شهردار رفسنجان پیشتاز برای نوسازی بافت فرسوده شهری در کشور

  • شناسه خبر: 201766
شهردار رفسنجان پیشتاز برای نوسازی بافت فرسوده شهری در کشور

 

سفیر شرکت بازآفرینی کشور، شهردار رفسنجان را پیشتاز برای نوسازی بافت فرسوده شهری در کشور خواند و گفت: از رصد ۱۰۰ شهر دارای بافت‌های فرسوده در کشور، شهردار رفسنجان در این عرصه پیشتاز بوده و خواستار ایمن‌سازی بافت فرسوده شهری شده است.

خانه » اجتماعی » شهردار رفسنجان پیشتاز برای نوسازی بافت فرسوده شهری در کشور

به‌گزارش خانه خشتی، محمدرضا مهماندوست صبح امروز در نشست «درس‌آموزه‌های زلزله بم و نقش بازآفرینی در کاهش آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارامد»، مدیریت شهری را کاری بسیار پیچیده و فرابخشی دانست و اظهار کرد: ۹۰ درصد خاک ایران بر روی نوار زلزله است و سالانه یک زلزله بالای شش ریشتر در ایران داریم و نزدیک‌به ۱۰ میلیون نفر از هموطنان در مجموعه‌ای زندگی می‌کنند که ۲.۷ میلیون واحد ناپایدار و سقف لرزان دارند.

وی افزود: در یک نگاه، در کشور ۱۶۶ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری داریم که صرفاً بافت‌های فرسوده نیستند بلکه بافت‌های تاریخی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های متصل به محدوده قانونی شهر نیز هستند که شاخصه‌های شهرسازی را ندارند و باید اصلاح شوند.

وی ادامه داد: در مجموعه بافت‌های ناکارآمد شهری نزدیک به ۱۹ میلیون نفر سکونت دارند که از این تعداد، خطر زلزله‌ای مانند بم ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها را تهدید می‌کند.

سفیر شرکت بازآفرینی کشور با بیان این‌مطلب که اگر از زلزله بم پیشگیری می‌کردیم امروز پس از ۱۹ سال آموزه‌های آن‌را بررسی نمی‌کردیم، خاطرنشان کرد: اگر‌چه بم را مقاوم ساختیم اما اثرات و آسیب‌های اجتماعی، روانی و … را چگونه می‌توانیم جبران کنیم. لذا باید موضوعات کاری خود را به‌نحوی ببینیم که به مسئولیت اجتماعی و مدنی خود برگردد این مشکلات پیش نمی‌آید.

وی تأکید کرد: اگر قوانین و مقررات را به‌طور کامل اجرا کنیم سقف بالای سر هموطنان‌مان ایمن خواهد بود. امروز برگزاری این همایش نشان می‌دهد که شهردار رفسنجان دغدغه این موضوع را دارد. از میان ۱۰۰ شهر دارای بافت‌های فرسوده در کشور که رصد کردیم، شهردار رفسنجان در این عرصه پیشتاز بوده و خواستار ایمن‌سازی بافت فرسوده شهری شده است.

مهماندوست در ادامه اظهار کرد: در استان کرمان ۱۵۰ هزار و ۵۲۱ خانواده خاص در این زمینه داریم. ۴۹۴ هزار و ۲۰۲ اسکان در مجموعه وجود دارد که در اصل ۵۰۰ هزار نفر در این مجموعه‌ها سکونت دارند. در مجموعه ناپایدار استان کرمان ۲۲ هزار و ۲۳۰ واحد احداث شده که تحت عنوان سکونت‌گاههای غیررسمی است یعنی کمتر از یک زلزله عاملی برای ویرانی آن منازل است.

وی با اشاره به وجود ۴۷ هزار و ۱۷۶ واحد در محدوده بافت‌های فرسوده رفسنجان، یادآور شد: در بافت‌های تاریخی رفسنجان که سکونت اتباع را داریم ۹ هزار و ۸۰۲ پلاک وجود دارد که اگر بازآفرینی شوند سکونت‌گاه‌های محدوده‌های ما و خانواده‌های آینده ما را تأمین خواهند کرد. هر واحدی که تخریب می شود بین سه تا چهار واحد می تواند از آن تولید شود که می‌تواند آینده شهر را تأمین کند. اگر وسعت افقی شهر را بالا ببریم رسیدن سرانه استانداردهای شهری در همه مناطق شهر دشوار خواهد بود اما اگر واحدها را بر اساس استانداردها بسازیم این مشکلات رخ نمی دهد.

به گفته وی، تحولات خاص نظام شهرنشینی سبب ایجاد اراضی ناکارآمد شهری و سکونت‌گاههای غیررسمی شده است که رشد شتابان جمعیت و مهاجرت در چند دهه گذشته دلیل آن بوده است. در محله‌هایی بافت فرسوده بوجود آمده که عملاً کارکرد خود را از دست داده لذا اگر بتوان شاخص‌های شهرسازی را به متوسط شهر برسانیم مسئولیت اجتماعی خود را انجام داده‌ایم.

سفیر شرکت بازآفرینی کشور بر ترویج یکپارچه نوسازی، بهسازی، مقاوم‌سازی و تسریع در نوسازی تأکید کرد و گفت: دولت بسته‌های تشویقی را در پنج دسته اداری، کارمندی، تسهیلات، بهسازی معابر و بسته اراضی پیش‌بینی کرده است. اگر‌چه تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده قابل تقدیر است اما اخیراً این موضوع ابلاغ شده که اگر واحدی تخریب شد انشعابات آن باقی بماند و مشوق‌های تسهیلاتی داده شود.

مهماندوست ادامه داد: در رفسنجان برای هر واحدی که احداث می‌شود ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات پیش‌بینی شده که اگر خودمالکی بسازند در اقساط ۲۰ ساله می‌توانند داشته باشند و اگر با کمک انبوه‌سازان و کمک دولت احداث کنند در دوران ساخت، ۱۵۰ میلیون تومان با سود صفر درصد خواهند گرفت که بعد از دوره ساخت بازپرداخت می‌کنند. علاوه بر آن نهضت ملی به بافت‌های فرسوده تسری یافته و کسانی که وارد بافتهای فرسوده می‌شوند از شروط فرم بند ج و احراز سکونت معاف هستند.

وی در پایان گفت: در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دنبال مردمی‌سازی موضوع به عنوان اینکه عوامل اجرایی دولت، شهرداری و … در کنار مردم قرار بگیرند هستیم تا سقف لرزان مردم را مقاوم کنیم تا هیچ خانواده‌ای را داغدار نبینیم.

برچسب ها:
رفسنجان سفیر شرکت بازآفرینی کشور نشست تخصصی آموزه های زلزله بم
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان