دربازدید از روستاهای حومه شرقی رفسنجان، رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت + تصاویر

  • شناسه خبر: 200620
دربازدید از روستاهای حومه شرقی رفسنجان، رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت + تصاویر

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از مسئولان شهرستان با حضور در جمع مردم و اهالی روستاهای حومه شرقی در جریان مشکلات و مسایل مختلف آن ها قرار گرفت.

خانه » اسلاید شو » دربازدید از روستاهای حومه شرقی رفسنجان، رفع مشکلات در دستور کار قرار گرفت + تصاویر

به گزارش خانه خشتی؛ در ابتدای بازدیدها از روستای قاسم آباد حاجی و بزرگترین خانه خشتی جهان بازدید به عمل آمد که حجت الاسلام جلالی فرصت خدمت را از نعمت های خداوند برشمرد و گفت: تا زمانی که جان در بدن داریم باید خدمت گذار مردم باشیم و گره ای از کار مردم باز کنیم.

 

۱۲۰ قنات در رفسنجان تخریب شد

 

وی سرمازدگی و سیل اخیر در رفسنجان را عاملی اصلی از بین رفتن محصول کشاورزی پسته شهرستان در سال جاری عنوان کرد و گفت: ۲۰۰ هزار نفر به نحوی در این کار که درآمد کسب می کردند آسیب دیدند.

حجت الاسلام جلالی افزود: هنوز در جذب تسهیلات سرمازدگی بلاتکلیف بودیم که سیلاب موجب تخریب ده هزار هکتار باغ و تخریب ۱۲۰ قنات شد.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم هم نخستین دولتی است که در مدیریت و کنترل تورم گام برداشته است؛ تورم وابسته به نقدینگی است با افزایش نقدینگی ثروتمندان پولدارتر و فقیران فقیرتر می شوند.

نماینده مجلس گفت: دولت برای اولین بار در سال جاری پول بدون پشتوانه چاپ نکرد و این مهم است که چاپ اسکناس بیهوده صورت نمی گیرد لذا دولت ضمن جلوگیری از چاپ اسکناس، بودجه دولت بدون کسری نبست و واقعی بودجه بسته شد بنابراین ۵۰ درصد نقدینگی کاهش پیدا کرد و ارزش پول افزایش یافته است.

وی افزود: برای کنترل و مدیریت قیمت ها و اصلاح زیرساخت های کشور دولت قدم جلو گذاشته و بخش خصوصی نیز باید پا به میدان بگذارد.

حجت الاسلام جلالی در بخش دیگر از سخنانش گفت: اولویت این باشد که ورودی عباس آباد حاجی و قسمتی از حمیدآباد به داوران باید اصلاح شود تا کاهش حوادث و تلفات را شاهد باشیم و اولویت بعدی نیز اجرای طرح ها باشد.

وی بیان کرد: اتحاد بین مسئولان و مردم می تواند در رفع و برطرف کردن مشکلات مهم است، اجرای طرح های آبرسانی با بروز سیل کمی عقب افتاد اما بای کار جهادی صورت گیرد تا آبرسانی به مردم و اهالی روستاها به سرعت انجام گیرد.

 

درهای بزرگترین خانه خشتی جهان با همت مجتمع مس گشوده خواهد شد

 

در ادامه روح الله شاکری مدیر شرکت همگامان مس در این بازدید اظهار داشت: برای توسعه و نیز رونق گردشگری این خانه تفاهم نامه ای بین این شرکت و اداره اوقاف و امور خیریه در دو ماه قبل منعقد شد.

وی افزود: در این تفاهم نامه قید شده که به مدت ۹ سال این خانه تحویل مجتمع مس سرچشمه می شود تا از آن بهره برداری صورت گیرد.

شاکری ادامه داد: تعمیرات و زیرساخت های برق و گاز خانه حاج آقا علی که یکی از بزرگترین بناهای خشتی جهان محسوب می شود در حال انجام است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی حفظ اصالت این خانه است تا ضمن جذب گردشگران داخلی و خارجی زمینه درآمدزایی افرادی که مشاغل خانگی دارند فراهم شود که در این خصوص قسمتی از بازار این مجموعه حاج آقا علی باید راه اندازی و برای این کار گمارده شود.

شاکری بیان کرد: صاحبکان کسب و کار مشاغل خانگی که به تولیدات صنایع دستی، شیرینی جات، ترشیجات و دیگر محصولات خرد می پردازند می توانند با ثبت برندی تحت عنوان ” خانه خشتی” یا برند ” خانه حاج آقا علی” محصولات خود را در بازار مجموعه به عرضه بگذارند و بفروشند.

طرح های هادی روستاهای حومه شرقی بازبینی شود

حجت الاسلام جلالی در بازدید از روستاهای حومه شرقی از جمله ملک آباد، محمد آباد، فرخ آباد، همت آباد و… گفت: بخشی از ورودی قسمت روستای عباس آباد حاجی خارج از طرح هادی است که حوزه راهداری شهرستان باید نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.

وی افزود: طرح هادی در روستاهای علی آباد انقلاب، ملک آباد، همت آباد، محمدیه، فرخ آباد و مهدی آباد سردار باید بازبینی یا اصلاح شود.

رییس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی شهرستان رفسنجان هم در این بازدید گفت: بنیاد مسکن متولی امر روستاهاست و در صدد رفع مشکلات روستاها هستیم.

حمید حدادزاده بیان کرد: در بحث بازنگری طرح های هادی یکی از عواملی که بازنگری صورت می گیرد در نظر گرفتن مدت زمان ده سال است اما در این مدت حتما باید ساخت و سازی انجام گرفته باشد و از لحاظ مسکونی اشباع شده باشد تا بتوان طرح هادی را بازنگری کرد.

وی ادامه داد: در اختصاص اعتبارات استانی امسال حدود یک میلیارد تومان دولتی داشتیم که فقط می‌توانستیم برای یک روستا حدود ۸ هزار متر مربع آسفالت انجام دهیم که در بخش قیر سهمیه خوبی از سازمان بنیاد مسکن سال قبل جذب کردیم که تا پایان مهر هم جذب ادامه دارد.

حدادزاده تصریح کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات ۱۴۰۰ حدود ۷۵ هزار متر مربع آسفالت در دهستان قاسم آباد انجام گرفته است و سهمیه قیر رایگان امسال هم در حال جذب است.

در بحث سیل یک ریال هم اعطا نشده است

وی در ادامه به موضوع سیل اخیر اشاره کرد و گفت: دولت هنوز برای ساماندهی و احداث خانه های تخریبی در روستاها از جمله کوثر ریز یک ریال هم اعطا نکرده و زمستان هم در پیش است و ساختمان های خشت و گلی و خانه های تخریبی از ناحیه سیل باید هر چه سریعتر احداث شوند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رفسنجان گفت: در بحث واگذاری زمین در روستاها نیز در سال های قبل با یک کپی شناسنامه اعطا می شد اکنون شرایط خاصی ایجاد شده از جمله اینکه فرد متقاضی زمین باید ۵ سال ساکن روستا باشد.

وی ادامه داد: ورودی عباس آباد حاجی که خارج از روستا قرار دارد باید در قسمت روستا قرار گیرد تا بتوان سهیمه قیر رایگان جهت آسفالت آن قسمت واگذار شود.

حدادزاده بیان کرد: بازبینی طرح های هادی در روستاها در دستور کار است.

بقیه مسایل و مشکلات روستاهای مورد بازدید در گزارش های بعدی خانه خشتی منتشر خواهد شد.

عکس از: روح الله بادپروا

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان