تصاویری از عروس قنات در کویر رفسنجان

  • شناسه خبر: 204427
تصاویری از عروس قنات در کویر رفسنجان

تصاویری از عروس قنات در نمایشگاه آبانه رفسنجان به مدت یک هفته به نمایش در آمد و علاقمندان زیادی از این برنامه استقبال کردند.

خانه » آخرین اخبار » تصاویری از عروس قنات در کویر رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ عروسیِ قَنات، آیینی برای مقابله با کم ‌آبی قنات ها در دوره‌های خشک ‌سالی و قدیم برپا می شد که براساس این آیین معمولاً زنی را با آدابی خاص به عقد قنات درمی‌آورند تا آب قنات ها زیاد و رونق منطقه رو به فزونی برود.

اما رفسنجان نیز دشتی است که تا دوره قبل از دهه ۵۰ جزء مناطق پر قنات کشور محسوب می شد و دارای بیش از ۳۴۰ قنات بود؛ پس از آن تا کنون با حفر چاه های عمیق و با برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، خشکسالی و کم آب شدن قنات ها و بعضا خشک شدن آن ها معضل کم آبی را برای مردم این شهرستان ایجاد کرده است.

قصد برگزاری این نمایشگاه این بود که اهمیت بحران کمبود آب و خشکسالی در تصاویر با مضمون عروس قات به نمایش درآید و البته زنده نگه داشتن رسم و رسوم قدیم که جزء میراث فرهنگی این شهرستان است.

مسئول آموزشگاه آزاد ریحانه و مسئول نمایشگاه آبانه در این خصوص بیان کرد: نمایشگاه نقاشی عروس قنات با همکاری موسسه ابریشم و کار تیمی متشکل از ۱۲ نفر دایر شد .

مریم خاندانی ایده کار را با همفکری یکدیگر اما در نهایت با راهنمایی استاد ابریشمی دانست و افزود: افراد تیم، در جاهای مختلف شهر عکس ها را ثبت می کردند و عکس ها انتخاب میشدند و به اجرا می رفتند که پروژه عکاسی و اجرای نقاشی ها یک سال و نیم زمان برد.

وی تصریح کرد: حدود ۶ ماه طول کشید تا نقاشی ها اجرا شد و تکنیک اثرها ترکیب و تلفیقی از عکس و نقاشی است.

خاندانی گفت: به دلیل اهمیت ویژه ای که آب در جهان و به خصوص در کشور ما و مناطق کویری شهر ما رفسنجان دارد، تصمیم گرفتیم کار را در مورد موضوع عروس قنات جلو ببریم و با سنت ها و آئین های قدیمی که یکی از آن ها عروس قنات بوده باهم ترکیب کردیم.

وی با اشاره به ۲۴ اثر نمایش داده شده در این نمایشگاه بیان کرد: در اثرها تضاد را با اجرا کردن دریا، ماهی و گنجشگ به تماشا گذاشته ایم.

عکس و خبر از : بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان