بازگشت بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان در سال ۱۴۰۱ به رفسنجان

  • شناسه خبر: 205628
بازگشت بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان در سال ۱۴۰۱ به رفسنجان

مدیر امور مالیاتی رفسنجان گفت: بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان در سال ۱۴۰۱ به رفسنجان برگشته است و به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان اختصاص پیدا کرده است.

خانه » اسلاید شو » بازگشت بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان در سال ۱۴۰۱ به رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ ابولی سرداری به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی در گفتگو با خبرنگار خانه خشتی بیان کرد: یکی از اهداف نظاممالیاتی و مالیات‌ستانی، تأمین درآمدهای پایدار برای دولت و عدم اتکا بودجه به نفت است که در نهایت ثبات اقتصادی را بدنبال خواهدداشت.

وی با بیان این‌که یکی از پایه‌های مالیاتی کشور، مالیات‌ بردرآمد مشاغل یا مالیات بردرآمد حاصل از کسب و کار اشخاص حقیقیاست، اظهار کرد: این پایه به لحاظ تعداد مودیان دارای بیشترین مودی مالیاتی است، به طوری‌که در سال ۱۴۰۱  حدود ۴.۵ میلیونپرونده مالیاتی را دارا بوده که در کل ۶۴ درصد از کل اظهارنامه‌های تسلیمی به نظام مالیاتی  کشور را به خود اختصاص داده است.

ابولی سرداری در ادامه با اشاره به این‌که اخذ مالیات‌ در حوزه مشاغل اعتراضاتی را به دنبال داشته است، عنوان کرد: آمایش‌ها واطلاعات استخراجی توسط سازمان امور مالیاتی کشور نشان می‌دهد که مشاغل سهم ۲۷ درصدی از تولید ناخالص داخل کشور را بهخود اختصاص داده‌اند، اما پایه مالیات بردرآمد مشاغل سهم بالایی از مالیات‌های وصولی سازمان را ندارد، به طوری‌که در سال ۱۴۰۱مشاغل تنها ۵.۵ درصد از کل وصولی درآمدهای مالیاتی معادل ۲۶/۹ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر امور مالیاتی رفسنجان با مقایسه مالیات بردرآمد مشاغل و مالیات دریافتی از حقوق‌ها گفت: درآمد مالیات حقوقی (بخش عمومی وخصوص) در سال گذشته ۱۰/۷ درصد از کل وصولی درآمدهای مالیاتی سازمان معادل ۵۲/۳ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاصداده است.

وی در ادامه به چگونگی محاسبه و اخذ مالیات اشاره کرد و افزود: در گذشته به علت در دسترس نبودن اطلاعات جامع درآمدی مودی،میزان مالیات باتوجه به سابقه مالیاتی و با رشد صفر تا ۱۲ درصدی نسبت به سابقه تعیین و محاسبه می‌گردید، اما در سال ۱۴۰۱ درخصوص عملکرد مالیاتی ۱۴۰۰ با توجه به بند (م)  و تبصره ۱۲ قانون بودجه  ۱۴۰۰ و با فراهم شدن دسترسی سازمان امور مالیاتیکشور به اطلاعات حساب فروش مودیان (اطلاعات حساب‌های متصل به پردازنده‌های بانکی) و با اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌هایمستقیم، این اطلاعات مبنای محاسبه و تعیین مالیات مقطوع (موضوع تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌ها) برای صاحبان مشاغل قرار گرفتهاست.

ابولی سرداری تأکید کرد: البته در اولین سال اجراء (عملکرد ۱۴۰۰) ضریب سودآوری مشاغل ۵۰ درصد کاهش یافت و همچنین در اینسال مالیات واجدین شرایط، استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ حداکثر سه برابر مالیات پرداختی برای  عملکرد ۱۳۹۹ مورد محاسبه قرارمی‌گرفت.

مدیر امور مالیاتی رفسنجان گفت:  مالیات در سال گذشته با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده و تبصره ۱۰۰ حدود ۲۰۰ درصد افزایشیافت و از ۳/۹ هزار میلیارد تومان به ۱۱/۵ میلیارد تومان رسید که نهایتا مجموع درآمدی سازمان از محل این پایه مالیاتی با افزایش ۶۰درصدی نسبت به سال گذشته از ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۲۶/۹ هزار میلیارد تومان رسید که البته بر اساس بررسی‌های سازمان امورمالیاتی کشور میزان مالیات حقه صاحبان مشاغل در سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی صاحبان مشاغل صرفا۱۰ درصد مالیات واقعی خود را ابراز نموده‌اند.

ابولی سرداری در ادامه از برگشت بخشی از مالیات مودیان به رفسنجان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۴۷ میلیارد ریال ( ۷۴۷۲۰۸۲۷۰۳۷۷)  از مالیات‌ها و عوارض پرداختی مودیان به رفسنجان برگشته است.

مدیر امور مالیاتی رفسنجان خاطرنشان کرد: این بخش از درآمد‌های مالیاتی به دهیاری‌های رفسنجان و شهرداری‌های رفسنجان،بهرمان، صفائیه، کشکوئیه، جوادیه الهیه و سرچشمه و همچنین فرمانداری اختصاص پیدا کرده است.

وی از صاحبان مشاغل و مودیان مالیاتی که در آبادانی شهر و کشور نقش بسزایی دارند قدردانی کرد و گفت: اشخاص حقوقی(شرکت‌ها) و صاحبان املاک اجاری می‌‌توانند برای این‌که از تسهیلات بهره ببرند در اندک فرصت باقی مانده تا پایان تیرماه نسبت بهتسلیم اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • amiri

    کمر ملت زیر بار مالیات ها شکست .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان