متولی موقوفه حاج شریف توضیح می دهد؛

اختلاف اوقاف رفسنجان و موقوفه حاج شریف بر سر چیست؟

  • شناسه خبر: 203115
اختلاف اوقاف رفسنجان و موقوفه حاج شریف بر سر چیست؟

متولی موقوفه حاج شریف در رفسنجان گفت: این موقوفه ۷۲۹ رقبه در سامانه اوقاف به ثبت رسانده اما اداره اقاف مدعی مالکیت ۸۹ رقبه از این تعداد واقع در پاساژ حاج شریف است.

خانه » اجتماعی » اختلاف اوقاف رفسنجان و موقوفه حاج شریف بر سر چیست؟

به گزارش خانه خشتی، امیر وکیل زاده در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ۲۷۳ سال پیش محمد شریف رقباتی را در روستاهای اطراف رفسنجان اعم از علی آباد، قطب آباد، جعفرآباد، کریم آباد و الله آباد وقف و درآمد آن را در بخش های مختلف فرهنگی از جمله برپایی آئین های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) می کرده است؛ این وقفیات شامل اراضی پسته، مغازه و غیره است.
وی افزود: با توجه به اینکه سیره نبوی وقف گسترش یافته به خصوص در بعد از انقلاب اسلامی در سراسر کشور واقفان این کار را توسعه دادند؛ از سه سال قبل به طور رسمی فعالیت این موقوفه آغاز شده و در سال ۹۸ حکم تولیت این موقوفه را از دستگاه قضایی دریافت و به عنوان متولی موقوفه معری شدم.
وکیل زاده بیان کرد: در تلاش هستیم مشکلاتی که سالها در این موقوفه وجود داشته را برطرف سازیم؛ در مرکز شهر خیابان انقلاب حمام و آب انبار وجود داشته که با توجه به نیاز شهر این دو رقبه بیش از ده سال است که تبدیل به کتابخانه و مجموعه مسجد و پاساژ زیر مسجد شده است.
وی ادامه داد: این دو رقبه زیر نظر امام جمعه وقت آن زمان حجت الاسلام محمد هاشمیان بوده که در زمان حیات حجت الاسلام هاشمیان، اداره اوقاف مدعی هیچگونه مالکیتی نسبت به این موقوفه و رقبه ها نداشته است اما در سال ۹۶ نامه ای از اداره اوقاف رفسنجان به اداره کل اوقاف کرمان ارسال می شود مبنی بر اینکه موقوفه حاج شریف رقبات باارزشی را در بازار مرکز رفسنجان مالک است که تا ۲.۵ قرن پیش از آن صحبتی مبنی بر استقلال مسجد و پاساژ از مجموعه موقوفه نبوده است اما این ادعا الان ۴ سال است که مطرح شده است.

پاسخ رهبری به موقوفه حاج شریف

وکیل زاده تصریح کرد: سال های اخیر به دفتر مقام معظم رهبری استفتاء کردیم و نظر ایشان را در مورد این کار اوقاف و ادعایشان پرسیدیم که رهبری هم فرمودند و انشا کردند که تغییر، تبدیل و تجزیه موقوفات از آنچه واقف وقف کرده خلاف صریح شرع مقدس اسلام است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه اوقاف رفسنجان کماکان سنگ اندازی می کند گفت: کتابخانه این موقوفه دارای ۱۶ هزار عنوان کتاب در قالب ۲۲ هزار جلد کتاب است و با بانک رسالت هم رایزنی کردیم تا نسبت به رفع مشکلات کتابخانه که نیاز به تجهیز میزهای مطالعه، تعمیر سیستم های کامپیوتری، نصب روشنایی روی میزهای مطالعه و تأمین اینترنت نامحدود کمک هزینه و تسهیلاتی ارایه دهند تا قشر مطالعه گر که اکثرا دانش آموزان و جوانان کنکوری و دانشجویان هستند بتوانند از مزایای این کتابخانه بهره مند شوند و د رمحیطی آرام مطالعه کنند.

مسجد و مجموعه تجاری حاج شریف سامان یابد

وکیل زاده افزود: بین موقوفه حاج شریف و اداره اوقاف اختلاف نظر وجود دارد و اوقاف رفسنجان مدعی است که رقبات تجاری زیرمسجد حاج شریف متعلق به حاج شریف نیست و موقوفه مستقلی است.
وی افزود: در صورتی که در وقف نامه به صراحت در ۲ جا به حمام و مسجد اشاره شده که واقف ساخته است لذا کاری به اوقاف ندارد.
وکیل زاده بیان کرد: رقباتی در بخش کشاورزی پسته در جعفر آباد وجود دارد که طی سه سال اخیر این زمین که ۱.۵ هکتار است را از حالت خشکیدگی درختان و از بین رفتن بود درآوردیم و باغات را به میزان هزار متر لوله گذاری کردیم و ۵ هزار نهال پسته هم کاشته شد و درامد حاصل از این قرار است صرف نیات واقف شود.
وی تصریح کرد: مقداری از اراضی داخل شهر که تحت موقوفه هستند بعد از وفات حجت الاسلام محمد هاشمیان به تصرف مردم درآمده بود که در این سه سال آن ها را کشف و تخیله کردیم البته با حکم قضایی و طرح دعوای حقوقی در محاکم قضایی؛ که در این رابطه ۶۰ پرونده در دادگستری تشکیل و اکثر آن ها بررسی و برگشت داده شدند این تصرفات در خیابان مدرس و الله آباد صورت گرفته بود.
وکیل زاده از مسئولین خواست تا نسبت به رفع مشکلات بین موقوفه و اداره اوقاف اقدام کند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
اوقاف رفسنجان موقوفه حاج شریف
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • ناشناس

    خیلی برا جانه خشتی متاسفم که فقط اونهایی که بهش پول دادن نظراتشون را میگدذارد
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان