مطلب آموزشی؛

کودکان با بازی کردن، زندگی می‌کنند

  • شناسه خبر: 203100
کودکان با بازی کردن، زندگی می‌کنند

کودکان با بازی کردن، رشد جسمی و ذهنی پیدا می‌کنند و با بازی، دنیایی را که در آن زندگی می‌کنند کشف و درک می‌کنند.

خانه » آخرین اخبار » کودکان با بازی کردن، زندگی می‌کنند

به گزارش خانه خشتی؛ با توجه به نیاز کودکان به تجربه چالش، هیجان و لذت، با کمک وسایل و تجهیزات بازی که به آن‌ها امکان می‌دهد از بازی لذت ببرند، و از طرفی برای به حداقل رساندن خطر و احتمال آسیب جدی کودکان، تولید، نصب و بهره برداری تجهیزات زمین بازی مستقر در پارک‌ها، مدارس، مهدکوک‌ها و همچنین تجهیزات شهربازی؛ از سال ۱۳۸۳ طبق قانون مشمول استاندارد اجباری اعالم گردیده‌اند.

 

مواردی کلی که در همه زمین بازی‌ها باید رعایت شود:
۱) مالکان تجهیزات تفریحی ملزم به نصب تابلو واضح و قابل مشاهده (تصویری یا نماد گرافیکی) شامل مشخصات، شرایط
ایمنی و محدودیتهای بهرهبرداری در کنار هر وسیله هستند به گونه‌ای که در معرض دید عموم قرار گیرد. در صورت نیاز(حداکثر سن استفاده کننده
و …)

۲) صاحبان وسایل تفریحی موظف‌اند؛ تصویر مجوز و تاییدیه‌های معتبر وسایل خود، از جمله گواهینامه/مجوز
بهرهبرداری از سازمان ملی استاندارد ایران یا درج نشان استاندارد ملی را در کنار وسایل تفریحی و در معرض دید عموم قرار دهند.

۳) راه‌های ورود و خروج و فرار اضطراری به زمین بازی که برای استفاده عموم و خدمات اضطراری طراحی شده است، باید در تمام مدت در دسترس و عاری از موانع باشد.

۴) در فضای تجهیزات زمین بازی باید سطح جذب ضربه نظیر کفپوش‌های الستیکی انعطاف پذیر، چمن برای ارتفاع‌های سقوط تا یک متر و … در مناطقی که احتمال افتادن یا سقوط کودک وجود دارد وجود داشته باشد. و با توجه به این که با گذشت زمان سطح جذب ضربه، به دلیل استفاده‌ زیاد، کهنگی، اشعه ماوراء بنفش، گرما، سرما و… خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهند. مرتب باید بازرسی شوند و در صورت لزوم تعویض گردند.

۵) در زمان بازی کودکان، مراقبین شامل بزرگسالان، افراد مراقب کودک، باید حضور داشته باشند.

حضور ناظر فنی آموزش دیده در شهربازی‌ها، ضروری است 

وسیله بادی نباید بدون نظارت، استفاده شود و نظارت باید به صورت ثابت و دائمی انجام گیرد و همچنین وسایل بازی بادی باید دارای حداقل شش نقطه تکیه گاه محکم شده در زمین و هر وسیله کمکی الزمی باشد که وسیله‌بادی را بطور ایمن به زمین ثابت کند و در صورت امکان باید از وجود نقاط تکیه گاه در منطقه برخورد اجتناب شود. اگر سرعت باد بیش از سی‌وهشت کیلومتر بر ساعت باشد، وسیله‌بادی نباید مورد استفاده قرار گیرد.
(سرعت باد سی و هشت کیلومتر بر ساعت، معادل سرعت نسیمی است که برگ‌های درختان کوچک با آن به نوسان واداشته می‌شوند.)

تجهیزات بادی که بطور کامل محصور شده‌اند، باید دارای نشانه‌هایی که خروجی‌ها را تعیین می‌کند باشد به طوری که در هر وضعیتی قابل رویت باشند. چنانچه این نوع تجهیزات برای تعداد بیش از ۱۵ نفر طراحی شده‌اند، باید دارای بیش از یک خروجی باشد و استفاده کننده‌ها نباید هرگز در فاصله بیش از ۵ متر از خروجی قرار گیرند.
وسیله‌بادی باید به دور از خطرات احتمالی مانند: خطوط انتقال نیرو یا برآمدگی‌های خطرناک، مانند حصارها و یا درختان قرارگیرد.

منطقه اطراف وسیله‌بادی باید عاری از موانعی باشد که ممکن است سبب جراحت شود

۱) حداکثر قد استفاده کننده، حداکثر تعداد استفاده کننده در یک زمان، ممنوعیت استفاده از کفش برای استفاده کننده، ممنوعیت مصرف غذا، آدامس یا نوشیدنی، ممنوعیت آویزان شدن یا بالا رفتن از دیوار نگهدارنده توسط استفاده کننده، لزوم جدا کردن کودکان بزرگتر از کوچکترها باید مشخص باشد و توسط ناظر این موارد و موارد دیگر کنترل شود.

۲) نشانه گذاری حداکثر قد استفاده کننده و حداکثر تعداد استفاده کننده‌ها از جمله مواردی است که باید بر روی وسیله‌بادی وجود داشته باشد و هنگامی که وسیله‌بادی درحال استفاده است، به وضوح قابل رویت باشد.
در خصوص تاب ها، توجه به این مطلب ضروی است که؛ از آنجایی که تاب‌های کجاوه‌ایی و تاب‌های فلزی، سطح جذب ضربه خوبی ندارند، استفاده از آن‌ها در زمین بازی مجاز نیست.

۳) در مورد سرسره‌ها طول مستقیم ابتدایی بخش سر خوردن نباید از هفت متر بیشتر باشد. و بخش سر خوردن باید دارای حفاظ جانبی محکم باشد. و نباید دارای نقطه‌ای باشد که در آن یکی از اعضا بدن نظیر انگشتان در آن گیر بیفتد. تمامی پیچ‌ها و اتصالات باید در جای خود محکم شده باشند.

 

مطالبی که بیان شد صرفا بخشی از مواردی بود که در زمین بازی، شهربازی، خانه‌های بازی یا مهدهای کودک موجود است و استفاده می‌شود و الزامات بیان شده نیز صرفا بخشی از الزامات استاندارد بود تا مراقب فرزندانمان باشیم.

وسایل بازی و تجهیزات شهربازی و خانه‌های بازی همانقدر که می‌توانند مفید و مفرح باشند، در صورت نصب نادرست یا نگهداری نادرست و عدم توجه به استانداردهای اعلام شده، و عدم مراقبت‌های الزم می‌توانند خطرساز باشند. پس الزم است قبل از بازی فرزندانمان، از استاندارد بودن تجهیز و استاندارد بودن نصب تجهیز، اطمینان حاصل کنیم و خودمان نیز در زمان بازی فرزندانمان با مراقبت‌های لازم پیش گفته، خطرات را به حداقل کاهش دهیم. و روزی مفرح برای آن‌ها رقم بزنیم.

 

نویسنده: حسین شریفی رئیس اداره استاندارد رفسنجان

انتهای پیام/

برچسب ها:
ایمنی بازی رفسنجان شهربازی کودکان مطلب آموزشی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان