تمام عوارض الکل برای سلامتی جسم و جان

  • شناسه خبر: 20342
تمام عوارض الکل برای سلامتی جسم و جان

الکل از نظر شرعی حرام است و جای هیچ بحثی ندارد، اما متأسفانه در طول تاریخ بشریت و در سرتاسر جهان همیشه افرادی بوده‌اند که به سراغ الکل رفته‌اند. این افراد همیشه به تأثیر آنی الکل توجه دارند و غافل هستند که بعدها همین‌هایی که نوشیده‌اند چه بلایی به سرشان خواهد آورد. به گزارش خانه […]

خانه » آخرین اخبار » تمام عوارض الکل برای سلامتی جسم و جان


الکل از نظر شرعی حرام است و جای هیچ بحثی ندارد، اما متأسفانه در طول تاریخ بشریت و در سرتاسر جهان همیشه افرادی بوده‌اند که به سراغ الکل رفته‌اند. این افراد همیشه به تأثیر آنی الکل توجه دارند و غافل هستند که بعدها همین‌هایی که نوشیده‌اند چه بلایی به سرشان خواهد آورد.

به گزارش خانه خشتی، الکل همیشه پای ثابت مطالعات و آزمایش‌های دانشمندان بوده است. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این ماده خیری برای بدن نخواهد داشت. الکل یکی از شایعترین مواد مورد سوء مصرف در در دنیاست. وابستگی (اعتیاد) به الکل اغلب با عنوان الکلیسم نامیده می شود. الکل موجود در مشروبات الکلی اتانول نام دارد و از تخمیر میوه، سبزی و دانه های گیاهی بدست می آید. مشروبات الکلی میزان متفاوتی از الکل را دارند. (برای مثال آبجو ۵% ، شراب ۱۰-۱۵% و ویسکی و عرق حدود ۴۰% الکل دارد.) . مشروبات الکلی به صورت بی رنگ یا به رنگهای متفاوتی تولید می شوند. بعضی از افراد نیز الکل طبی راکه مایعی بی رنگ است ومصارف پزشکی دارد را با  نوشابه های مختلف مخلوط می کنند. نوع دیگری از الکل که  از چوب بدست می آید متانول است که الکل صنعتی نامیده میشود. با توجه به سهولت دسترسی به این ماده و ارزان بودن به کرات مورد سوءمصرف واقع میشود کهم مکن است به کوری، ‌اغماء و حتی مرگ منجرگردد

در این چند سطر به بررسی و بازگویی نتایج پژوهش‌هایی می‌پردازیم که از نظر علمی هم نشان می‌دهند الکل سلامت جسم و جان را به خطر می‌اندازد. با ما همراه باشید.

مضرات ناشی از سوء مصرف الکل:

مصرف نوشابه های الکلی در ابتدا موجب ایجاد نوعی آرامش و سرخوشی زیاد می گردد، ولی پس از مدتی اثرات واقعی آن از جمله ناهماهنگی در حرکات عضلانی (آتاکسی)، اختلال در قضاوت، آسیب اعمال حرکتی و مهارتی، کندی واکنش و فعالیت ذهنی و فکری، تشدید حالت تهاجمی و پرخاشگری، تلوتلو خوردن، درهم و برهم حرف زدن، سوزش قلب، پرحرفی، دوبینی، گیجی، گرگرفتگی، کرختی، بی حسی اعضای بدن و افزایش ادرار آشکار می شود.مصرف الکل، حتی مصرف کم آن به خصوص اگر همراه با دیگر مواد اعتیادآور باشد، به مهارت رانندگی صدمه و آسیب می رساند.

۸ تا ۱۲ ساعت پس از از مصرف زیاد آن، سردرد، تهوع، لرزش و استفراغ ایجاد می شود.

مصرف خیلی زیاد آن ممکن است موجب فلج شدن فعالیت های مغزی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ گردد.

به طور کلی این اثرات الکل، چنانچه همراه با مصرف آرام بخش ها و دیگر داروهای تضعیف کننده ی اعصاب باشد، تشدید می گردد. مصرف زیاد آن همراه با داروهای ضد افسردگی از جمله باربیتوریک ها اغلب ممکن است موجب مرگ فرد گردد.

مصرف منظم و مستمر نوشابه های الکلی ممکن است در بلند مدت و به تدریج موجب آسیب کبد، مغز، قلب و دیگر اعضای بدن گردد.

مصرف مداوم نوشابه های الکلی موجب بروز بیماری سیروز کبدی، التهاب لوزالمعده، اختلالات کیسه صفرا، ناراحتی های گوارشی، زخم معده و اثنی عشر، گاستریت و برخی از سرطان ها می شود.

در دستگاه عصبی بیشتر افراد معتاد به الکل، نارسایی های اعمال هوشی، حرکتی و بی ثباتی هیجانی، کاهش ادراک حسی و سرانجام از دست دادن حافظه، فراموشی و تیرگی بینایی دیده می شود.

شایع ترین اختلال سیستم عصبی در الکلیسم (اعتیاد به الکل) مزمن، آسیب قرنیه و اعصاب چشم است.آسیب مغز و ناراحتی های قلبی از جمله آریتمی و تاکیکاردی از عوارض سوء مصرف الکل است.الکل در مردان موجب ضعف نیروی جنسی می گردد و قدرت باروری آنان را کاهش می دهد.

مصرف مزمن و زیاد مشروبات الکلی موجب اضطراب، عصبانیت و تندخویی، تحریک پذیری و دلیریوم می گردد. از هم پاشیدگی زندگی خانوادگی، شغلی، اجتماعی و به طور کلی اعمال ضد اجتماعی و زوال ابعاد شخصیتی در نتیجه مصرف مداوم مشروبات الکلی پدیدار می گردد.

الکل: خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد

در سال ۲۰۰۹ در بریتانیا پژوهشی روی بیش از یک میلیون زن انجام شد. این خانم‌ها جزو مصرف کننده های الکل بوده‌اند و در بینشان افرادی نیز حضور داشتند که به میزان کم یا متوسط الکل مصرف می‌کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که مصرف الکل چه زیاد و چه کم خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد.

نتایج این پژوهش که در Journal of the National Cancer Institute به چاپ رسید نشان می‌دهد که مصرف الکل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، کبد، روده‌ی راست و دستگاه گوارش را به میزان ۱۳ درصد افزایش دهد.

محققان دانشگاه Minnesota دلیل این امر را این گونه توضیح می‌دهند: تجزیه‌ی الکل در بدن باعث تولید استالدهید می‌شود که به DNA آسیب می‌رساند و باعث بروز بی‌نظمی‌های کروموزومی می‌شود که می‌تواند به تشکیل سلول‌های سرطان زا منجر شود. اگر می‌خواهید از سرطان در امان باشید بهتر است فکری به حال عادت‌های خود بکنید و مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را کنار بگذارید.

الکل به مغز شما آسیب می‌زند

بدانید و آگاه باشید هر چه الکل بیشتری مصرف کنید مغزتان کوچک و کوچک‌تر می‌شود. به طور طبیعی حجم مغز که یکی از علائم طبیعی پیری است در هر ده سال به میزان ۲ درصد کاهش می‌یابد. اما با مصرف الکل این روند، سرعت بیشتری پیدا می‌کند. محققان معتقدند که مصرف الکل به مغز آسیب می‌رساند و حتی مصرف کم آن نیز می‌تواند باعث کاهش حجم مغز شده و حالت زوال عقل و دمانس ایجاد کند.

الکل به استرس‌های شما دامن می‌زند

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ و در Alcoholism: Clinical & Experimental Research  به چاپ رسید نشان می‌دهد که مصرف الکل قبل از یک کار استرس زا باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. اما با این حال بیشتر محققان معتقدند که مصرف الکل اضطراب و احساس فشار را بیشتر کرده و ایجاد احساس آرامش را به تأخیر می‌اندازد.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در همان مجله به چاپ رسید نشان می‌دهد الکل روی خواب نیز تأثیر منفی می‌گذارد. به عقیده‌ی محققان مصرف حتی یک فنجان از این نوشیدنی خواب راحت را به هم می‌زند و باعث آشفتگی می‌شود.

الکل شما را چاق می‌کند

نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۵ در  American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسید نشان می‌دهد که نوشیدن الکل به همراه غذا باعث زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی چرب می‌شود. به عقیده‌ی محققان الکل باعث کند شدن متابولیسم بدن می‌شود و برای همین، نگه داشتن وزن ایده‌آل بسیار دشوار خواهد شد.

الکل شما را به کشتن می‌دهد

در سال ۲۰۱۰ پژوهشی در مجله‌ی پزشکی The Lancet classe l’alcool به چاپ رسید که نشان می‌دهد الکل به اندازه‌ی هروئین و کراک که جزو مخدرهای خطرناک هستند برای سلامتی مضر می‌باشد. به عقیده‌ی محققان اگر بیماری‌هایی که به دلیل مصرف الکل و تصادفات رانندگی بروز می‌کند را حساب کنیم خواهیم دید که مصرف الکل بار سنگین‌تری نسبت به مواد مخدر به هر جامعه‌ای تحمیل می‌کند.

واقعیت این است که برای سرحال و شاد بودن و برای کاهش استرس و غیره راه‌های دیگری غیر از نوشیدن این قبیل نوشیدنی‌های مضر هم وجود دارد. در طول تاریخ اندیشمندان و بزرگان دینی ما همیشه مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را منع کرده‌اند و می‌بینید که امروزه علم نیز همین کار را می‌کند.

. طبق آماری که انستیتیوی پزشک قانونی شهر نیون آمریکا تهیه نموده است جرایم اجتماعی بر اثر نوشیدن مشروبات از این قرار است:

مرتکبین قتلهای عمومی ۵۰%

ضرب و جرحها بر اثر مشروبات الکلی ۸/۷۷%

سرقت‌های مربوط به الکلی‌ها ۵/۸۸%

جرایم جنسی مربوط به الکلی‌ها ۸/۸۸% می‌باشد

این آمار نشان می‌دهد که اکثریت قاطع جنایات و جرایم بزرگ در حال مستی روی می‌دهد.

در پایان به خاطر بسپارید علم ثابت کرده است، شراب هیچ فایده دارویی ندارد، و این تصور که شراب برای بعضی از دردها دوا است، غلط و نادرست می‌باشد البته قبل از اینکه علم این حقیقت را تأیید کند، اسلام آنرا اعلام نموده است  

برچسب ها:
الکل تمام عوارض الکل برای سلامتی جسم و جان خانه خشتی رفسنجان مضرات الکل
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان