دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت:

فرزندآوری باعث کاهش طلاق‌های ثبت‌شده در کشور شده است

  • شناسه خبر: 205084
فرزندآوری باعث کاهش طلاق‌های ثبت‌شده در کشور شده است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با اشاره به پژوهش ملی خود درباره موضوع طلاق و فرزندآوری، گفت: بر اساس مطالعات چند ساله، فرزندآوری باعث کاهش طلاق‌های ثبت‌شده در کشور شده است.

خانه » اجتماعی » فرزندآوری باعث کاهش طلاق‌های ثبت‌شده در کشور شده است

به گزارش خانه خشتی؛ صالح قاسمی عصر امروز شنبه در ویژه‌برنامه “سرمایه‌های زندگی” در شهر سرچشمه با اظهار اینکه در کشورمان با چالش جدی فرزندآوری روبرو هستیم، گفت: باید در این موضوع نگاه علمی داشت تا اصلی‌ترین گره‌های جامعه در خصوص فرزندآوری باز شود.

وی تصریح کرد: کیفیت چندفرزندی چند برابر کیفیت تک فرزندی است زیرا والدین دارای تک فرزند همه چیز را برای فرزندشان مهیا می‌سازند در حالی که تک فرزند به خوبی تربیت نمی‌شود و در آینده از برخی مسائل رنج می‌برد.

قاسمی در تشریح ارتباط فرزند با همسالان خود، بیان کرد: ۷۵ درصد رعایت تربیت؛ در روابط فرزند با همسالانش اتفاق می‌افتد و این خواهر و برادارنش هستند که همیشه در اختیار وی هستند و فقط ۲۵ درصد رابطه او با والدینش است لذا نیاز است فرزند خواهر و برادری داشته باشد تا روحیه‌ای شاد را تجربه کند.

این جمعیت‌شناس با اعتقاد به این‌که طبق آمارهای نشان داده شده، در تک‌فرزندها ۱۹ درصد امکان طلاق بیشتر است، عنوان کرد: اغلب انسان‌های موفق در خانواده‌های سطح متوسط هستند این موفقیت‌ها و مهارت‌های زندگی در تک فرزندی‌ها کسب نشده و اگر هم کسب شود به ندرت است.

قاسمی در تعریف خانواده کامل اظهار کرد: خانواده‌ای کامل است که والدین داشتن فرزندان دختر و پسر را تجربه کرده باشند علاوه بر آن فرند آن خانواده هم داشتن خواهر و برادر را تجربه کند و در خوشبینانه‌ترین حالت یک خانواده کامل باید دارای دو دختر و دو پسر باشد که در این صورت نسل آینده این خانواده هم دارای عمو و عمه؛ خاله و دایی خواهد بود و شبکه خویشاوندی هم تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینک الگوی رایج جامعه در کشور دو فرزندی است، خاطرنشان کرد: باید حواسمان به جامعه باشد و حق نداریم هر الگویی را در جامعه تبلیغ کنیم؛ هر الگویی می‌تواند اثر ضد تبلیغی بر روی جمعیت داشته باشد لذا باید تبلیغ خانواده کامل را داشته باشیم که هم تعریف بین‌المللی دارد هم اینکه همه روابط، داخل آن اتفاق می‌افتد و علاوه بر آن شبکه خویشاوندی هم کامل می‌شود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت درباره اصلی ترین مانع فرزندآوری خانواده‌های ایرانی، گفت: اقتصاد قطعاً یکی از موانع فرزندآوری است اما در کنار اقتصاد، فرهنگ ۴۷ متغیر روی فرزندآوری تاثیر می‌گذارند و دسته‌ای از موانع در حوزه اقتصاد و دسته‌ای از موانع در حوزه فرهنگی است اما وزن موانع فرهنگی بیشتر است. باید هم اقتصاد و هم فرهنگ را با هم ببینیم.

این جمعیت‌شناس هم‌چنین با ذکر این نکته که میانگین فاصله ازدواج تا فرزند اول به ۷ سال رسیده است، عنوان کرد: ۴۷.۳ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول ازدواج است و در این میان ۶۷ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های بدون فرزند رخ داده است، ۲۲ درصد در خانواده‌های با یک فرزند، ۹ درصد طلاق‌ها نیز در خانواده‌های با دو فرزند و ۳ درصد طلاق‌ها در خانواده‌های با سه فرزند و بیشتر روی داده یعنی فرزندآوری باعث کاهش طلاق های ثبت شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان