قطب پسته کشور آماده برداشت محصول می‌‌شود

  • شناسه خبر: 205041
قطب پسته کشور آماده برداشت محصول می‌‌شود

رفسنجان بزرگ ترین تولیدکننده پسته ایران دو ماه دیگر شاهد رویداد مهم اقتصادی جمع آوری محصول ارزآور و لوکس پسته خواهد بود و به گفته مسئولان محلی، مقدمات لازم برای این رویداد اقتصادی از جمله مدیریت حضور کارگران فصلی در این شهرستان در حال پیگیری است.

خانه » اجتماعی » قطب پسته کشور آماده برداشت محصول می‌‌شود

به گزارش خانه خشتی؛ شهریورماه هرسال زمان آغاز برداشت پسته باکیفیت و منحصربه فرد شهرستان رفسنجان است که قطب بزرگ این محصول در جهان و کشور به شمار می رود و با ۸۰ هزار هکتار باغ پسته سهم عمده ای از صادرات کشورمان در این محصول را به خود اختصاص می دهد.
جلسه شورای مشوررتی جهاد کشاورزی در راستای اتخاذ تمهیدات لازم برای برداشت محصول پسته از باغ های رفسنجان در ۲ ماه آینده در فرماندری رفسنجان تشکیل شد.

در این جلسه که با حضور معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، مدیر آب و منطقه ای و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد؛ فرماندار رفسنجان گفت: در رفسنجان امسال برداشت پسته از شهریور آغاز و به مدت بیش از ۵۰ روز طول می کشد که روزانه ۲۰ هزار کارگر (بیش از یک میلیون نفر روز کارگر طی ۵۰ روز برداشت محصول) نیاز است تا این محصول از باغات برداشت شود.

حسین رضایی افزود: این کارگران نیازهای اسکان، بهداشتی، نان، خوراک، امنیت و غیره دارند که در مورد مسائل آن‌ ها باید راه چاره ای اندیشید.

وی تصریح کرد: سال گذششته با وجود محصول کم یعنی ۴ هزار تن پسته، به مدت یک هفته کار برداشت انجام شد اما امسال با وجود بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن محصول بیش از ۵۰ روز برداشت محصول طول می کشد.

رضایی عنوان کرد: کارگرانی از شهرستان های دیگر برای جمع آوری محصول به کمک کشاورزان رفسنان می آیند که یکی از نیازهای آن ها تأمین نان است لذا با استانداری کرمان رایزنی خواهیم کرد تا سهمیه آرد و نان برای مدت برداشت محصول پسته رفسنجان به این شهرستان اختصاص دهند.

وی خاطرنشان کرد: کارگران فصلی که به رفسنجان می آیند باید شناسایی شوند تا در مدتی که در شهرستان هستند قابل رصد باشند لذا نیروی انتظامی مشخصات آن ها را دریافت خواهد کرد و ساماندهی می شوند.

فرماندار رفسنجان گفت: در شهر رفسنجان توسط شهرداری مکانی جهت اسکان این کارگران تهیه می شود و در بخش ها هم از جمله نوق، کشکوئیه و دیگر بخش ها نیز این مکان تهیه خواهد شد.

وی افزود: برخی ضبط پسته ها ( ترمینال های فرآوری پسته) در نزدیکی چاه موتورهای کشاورزی قرار دارند و فاقد گازرسانی هستند لذا باید سهمیه ای از سوخت گازوئیل جهت فرآوری محصول از استان جذب و در اختیار کشاورزان قرار داد.

رضایی در بحث امنیت هم اظهار کرد: در طول این رویداد، عوامل نیروی انتظامی و بسیج در راه های ارتباطی شهرستان به طور چشمگیر حضور خواهند شد تا تردد وسایل حامل محصول پسته با امنیت انجام شود.

 

خبر از: رضا ساجدی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان