یادداشت؛

امر به معروف مداحان، واعظان، مسئولان و مدیران فرهنگی و سیاسی جامعه

  • شناسه خبر: 199444
امر به معروف مداحان، واعظان، مسئولان و مدیران فرهنگی و سیاسی جامعه

امام با اصل حکومت امثال یزید بنام دین و خلیفه رسول الله و اسلام مخالف بود؛ مشکل اصلی انحراف دستگاه حکومت و سپس امت از مسیر رسول الله بود؛  مساله، فساد امت در امر ولایت بود.

خانه » آخرین اخبار » امر به معروف مداحان، واعظان، مسئولان و مدیران فرهنگی و سیاسی جامعه

 

۱- حرکت و تلاش سیدالشهدا علیه السلام برای اصلاح فساد و امر به معروف و نهی از منکر بود؛ همانطور که فرمود: إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی اُرِیدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهی عَنِ الْمُنکَرِ. و چه فسادی بزرگتر از این که حکومت اسلامی و خلافت و مدیریت مسلمانان، دست فاسقى مثل یزید بیفتد؛ و عَلَى الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّهُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ.

امام با اصل حکومت امثال یزید بنام دین و خلیفه رسول الله و اسلام مخالف بود؛ مشکل اصلی انحراف دستگاه حکومت و سپس امت از مسیر رسول الله بود؛  مساله، فساد امت در امر ولایت بود.

البته این فساد اصلی، نماز و روزه ظاهری و فروع ظاهری را هم فاسد می کند و از این جهت، اگر آن فساد اصلی اصلاح شود، فساد در فروع هم اصلاح میگردد، و اگر آن فساد اصلی اصلاح نشود، فروع فقهی اگر در حد طالبان و داعش هم باشد حکومت اسلامیِ مورد تایید نخواهد بود.

۲- امام حسین علیه السلام با قیام خود درس شناخت امر به معروف و نهی از منکر داد.

امام در زمان معاویه، قیام نکرد اما بعد از معاویه، در زمان یزید، حرکت کرد و کوتاه نیامد و تا شهادت پیش رفت و با خون خود حقیقت را روشن نمود. این درس بزرگ اولویت و زمان‌شناسی و شرایط‌سنجی است.

۳- امام حسین علیه السلام به همه درس داد که در امر به معروف و نهی از منکر، باید اولویت را شناخت، شرایط را شناخت، زمان‌سنج و وقت‌شناس بود؛ هر زمانی، برای هر کاری مناسب نیست.

۴- اگر در امر به معروف و نهی از منکر، اولویت‌ها به درستی شناخته نشود، و اگر سنجیده و حساب شده و با روش صحیح و درست انجام نگیرد، نه تنها نتیجه نمی‌دهد، چه بسا خرابتر می‌کند.

هر فریضه الهی چنین است؛ اگر درست و با شرایط انجام گیرد بهترین نتیجه را می‌دهد، اما اگر چنین نباشد ممکن است تخریب هم بکند. شما ببینید داعش و امثال داعش فریضه جهاد را چگونه در ذهن میلیون‌ها انسان مسلمان و غیر مسلمان، تخریب کردند. طالبان، چگونه حکومت اسلامی را از چشم‌ها می‌اندازد ! آل سعود، اسلام را با ثروت و قدرت تفسیر می‌کند.

از یکی از استادان اخلاق‌شناس آمریکایی درباره دیدگاه اساتید دانشگاهش درباره اسلام پرسیدیم گفت: آن ها اسلام را با داعش شناخته اند ! یا ببینید وهابیت، توحید را چگونه مبتذل کرد.

یا مداحی‌های نادرست، روضه‌های بی سند یا دروغ، عزاداری‌های غلط، قمه زنی‌هاى ناپسند، رفتارهای نادرست و حرف‌های بی مبنا چگونه فلسفه گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام را تخریب می‌کند.

۵- گاهی یک امر به معروف، اگر درست باشد، کافری را مؤمن می کند و گاهی یک امر به معروف، اگر غلط باشد، مؤمنی را به شک می‌اندازد و گرفتارش می‌کند؛ و گاهی امر به معروف و نهی از منکری بنام قیام حسینی سال‌ها و قرن‌ها و تا قیامت روشنگری می‌کند و مصباح هدایت و سفینه نجات می‌شود.

 ۶- یکی از مهمترین نهی از منکرهایی که باید در این ایام توجه کنیم این است که کارهای برخی مداحان و برخی واعظان در زمینه عزاداری را رصد کنیم و آنها را نهی از منکر نماییم. علما و دانشمندان نباید اجازه دهند بنام امام حسین و عزاداری، این حرکت عظیم و این فایده بزرگ منحرف شود.

۷- یکی دیگر از مهمترین ها، نهی از منکر مدیران و مسئولان فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی است. امام حسین علیه السلام با فساد حکومتی در افتاد. هیچ مسئولی در جامعه اسلامی اجازه و حق ندارد در اقتصاد، در فرهنگ، در سیاست، در مدیریت فاسد باشد. همه عزاداران و مردمی که در راه حسین علیه السلام هستند باید از مسئولان امر طلبکار باشند؛ طلب عدل، طلب درستی، طلب تلاش زیاد، طلب تخصص، طلب تعهد، طلب تعقل، طلب عذرخواهی زبانی و عملی از اشتباهات گذشته، طلب شفافیت، طلب قضاوت عادلانه، طلب مجازات مسئولان خاطی و مانند آن.

مگر مسخره بازی است که انسان در حکومتی که نامش اسلامی است مدیر یا مسئول باشد و غیر عدالت اسلامی حرکت کند و کسی با او کاری نداشته باشد؟ این با مرام حسین نمی‌سازد.

۸- یکی دیگر از مهمترین‌ها، امر به معروف و نهی از منکر مسئولان صدا و سیما، این مدرسه و دانشگاه عظیم و البته بالقوه است که بالفعل نشده است. صدا و سیما کارهای بزرگی می‌تواند انجام دهد، بسیار بزرگتر از آنچه فکر می کنیم. که به آن باید در جای خود پرداخته شود.

به قلم: محمد کرمی نیا / پژوهشگر حوزه دین

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان