فرماندار رفسنجان

نگاه علمی به پسته در تولید و صادرات آن موثر است

  • شناسه خبر: 204554
نگاه علمی به پسته در تولید و صادرات آن موثر است

فرماندار رفسنجان گفت: شرکت تعاونی تولیدکنندگان پسته رفسنجان با نگاه علمی می تواند به بازرگانی، صادرات و تولید پسته کمک کن

خانه » اجتماعی » نگاه علمی به پسته در تولید و صادرات آن موثر است

به گزارش خانه خشتی؛ حسین رضایی در سمینار سامانه مزرعه در محل شرکت تعاونی پسته اظهار کرد: درآمد حاصل از محصول پسته رفسنجان بستر اقتصاد و امنیت شهرستان را فراهم کرده است .
وی افزود: این کشاورزی پسته چند سالی است که با وجود تغییرات اقلیمی هر سال محصول تولید نمی شود لذا با راهکارهای علمی تولید آن افزایش میابد.
رضایی بیان کرد: پیش بینی شده امسال در۲۸ استان پسته خیز کشور ۲۰۰ هزار تن محصول برداشت شود که بیش از نیمی از آن در استان کرمان و شهرستان رفسنجان است.
وی تصریح کرد: امسال در رفسنجان ۶۵ هزار تن پسته برداشت خواهد شد که باید این محصول را از آفت ها حفظ کرد و در کنار مصرف سمومی مانند آلکامیا و کلودی، از گوگرد هم استفاده کرد؛ با مدیریت صحیح، مانع از بین رفتن محصول شویم.
فرماندار رفسنجان نگهداری و حفظ محصول در ۴ ماه باقیمانده تا برداشت پسته مهم است بیان کرد: همچنین کشاورزان دقت کنند اگر چه مصرف کودهای ازته و پتاسیم در ماه های تیر و مرداد کمک زیادی به حفظ محصول و جلوگیری از پوکی آن می شود اما به میزان زیاد کود ازته به درختان ندهند و در عوض کودهای پتاسه را می توانند کمی بیشتر به درخت بدهند.

خاموشی موتور چاه های کشاورزی به حداقل می رسد

فرماندار رفسنجان گفت: با استاندار کرمان در مورد خاموشی موتور پمپ های چاه های کشاورزی صحبت کردیم و خاموشی موتور پمپ ها را به حداقل می رسانیم تا کشاورزان بتوانند آبیاری بیشتری برای درختان انجام دهند این کار از پوک شدن محصول بسیار جلوگیری می کند.
وی افزود: این تصمیم گیری در رفسنجان به صورت پایلوت انجام و نتیجه آن به سایر نقاط پسته خیز استان گسترش خواهیم داد.
رضایی بیان کرد: تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها، خشکسالی، سرمازگی و غیره از مشکلات حوزه کشاورزی پسته در شهرستان ست که باید تدابیر لازم را برای حفظ این کشاورزی اندیشید لذا فروردین امسال برای جلوگیری از عوارض بروز سرمازدگی میزان گازوئیلی که جهت ایجاد حرارت در باغات بین کشاورزان شهرستان توزیع شد موثر واقع شد.

تحلیل ها برای افزایش دو برابری تولید محصول در رفسنجان در حال انجام است

فرماندار رفسنجان اظهار کرد: امسال ۶۵ هزار تن محصول پسته از باغ های این شهرستان برداشت می شود و با تحلیلی که بر روی آب خلیج فارس در حال انجام است تا کمبود آب مناطق مختلف با این آب جبران شود میزان تولیدی تا ۱۰ سال آینده به ۱۲۰ هزار تن محصول خواهد رسید.
رضایی بیان کرد: تحلیل ها بر روی چاه های کشاورزی کم آب در حال انجام است و محاسبات نشان می دهد در صورتی که ۱۵ لیتر در ثانیه آب به هر چاه کشاورزی اضافه شود میزان تولید محصول پسته تا ده سال آینده به ۱۲۰ هزار تن در شهرستان خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اضافه شدن ۸ ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف شهرستان می تواند راهگشا باشد و نسبت به بروز حوادث غیر مترقبه از جمله سرمازدگی و گرمازدگی ها اطلاعات را قبل از بروز حادثه اعلام و راه چاره ای اندیشید.
فرماندار رفسنجان ادامه داد: سامانه مزرعه نیز می تواند بر روی گوشی های اندروید نصب و اطلاعات مزرعه ثبت شود و پیش بینی های ۲ تا ۳ روز قبل از بروز حوادث را اعلام می کند تا کشاورزان بتوانند طی این روزها آمادگی مقابله با سرمازدگی و دیگر حوادث را پیدا کنند.
وی گفت: همچنین این سامانه می تواند در بحث آفات شناسی باغ مورد نظر کمک کرده و روش های علمی مبازه با آفات هم مطرح می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان