهند، نشان می‌دهند» ویژه اربعین و محرم است که عزاداران حسینی باید شعور خود را نشان دهند و به نظافت شهری کمک کنند.

رئیس اداره امور بانوان شهرداری رفسنجان یادآور شد: با تهیه پارچه، با کمک یکی از مربیان خیاط طرح ساده‌ای که همه بانوان بتوانند آن‌را اجرا و دوخت کنند انتخاب کردیم و در حال حاضر عده‌ای از بانوان حتی دختران نوجوان که در کلاس‌های تابستانه شرکت کردند پای کار آمده‌اند و در اداره بانوان سطل‌های زباله پارچه‌ای را دوخت می‌کنند.

محمدی عنوان کرد: این سطل‌های زباله پارچه‌ای با یک کار فرهنگی که به آن‌ها پانچ می‌شود به شهروندان هدیه داده می‌شوند و در ازای آن از مردم می‌خواهیم که به نظافت شهری و تمیز نگه داشتن شهر از زباله، بیش‌از گذشته اهمیت دهند.

وی تصریح کرد: با کمک همدیگر می‌توان با یک حرکت اجتماعی و جمعی، تغییر ایجاد کرد لذا از شهروندان بویژه بانوان درخواست دارم پای کار بیایند و از این طرح حمایت کنند تا این پویش راه بیفتد تا بتوانیم محله به محله شهر پاکیزه شود. اگر چه این پویش شاید ساده به نظر برسد اما طرح بزرگی است و می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند حتی مواکب پای کار بیایند.

محمدی با بیان این‌که این پویش سبب می‌شود سهیم بودن همه مردم در نظافت شهری فرهنگ‌سازی شود و پاکبان‌ها را بیشتر درک کنیم، اضافه کرد: اداره امور بانوان شهرداری رفسنجان آماده شنیدن پیشنهادات و انتقادات شهروندان برای پیشبرد بهتر این پویش است تا علاوه بر شهر رفسنجان، این پویش را تبدیل به پویش ملی کنیم.

وی گفت: با شروع سال تحصیلی سعی می‌کنیم معلمان را آموزش دهیم که این مباحث را در مدارس ابتدایی کار کنند و فرهنگ‌سازی را از سنین پایین آغاز کنند.

به‌گفته وی برنامه هایی در زمینه فرهنگسازی در حوزه های مختلف از جمله، رفتارهای اجتماعی، حوزه کودکان،حقوق شهروندی، اصلاح الگوی مصرف و … از دیگر موضوعاتی است که در رابطه با آن ایده‌هایی از سوی اداره امور بانوان در شهر اجرا خواهد شد.
برچسب ها:
پویش مردمی رفسنجان شهرداری رفسنجان نذرنظافت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • کریمی راد

    الان این مثلاً نظر است که شما نوشتید ؟!! خانه خشتی داری چه نظراتی رو منتشر میکنی ؟!!!
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان