ساقی ِ انار و گردشگری کشاورزی

  • شناسه خبر: 205786
ساقی ِ انار و گردشگری کشاورزی

ساقی روستایی با قدمت ۲۵۰ سال در شهرستان انار از ظرفیت‌های بالا و البته بالقوه‌ای در حوزه گردشگری کشاورزی دارد که اخیراً با برنامه ریزی مناسب در این بخش می توان گفت فرصتی برای درآمدزایی کشاورزان و روستاییان و همچنین انجام مسافرت‌های ارزان قیمت برای شهرنشینان ایجاد شده است.

خانه » فرهنگی مذهبی » ساقی ِ انار و گردشگری کشاورزی

به گزارش خانه خشتی؛ امروزه گردشگری به سرشاخه های متنوعی از جمله گردشگری کودک، گردشگری ورزشی، گردشگری مذهبی، گردشگری کشاورزی و غیره تقسیم شده و نیاز روز جامعه در این زمینه ها احساس می شود.

روستای ساقی یکی از ۲۱ روستای شهرستان انار از توابع استان کرمان چندسالی است که در حوزه گردشگری کشاورزی ورود کرده و فرایند اجرای این طرح از سال ۹۷ آغاز شده و تا کنون هم بیش از ۴۰ تور گردشگری داخلی از استان های مختلف کشور برای دیدن باغ های پسته و روش های فرآوری پسته به این شهرستان عزیمت کردند.
این روستا از قطب های اصلی تولید ارقام مختلف پسته از جمله کله قوچی، احمدآقایی، رضایی و فندقی (مجموعاً بالای ده هزار هکتار باغ )در استان کرمان به شمار می رود، اما چند سالی است که به واسطه خشکسالی جوانان این منطقه رو به مهاجرت کرده بودند که با توانمندی چند برادر ایجاد مجموعه های گردشگری در این روستا از سال ۹۷ آغاز شده و علاوه بر خرید خانه های قدیمی و بازسازی آن ها جهت رونق صنعت گردشگری؛ زیرساخت های جاده ای، برق، آسفالت، آب و غیره هم در آن احیا شده است تا مهاجرت معکوس رقم بخورد.

ساقی ِ آب قنات

علیرضا حسینی کارآفرین جوان و مجری طرح های گردشگری این روستا اظهار کرد: ایام قدیم ۴ رشته قنات از سفره های زیرزمینی این روستا عبور می کردند و یکی از مهمترین رشته های قنات متعلق به این روستا بود که آب آن به روستاهای اطراف هم برده می شد و مورد استفاده قرار می گرفت و به همین منظور این روستا به ساقی نام گرفت.
وی قدمت این روستا را بالای ۲۵۰ سال عنوان کرد و افزود: جمعیتی بالای ۲ هزار نفر در این روستا ساکن هستند که برای جلوگیری از مهاجرت معکوس سعی کردیم با استفاده از ظرفیت کشاورزی پسته این منطقه، گردشگری کشاورزی را در آن ایجاد و بتوانیم برای اهالی ایجاد شغل کنیم و صنعت گردشگری هم رونق یابد.
حسینی گفت: در این راستا از سال ۹۷ با کمک اداره هایی مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، میراث فرهنگی، شورای اسلامی، ادارات دیگر زیرساخت های آب، برق و روشنایی، جاده ای و غیره را احیا و نسبت به خرید خانه های بسیار قدیمی و جذاب اقدام کردیم و در حال بازسازی خانه ها و مجموعه های گردشگری هستیم.

وی افزود: جمعاً ۱۷ مجموعه گردشگری شامل اقامتگاه بومگردی، پذیرایی، فروشگاهی، ۳ گذر، موزه پسته، موزه مذهبی، حمام جهت آب درمانی و غیره در دست اقدام هستند که تا سال ۱۴۱۰ تکمیل می شوند.
حسینی بیان کرد: البته تعدادی از خانه های بومگردی و اقامتگاه ها مورد استفاده هستند که از سال ۹۷ تا کنون بیش از ۴۰ تور از استان هایی نظیر تهران برای دیدن باغ های کشاورزی پسته و استفاده از این اقامتگاه ها به این روستا سفر کردند و اوقات خوشی برای خود و خانواده هایشان رقم زدند.
وی ادامه داد: تا کنون ۳۰ میلیارد تومان برای احیا و بازسازی این مجموعه های گردشگری صرف شده که البته ۳۰ درصد پیشرفت یزیکی دارند و تا تکمیل شدن آن ها تا بازه زمانی ۱۴۱۰ پیش بینی ۲۰ میلیارد تومان دیگر را داریم.
حسینی تصریح کرد: کمتر از یک میلیارد تومان از تسهیلات دولتی استفاده کردیم و مابقی هزینه از سمت سرمایه گذاران برای این طرح صرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۷ مجموعه گردشگری در روستای ساقی شهرستان انار در مجموع بالای ۲۰ هزار متر مربع مساحت دارند؛ در کنار این مجمعه های گردشگری قصد داریم تهیه غذاهای با ماده اولیه پسته مانند کشک مغز، فسنجان و غیره را در دستور کار داریم تا از این ظرفیت کشاورزی بتوانیم غذاهای با طعم پسته را که از لحاظ ارزش غذایی حایز اهمیت هستند در جامعه رواج دهیم تا بتوانیم قدمی در راستای حظ سلامتی جامعه برداریم.
شامگاه گذشته تور رسانه ای از این روستا انجام شد و طی نشستی مسئولان شهرستان انار از چهارمین پوستر ” پسته خورون” رونمایی شد، این جشنواره قرار است در پنجم تا هفتم مهرماه همراه با غرفه های مختلف صنایع دستی، فروش پسته، کودک، موسیقی، پزشکی، فروش محصولات محلی، بازی های بومی و محلی و شوی اسب با حضور مسئولان کشوری و استانی اجرا شود.

و نیز قرار است تورهای گردشگری و بازدید از باغ های پسته روستای ساقی از ۲۰ مرداد آغاز شود و گردشگران ضمن بازدید از محصولات بر روی درختان، با نحوه فراوری این محصول در ترمینال های ضبط پسته و بسته بندی آن ها هم آشنا شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان