گزارش؛

پایان سه روز عاشقی و بندگی خالصانه

  • شناسه خبر: 202646
پایان سه روز عاشقی و بندگی خالصانه

دل های غمزده و طوفان زده هزاران نفر در این شهرِ شلوغ گم شده است؛ تشنه یک دقیقه آرامش اند و همه در پی آنند در این زمستان سرد، گویا خبری است که خبری هم است؛ آری، رایحه عطرآگین ایام‌البیض به مَشام شان رسید و پس از سه شبانه روز خلوت عاشقانه و بندگی خالصانه؛ خود را معطر به عطر ایام البیض کرده و اکنون بار دیگر به آغوش جامعه بازگشتند تا آثار این عبادت های خالصانه و خاضعانه را در روح، جان و پیکره خود، خانواده و جامعه جریان دهند.

خانه » گزارش » پایان سه روز عاشقی و بندگی خالصانه

به گزارش خانه خشتی؛ اینجا رفسنجان مسجد جامع است، جایی که حدود ۷۰ سال پیش از دل مزرعه گندم برآمد و در حال حاضر بیشترین افراد در این مسجد گرد هم جمع می شوند و به انجام واجبات و مستحبات می پردازند.
اعتکاف، آئینی که هر سال در این مسجد برای بانوان انجام می شود و از شلوغی این مسجد در این ایام شگفت زده می شوی؛ روز سوم از زمان های خلوتگاهی است، درب قهوه ای بزرگ این مسجد مشرف به خیابان شهید بهشتی را که کمی باز بود با اندکی زور گشودم، به بهشتی پا گذاشتم که انگار همه افراد در این مکان مقدس سه شبانه روز در خلوت با خدا از هرگونه آلودگی پاک شده و دل شان صاف و قلبی صیقلی به آن ها عطا شده است.
به هرکدام شان که نگاه می کردی نوری دیده می شد؛ مسافران سفر بهشت پس از سه روز خلوت نشینی در حریم یار، عبادت و راز و نیاز عاشقانه و عارفانه با معبود و دوری از دل مشغولی های روزمره زندگی مادی؛ با روح و جانی صیقل یافته در چشمه زلال و تا ابد جاری اعتکاف؛ سبکبال و امیدوار به آغوش جامعه بازگشتند تا پیام این روزهای سراسر نور، ایمان، معرفت و خدایی شدن را در جان و روح بشریت جاری و ساری کنند.
معتکفین آمدند تا در هنگامه دعا، مناجات و توسل؛ بی اعتنا به تمام دل مشغولی های روزمره و تعلقات دنیای مادی؛ بهشت آرامش بر دل های آسمانی شان ارزانی شود.

جز خدا به هیچ تعلقاتی از دنیا فکر نمی کنم

فرنگیس هجری مادر ۷۰ ساله ای است که در این تطهیر بندگی شرکت داشت این طور که می گوید اهل کرمان و بیش از ۴۰ سال است که رفسنجان زندگی می کند و در این زمان، به غیر از ۳ سال دوران کرونا هر ساله در این اعتکاف شرکت داشته و با خدا راز و نیاز می کند.
وی در این گفتگو اظهار داشت: از زمان نوجوانی عبادت خدا را شروع کردم و تا کنون خدا را مونس خود می دانم.
هجری که فوق لیسانس پرستاری است می گوید: اعتکاف عملی بزرگ و زیباست و باید در این سه روز با خدا بیتوته کنی و خواسته هایت را از معبود بخواهی و برای دیگران کار خیر را از خدا بخواهی؛ همچنین از وقتی که دو فرزندم را از دست دادم، صبر در زندگی پیشه زندگیم بود.
وی بیان داشت: با اینکه اگر تعلقات دنیوی داشته باشد کسی که به انسان آرامش می دهد خداوند است و از پیش خدا آمدیم و به سوی او باز می گردیم.

اعتکاف انسان را حداقل یک درجه از قبل، بهتر می کند

یکی دیگر از معتکفین حرم دوست نیز زهرا رمضان پور فرد میانسالی است که می گوید: هفتمین بار است که در این آئین معنوی شرکت می کنم؛ حال مان خیلی خوب است از زندگی دور شدیم تا با کسی که همه عالم را آفریده است خلوت کنیم.
وی ادامه داد: خلوت با خدا، ائمه معصومین حال خوش را به من داد، از این اعتکاف درس خودسازی گرفتم عوض شوم، اگر آن کسی که پیش از اعتکاف بودیم حداقل یک درجه بهتر شویم.
رمضان پور بیان کرد: برای رضای امام زمان(عج) و در امان ماندن از فتنه های دوران آخرالزمان اعتکاف بهترین عملی است که به جوانان توصیه می کنم.
وی تصریح کرد: اگر در سال آینده هم شد دوست دارم شرکت کنم، از برکات این آئین در زندگی ام خیلی احساس کردم.

گپی با مادری که نخستین بار معتکف شد و حسرت خورد

مرضیه سعیدی هم که ۴۸ سال و دارای چند فرزند است می گوید: سال های قبل به خاطر اینکه فرزندانم کوچک بودند نمی توانستم در اعتکاف شرکت کنم.
وی حس و حالش را در این ایام البیض عالی خواند و گفت: حسرت می خورم که چرا سال های قبل شرکت نکردم و اگر سال آینده زنده بمانم حتما شرکت می کنم.
سعیدی تصریح کرد: اعتکاف خلوتی است که با خدا داریم و تنها آمدیم در این مراسم و به این می پنداریم که خداوند خیلی کمک کننده است خداوند علاوه بر کمک مادی و دنیوی کمک های بخشندگی گناهان، رزق و روزی معنوی خود و فرزندانمان را به ما می دهد.
وی در توصیه به نسل جوان خاطرنشان کرد: اعتکاف برای جوانان ضروری است تا در استفاده از لحظات ایام البیض، لذت بخشی که در اعتاف وجود دارد را به دست آورند.

نزدیکی به خدا در زندگی راهگشاست

راحله آبادی هم نوجوان ۱۶ ساله ای که بار نخست است در این آئین حضور داشت می گوید: عبادت، تلاوت قرآن و راز و نیاز با خدا حس خوبی را به انسان می بخشد.
وی افزود: اگر همه این اعتقاد داشته باشند که به خدا خود را نزدیک کنند در زندگی راهگشاست.

خواهران و دخترخاله ها؛ جمع خانوادگی در اعتکاف

 

فاطمه صادقی هم متولد ۴۸ است که می گوید: حدوداً ۶ مرتبه در این آئین شرکت کردم و درس معنوی از این اعتکاف گرفتم؛ که راز و نیاز با خدا در زندگی حال آدم را خوب می کند، در این حس و حال احساس سبکی می کنیم.
وی در توصیه به نسل جوان هم گفت: رعایت حجاب و خواندن نماز اول وقت و توکل به ائمه اطهار را در زندگی سرلوحه قرار دهند.
عصمت هم که خواهر فاطمه و متولد ۵۲ است احساس خود را از این مراسم معنوی چنین باین کرد: در این روزها انسان می تواند از خودگذشتگی و صبر را در زندگی داشته باشد؛ خودسازی و معنویت و تحمل در مشکلات باعث می شود که انسان در امتحان الهی پیروز شود.
وی گفت: در این دوران کرونا که اعتکاف برگزار نمی شد حس بدی داشتیم، دختران ما دو تا خواهر از چند روز قبل از اعتکاف با اصرار دوشت داشتند که به این مراسم بیایند و این احساس قشنگی دارم که خداوند فرزند صالح به ما داده است.

کمی با کوثر ۱۰ ساله

کوثر رجبی هم یک دهه نودی است و می گوید: حس و حالم از این اعتکاف جذب آرامش بود.
وی می گوید: در این اعتکاف صلوات، ذکرو نماز و انجام روزه از اعمال ما در این آئین بود.
کوثر خانم که دختر فاطمه صادقی است و توصیه بر رعایت حجاب به نوجوانان و جوانان داشت و افزود: یکی از درس های این اعتکاف صبوری در برابر مصیبت ها و مشکلات است.

روز سوم دلتنگی آور است

فاطمه صادقی ۱۳ ساله و دختر عصمت خانم است که بار اول در آئین اعتکاف شرکت داشت و می گوید: اینکه جمعی از مردم در این سه روز قرآن می خوانند و نماز اول وقت و دیگر اعمال بسیار ما را به خدا نزدیک کرد.
وی که روز سوم برایش دلتنگی آور است افزود: از خدا خواستم که به همه نوجوانان و جوانان توفیق دهد در این آئین های معنوی شرکت کنند که در زندگی ها تاثیر خوبی دارد.

هنگامه ای که باران “نور و رحمت” نرم و آهسته بر فرق زمین می بارید، معتکفین آمدند تا چشمانشان را با آب توبه تطهیر کنند؛ واژه های نور در کام ریزند و در شمیم جان نواز نیایش و توسل؛ نفس تازه کنند.
ما که جاماندیم ….
قطعا جاماندگان از اعتکاف که شرایط برای آن ها مهیا نشد تا در زمان اعتکاف به مسجد بیایند؛ سال آینده را با شور و هیجانی مضاعف به دنبال شرکت در این مراسم می روند.

۲۸۰۰ نفر در مساجد شهرستان رفسنجان معتکف شدند

رئیس ستاد اعتکاف شهرستان رفسنجان گفت: ۲۸۰۰ نفر در مساجد این شهرستان امسال معتکف شدند

حجت الاسلام نقیب پور در گفتگو با خانه خشتی بیان کرد: اعتکاف امسال در دو مقطع دانش آموزان و بزرگسالان در شهر رفسنجان برگزار شد.
وی افزود: مساجد حضرت ابوالفضل و مسجدالنبی ویژه برادران و مساجد جامع و امام خمینی ره ویژه خواهران در شهر رفسنجان در نظرگرفته شده بود.
نقیب پور گفت: علاوه بر این مراسم اعتکاف در دیگر مساجد سطح شهر از جمله مسجد خیراندیش و دانشگاه آزاد نیز برپاشد.
وی بیان کرد: مراسم معنوی اعتکاف در بخش ها و روستاهای شهرستان رفسنجان از جمله نوق، کشکوئیه، داوران، همت اباد، عیش آباد و … نیز برگزار شد.
رئیس ستاد اعتکاف شهرستان رفسنجان اظهار کرد: در مجموع بالغ بر ۲۸۰۰ نفر در مراسم اعتکاف امسال در مساجد شهرستان شرکت کردند.

وی خاطر نشان کرد: اعتکاف امسال در مساجد ویژه دانش آموزان با اجرای برنامه های معنوی متنوع و شاد و مفرح همراه بود.
وی در پایان از همکاری موکب های صنعت مس و خاتم الانبیا و شهرداری بابت کم کردن هزینه های اعتکاف قدردانی نمود.

گزارش از: مریم رضایی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان