گوشه ای از ویرانگری سیل در رفسنجان؛

شهرک فرهنگیان در بحبوحه سیل ویرانگر

  • شناسه خبر: 199234
شهرک فرهنگیان در بحبوحه سیل ویرانگر

تابستان گرم؛ سیل از کوه های سرچشمه سرازیر شد و به داخل شهر رفسنجان فوران کرد گوشه هایی از شهرمان را، معابر، کوچه ها و خیابان ها، زیرساخت ها و از همه مهمتر خانه و زندگی مردمان را به ویرانی تبدیل کرد و رفت؛ امّا همت و همدلی، وحدت و همبستگی آحاد مردم به ویژه سپاه و بسیج در سامان بخشی این خطه به عینه در جلوی چشمان همگان است. 

خانه » گزارش » شهرک فرهنگیان در بحبوحه سیل ویرانگر

به گزارش خانه خشتی؛ پس از چند دهه سیلاب در اواسط تابستان به شهر بازگشت؛ مگر سیلاب قبلا هم آمده بود رفسنجان؟! سوالی است که ذهن جوانان امروزی و کسانی که در ایام قدیم نبودند تا شاهدی بر احوال سیلاب باشند؛ را مشغول کرده است.

در پاسخ به این سوال باید گفت که برخی منابع موثق می گویند در نامگذاری شهر رفسنجان چنین آمده است که این منطقه به دلیل معادن معدنی و سنگ های مس و آهن در قدیم به نام سنگان شناخته می شد؛ حدود ۱۰۰ سال قبل سیل عظیمی سنگان و مناطق اطراف آن را در می نوردد و از آن زمان به رفسنگان (رفت سنگان) و بعدها به رفسنجان خوانده می شود.

حال پس از چند دهه در اواسط تابستان سیلاب، باز هم به این شهر بازگشت و بر سر راه به مناطق مسکونی، زیرساخت ها و زمین های کشاورزی خسارت فراوانی زد.

چهارشنبه دو هفته پیش، هواشناسی خبر از ورود سامانه بارشی مونسون را در جنوب غرب استان کرمان داد که این سامانه با ورود خود قسمت هایی از شمال غرب استان کرمان را هم درنوردید.

از آن دست شهرستان هایی که گریبانگیر این سامانه شدند رفسنجان بود بعد از حدود ۱۰۰ سال سیل به این شهر بازگشت و بقایایی را به جای گذاشت؛ مزارع تخریب شدند، درختان گردو و پسته از ریشه درآمدند، بسیاری از لوله های آب شکست و برق و گاز مناطق قطع شد؛ قنات ها پر شده و فروکش کردند و دیگر مسایل.

در گزارش قبلی خانه خشتی گوشه ای از ویرانی های سیل برای اهالی ساکن محدوده میدان محمدرسوالله به رشته تحریر درآمد این گزارش را در این لینک می توانید مشاهده کنید: https://www.khanehkheshti.com/199269

 

و امّا اوایل و بحبوحه سیل سری زدیم به یک قسمت دیگر از منطقه رفسنجان، شهرک فرهنگیان؛ در این شهرک بازنشستگان و فرهنگیان حوزه آموزش و پرورش چند سالی است که منازل جدید ساخته و در حال زندگی هستند.

آنطور که مسئولان می گویند شهرک فرهنگیان جزء سه منطقه آسیب دیده شدید از ناحیه سیل اخیر بوده که دو منطقه دیگر نیز شامل ناصریه و کوثرریز است.

درشهرک فرهنگیان هم مثل سایر نقاط سیلزده شهرستان نیروهای جهادی بسیجی، سپاهی و مردمان نوعدوست به کمک آمدند و نمایشی از همدلی و وحدت را به منصه ظهور رساندند.

روز های ششم و دهم سیل در شهرک فرهنگیان

شهرک بیشترین خسارت سیلاب را به خود دیده است؛ شهرکی که معلمان و بازنشسته های فرهنگی شهرمان در آنجا منازل مسکونی به پا کردند ششمین روز از سیل به این منطقه رفتیم تا عمق فاجعه سیل را برای مردم گزارش دهیم. در همان روز در فضای مجازی و کانال های خانه خشتی چکیده ای از وضعیت این شهرک متشر شد.

روز ششم سیل، با تعدادی از ساکنین که صحبت کردیم متوجه درد و آلام آن ها ناشی از سیل شدیم؛ آن ها زندگی شان زیر سیلاب رفته و آب به منازلشان ورود کرده و هر آنچه برای زندگی بود نابود کرد و فقط توانستند جانشان را نجات دهند.

تعدادی از ساکنان دختران دم بختی دارند که برای تشکیل زندگی شان در آینده جهیزیه تآمین کرده بودند سیل به این وسایل امان نداد.

یک خاتم از اهالی این شهرک با گلایه اینکه در سایت های خبری قبل از ورود سیل به شهر اعلام تخلیه منازل داده بودند اما برای ساکنین این شهرک هیچ اعلامی نکردند گفت: دو روز در سلاب در منزل راه می رفتیم و کمک نیاز داشتیم تا این آب به بیرون هدایت شود.

وی که قدردان نهادهای سپاه و بسیج جهت امدادرسانی به سیلزدگان هم بود و کمک های آن ها را اجر می نهاد ادامه داد: افراد ساکن در این شهرک اکثرا بازنشسته فرهنگیان هستند و برای دخترانشان جهیزیه تأمین کرده و در انبارها قرار داده بودند اما سیل به یک آن همه دسترنج های معلمان را از بین برد.

این خانم تصریح کرد: تمام فرش ها و وسایل زندگی از بین رفت، کوچه های ۱ و ۳ داغون شدند و خودروها با جرثقیل از خانه ها بیرون آورده شدند.

وی با بیان اینکه شهرک دارای ۱۲۰ خانوار است نگران این بود که قنات ها و چاه های این شهرک که پر از آب سیلاب شده پایین کشیده شود و مردم در خطر باشند.

خانم دیگر که مسن بود هم توضیح داد ساعت ۱۰ چهارشنبه شب هشتم مرداد بود که پسرم به من زنگ زد و گفت خبرداری که سیل در حال آمدن است، در جواب گفتم نه خبری ندارم برم بیرون نگاهی بیندازم؛ من وقتی رفتم درب را باز کردم به یک باره آب تا زیر گلویم زد بالا و با مشقت فراوان یک سری مدارک هویتی را پیدا و برداشتم که از دستم به داخل سیلاب افتادند و به ناچار نمیشد که برگردم منزل و آن ها را رها کردم و پسرم به دادم شتافت تا زنده ماندم.

 

امدادگر جوان هلال احمر روز ششم سیل به امداد پدرش رفت

 

محسن صالحی جوان امدادگر هلال احمر هم گفت: با ورود سیلاب به داخل شهر به پاکسازی معابر و منازل سطح شهر و روستاها رفتم کمک و پس از گذشت ۶ روز از این سیل به شهرک فرهنگیان آمدم تا به کمک پدرم که خانه اش زیر سیلاب رفته کمک رسانی کنم.

وی که از چهزه اش خستگی می بارید و با بیان اینکه بعد از گذشت ۶ روز برای کمک به لایروبی منزل پدرم که بازنشسته آموزش و پرورش است آمدم و در این مدت پدرم دست تنها خانه خود را از سیلاب پاکسازی می کرد گفت: خانه پدر من با خانه سایر سیلزده ها فرقی ندارد وقتی همشهریانم گرفتار شدند سعی کردم هر کمکی از دستم بر میاید برای آن ها انجام دهم و خوشحالم که با کمک داوطلبان جمعیت هلال احمر توانستم باری از دوش مردم سیلزده بردارم.

 

شدت سیل در ناصریه، کوثر ریز و شهرک فرهنگیان بود

 

مسئول عملیات ناحیه مقاومت بسیج رفسنجان هم با توجه به بارندگی های شدید و بروز سیل در رفسنجان گفت: نیروهای مردمی، سپاه و بسیج در ابتدای سیل به مناطق دارای سیلاب شدید ابتدا به منطقه ناصریه که شدت سیل بیشتر بود برای امدادرسانی رفتند؛ سپس به کوثرریز و در آخر به شهرک فرهنگیان که شدت بارندگی و سیل بالا بود آمدند تا خدمت رسانی اعم از پاکسازی، تنظیف، تخلیه آب و لایروبی گل و لای را از سطح معابر، منازل، اماکن عمومی و غیره انجام دهند.

عبدالرضا مغویی نژاد افزود: گروه های جهادی مستقر در شهرک فرهنگیان از حوزه های مقاومت مختلف از جمله فردوسیه آزادگان، صاحب الزمان بهرمان نوق، امام جعفر صادق(ع)، حضرت رسول، حوزه مقاومت خاتم الانبیا، کبوترخان و غیره که نیروی بسیجی داشتند به سمت این شهرک آمدند که هر گروه نیز بالغ بر ۱۲۰ جهادگر بودند که بحث لایروبی را انجام دادند.

 

ورود سیل به مسجد مراسم عزاداری را تعطیل کرد

 

علی محمد صاحب الزمانی بانی حسینیه و مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرک فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار خانه خشتی بیان کرد: که آن شب به همراه نوه ۱۵ ساله ام در مسجد بودیم که مقارن بود با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)؛ وقتی مداح در مسجد به نوحه سرایی می پرداخت به یکباره سیل به داخل ورود کرد و عزادارن حسینی هم در انبوه سیلاب جان خود را نجات دادند.

وی خاطرنشان کرد: سیل آنقدر شدت داشت که فرصت نکردیم درب ها را ببندیم تا از ورودش جلوگیری کنیم اما تا ساعت ۵ صبح همان شب از همه توان با ابوالفضل نوه ام استفاده کردیم تا سیلاب را از مسجد خارج کیم که نشد و مجبور شدیم برای نجات جانمان از پنجره خارج شویم.

 

سپاه تا آخرین لحظه در کنار سیلزدگان خواهد ماند

سرهنگ محمد پساوند فرمانده سپاه رفسنجان هم در بازدید از این شهرک اظهار کد: از لحظه نخست ورود سیل به شهرستان گروه های جهادی در مناطق مختلف حضور یافتند و نسبت به نجات جان مردم از داخل سیل، تخلیه منازل، امدادرسانی، پاکسازی معابرف مغازه ها و منازل اقدام کردند.

وی افزود: گروه جهادی ۶۵ صاعقه هم اقدامات زیادی انجام داد و دستگاه قالیشویی در شهرک فرهنگیان و روستای کوثر ریز مستقر کردیم و همچنین دام های در معرض خطر هم توسط گروه های جهادی جابجا شد تا دچار سیلاب نشوند.

سرهنگ پساوند گفت: به همت بسیجیان و گروه های جهادی و اهالی شهرک حسینیه و مسجد قبل از تاسوعا عاشورا پاکسازی و در محرم مردم به عزاداری ها پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از تاسوعا و عاشورا هم گروه های جهادی و سپاهی در کنار مردم خواهند ماند تا به طور کامل ساماندهی شوند و مردم به زندگی عادی برگردند.

 

۲۰۰ گروه جهادی در قالب ۱۶۰۰ نفر در کمک به سیلزدگان

 

محمود پورقاسمی مسئول مجمع جهادگران استان کرمان هم در بازدیدی که از شهرک فرهنگیان داشت گفت: با هماهنگی بسیج سازندگی سپاه استان کرمان، هلال احمر، گروه های جهادی و دستگاه های اجرایی مناطق سیلزده در حال ساماندهی است.

وی افزود: در بازدید که از مناطق مختلف سیلزده استان کرمان داشتیم یعنی راور، کوهبنان، شهربابک و رودبار جنوب و جیرفت وضعیت سیل شدید نبود امّا رفسنجان شدت بارندگی و بروز سیل زیاد بود و با حمایت سپاه و هلال احمر و شرکت مس و همه گروه های جهادی کمک رسانی ها از لحظات نخست بروز سیل آغاز شده و ادامه دارد.

رفسنجان ۳۰۰ گروه جهادی فعال دارد

وی همچنین گفت: در استان کرمان ۴ هزار گروه جهادی وجود دارد که در سیل اخیر بیش از ۲ هزار از این گروه ها در مهار و امدادرسانی سیل فعال هستند.

گزارش بعدی خانه خشتی از منطقه دیگر سیل زده در رفسنجان خواهد بود.

گزارش از: مریم رضایی

عکس از: بهرخ امیری

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان