مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران؛

تولید مس به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت

  • شناسه خبر: 201659
تولید مس به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال پیش تا کنون ۸ درصد ذخایر مس ایران کشف و خام فروشی شده گفت: قصد داریم تولید مس کاتد را از ۲۸۰ هزار تن به یک میلیون تن برسانیم و صادرات مس و محصولات پایین دستی را به ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.

خانه » آخرین اخبار » تولید مس به یک میلیون تن افزایش خواهد یافت

به گزارش خانه خشتی؛ علی رستمی روز چهارشنبه به مناسبت هفته پژوهش در آیین اختتامیه نخستین رویداد ملی شناسایی و رفع چالش‌های فناورانه صنعت مس افزود: ما محکوم به خام فروشی مس هستیم، باید به پایین دست هم فکر کنیم تا تبدیل کاتد مس به محصولات با ارزش افزوده بالا صورت گیرد؛ یک تن کاتد را به ۹ هزا دلار می فروشیم که در خارج با تبدیل آن به محصول پایین دستی ۳۰ هزار دلار فروش می رسد.

وی بیان کرد: با رسیدن به یک میلیون تن تولید مس، صادرات آن به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت از سوی دیگر با راه اندازی صنایع پایین دستی نیز، ارزآوری و صادرات محصولات مس به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید لذا تصمیم جهادی و وطن پرستانه را باید دنبال کنیم.

رستمی گفت: دانش بنیان ها را باید پشتیبانی کرد و نقش مس را در توسعه کشور کم نبینید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با اینکه ۷ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم اما هنوز واردکننده تکنولوزی هستیم، اساسا در ارتباط با تکنولوژی و فناوری برخوردمان بر دو نوع منفعلانه و فعالانه متصور است.

وی توضیح داد: در تکنولوژی منفعلانه اجازه می دهیم فناوری وارد زندگی ها، ذهن و قلب مان شود لذا بدون تفکر به عنوان مصرف کننده از این تکنولوژی به صورت منفعلانه استفاده می کنیم.

رستمی گفت: گروه دیگری هم تکنولوژی را به صورت فعالانه انتخاب و به صورت بهره ور استفاده می شود در حوزه صنعت مس در گروه دوم قرار داریم و آگاهانه این تکنولوژی استفاده می شود.

وی افزود: امروز باید در حوزه صنعت مس بر اساس خرد جمعی و رفتار فعالانه در انتخاب تکنولوژی ذوب، فلوتاسیون و غیره عمل کنیم که در رشد و توسعه موثر است و نباید گرفتار تلی از تکنولوژی های منفعلانه شویم.

رستمی با اشاره به اینکه ایران در حوزه صنعتی، منابع از جمله مس را به صورت خام صادر می کند در حالی که نسبت به کشورهای دیگر بیشترین منابع معدنی مس را داریم تصریح کرد: در کشورهای خارجی کاتد را به صنایع پایین دستی تبدیل و به بازار عرضه می کنند.

وی گفت: بهار امسال صنعت مس را به سال هوشمندسازی انتخاب کردیم و باید با هوشمندسازی برسیم به انقلاب صنعتی چهارم دنیا، این محقق نمی شود مگر با ایجاد تعامل و ارتباط با نخبگان و محققان و کسب راه های دانش بنیان در راستای رفع چالش ها و رسیدن به نیازهای صنعت مس؛ که به یقین نیازهای شرکت ملی مس باید تعریف شود.

رستمی افزود: تعریف خواسته ها و شکل برآورده شدن آن ها دست نوآوران و ایده پردازان، محققین و مهندسان است و به صورت ۱۰۰ درصد حمایت خواهیم کرد البته ایده پردازی ها باید منجر به سودآوری برسد.

وی ادامه داد: ایده ها در راستای نیازسنجی در صنعت مس شامل مدیریت انرژی، آب، برق، پسماند، بهره وری و غیره است.

 

رتبه تولید مس کاتد ایران در دنیا ۱۸ است

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: سال قبل با تولید ۲۸۰ هزار تن مس کاتد در ایران، این رتبه در دنیا به هجدهم رسیده است، تصمیم گرفته شده که تولید به یک میلیون تن برسد.

وی افزود: از لحاظ وجود معادن، با ۸ درصد اکتشافات معدنی مس در رتبه پنجم دنیا قرار داریم که فرصت اکتشافات را نباید از دست دهیم و در دهه طلایی صنعتی قرار داریم و به دلیل افزایش مصرف مس در دنیا فرصت طلایی اکتشاف معادن مس در حال خلق شدن است و برنامه تولید یک میلیون تن مس را تدوین کردیم.

رستمی بیان کرد: در این راستا دنبال برنامه اجرای طرح های توسعه ای هستیم و این طرح ها با استفاده از تکنولوژی و هوشمندسازی بهتر جواب خواهد داد.

رستمی خاطرنشان کرد: در حوزه اکتشافات برنامه داریم و ۵ سال آینده این برنامه به ثمر خواهد رسید، کانادا ۸۰ درصد سرزمین مس خود را اکتشاف کرده در حالی که ایران ۸ درصد مس را کشف کرده است.

رستمی با اشاره به این‌که در اکتشافات مس بایستی یک درصد خوبی را به ثمر برسانیم، افزود: باید در شرکت مس سرمایه‌گذاری‌‌ها انجام گیرد، ۶۰ دستگاه حفاری اضافه خواهد شد و با سازمان انرڗی اتمی وارد مذاکره شده ایم که به صورت هوابرد اکتشافات معادن را توسعه خواهیم داد و در پنج شش سال آینده همین مقدار را رشد خواهیم داد که اینکاری بزرگ در حوزه اکتشافات مس آغاز کردیم و با کمک سازمان انرژی اتمی به صورت هوابرد اکتشافات توسعه خواهد یافت.

رستمی ادامه داد: در حوزه استخراج هم که یکی از مسیرهای بحرانی حوزه معادن به ویژه مس است نیاز به ایده های خلاقانه و فناور هستیم.

وی در حوزه تولید هم گفت: تا چند سال پیش نتوانسته بودیم که آلایندگی تولید را کاهش دهیم اما با این تکنولوژی کوره فلش هنوز مقدار کمی آلایندگی وجود دارد که محققان باید برسند به راه حل های پیشرفته تا این مقدار کم آلاینده باقیمانده در دود و ضایعات مس از بین برود.

 

۲۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه معادن وجود دارد

 

معاون پارک علم و فناوری استان کرمان هم در این آئین با اشاره به وجود ۷ هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور اظهار کرد: از این تعداد ۷۰۵ شرکت محصولات دانش بنیان قابل ارائه دارند که ۳۰ درصد از این تعداد یعنی ۲۰۰ شرکت، محصول دانش بنیان در حوزه معدنی ارائه می دهند.

مسعود رضایی زاده بیان کرد: شرکت های دانش بنیان در کشور در ۵ نوع اعم از تولیدی نوع ۱، تولیدی نوع ۲، نوپای نوع ۱، نوپای نوع ۲ و نوپای مستعد فعالیت دارند که در حوزه تولید نوع ۱ ما در کشور ۷۰۵ شرکت دانش بنیان داریم اما در عین حال این امتیاز منفی است.

وی افزود: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان حوزه معادن باید حمایت شوند و راه حل این حمایت هم شناسایی و تعریف دقیق نیازهای مجتمع های معدنی است که با رفع چالش ها رشد و توسعه محقق می شود.

وی افزود: محوریت این رویداد نیازهایی که می تواند مشکلات حوزه صنعت مس را رفع کند که لزوما بر پایه فناوری نیستند؛ ایران در بحث اقتصاد مبتنی بر منابع در جایگاه چهارم قرار دارد و در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش هم به سمت جایگاه چهارم در حرکت است لذا نظام باید به سمت نوآور حرکت کند.

رضایی ادامه داد: اکوسیستم فناوری، نقشه راه و اجرای برنامه مدون از محوریت های این رویداد است تا نظام موثر را در حوزه صنعت مس به سمت تعالی ببریم بنابراین فاز نخست و دوم آینده پژوهی که اجرا شده فاز سوم آن تا پایان سال اجرایی می شود.

 

۲۰۵ ایده فناورانه به رویداد ملی شناسایی و رفع چالش های صنعتی ارسال شد

 

مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان هم در این آئین اظهار کرد: بحث نواوری یعنی تبدیل فرصت به ایده و محصول یا خدمت است که در دنیا در اثر توسعه فناوری ها توسعه ها شکل گرفته است.

سیدمحمدرضا جندقی بیان کرد: نوآوری را به عنوان هر آنچه که به ایجاد ارزش افزوده منجر شود می دانند، از ۲۰۱۴ روند صعودی استفاده از فناوری و نواوری در ایران را داریم و در همه بخش های کشاورزی، صنایع و غیره وجود دارد اما متاسفانه در بخش صنعت مس زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است.

جندقی ادامه داد: کارگروه نوآوری و پژوهش مجتمع مس سرچشمه را ایجاد کردیم که در راستای تبدیل ایده به محصول، چالش های معدنی در مجتمع مس را شناسایی و در حوزه دانش بنیان رفع می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۵ ایده به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است گفت: از این تعداد بیش از ۳۰ ایده در حوزه معادن، ۱۴ ایده در مورد ذوب، ۱۳ ایده از سونگون آذربایجان، ۲۰ مورد هم از شهربابک هستند.

در پایان از بیش از ۳۰ ایده برتر تجلیل به عمل آمد.

سرچشمه در ۶۰ کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد.

عکس از رقیه غیاثی

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان