گزارش خانه خشتی از جشنی برای رهایافتگان از دام اعتیاد؛

علی هایی که نه گفتن در مرامشان نبود و راه را برگشتند حالا دنیای تازه ای که درگشود به رویشان

  • شناسه خبر: 197439
علی هایی که نه گفتن در مرامشان نبود و راه را برگشتند حالا دنیای تازه ای که درگشود به رویشان

افرادی هستند و در تخیل و ذهنشان نمی گنجد که به دوست و رفیقشان در باب تعارف الکل، سیگار و مواد مخدر که خودشان هم به یقین میدانند خانمان برانداز است نه بگویند؛ امّا اراده برخی از آن ها در زدودن این ماده افیونی، دنیای تازه خوب زیستن را به آن ها ارمغان می دهد.

خانه » اسلاید شو » علی هایی که نه گفتن در مرامشان نبود و راه را برگشتند حالا دنیای تازه ای که درگشود به رویشان

به گزارش خانه خشتی؛ شامگاه دوشنبه برای نخستین بار از کسانی که مواد مخدر را ترک کرده اند در سالن ذکریای رفسنجان توسط اداره بهزیستی، خیرین و موسسات خیریه تقدیر به عمل آمد و تعدادی از این بهبودیافتگان نیز به قید قرعه انتخاب شدند و با خانواده راهی مشهد مقدس خواهند شد.

چه نیک است توجه و بها دادن به کسانی که ناخواسته و ندانسته وارد گودی منجلاب مواد مخدر این دیوی می شوند که خود را با تابلوهای زرق و برق من جمله ” یک بار است بخور طوری نمی شود”، ” مصرف کن تا شب ها بیدار باشی و درست را بخوانی و امتحاناتت را خوب بدهی” ؛ ” بزن به تن تا از همه غم های عالم آسوده شوی ” و غیره نشان می دهد و بسیاری از جوانان را در عنفوانی که نیروی کار و جوهره توانمند دارند به ناودی می کشانند و برگشتن از این راه هم کار هر کسی نیست.

به راستی توجه کردن به این اشخاص که با ترک مواد مخدر انگار تازه متولد شدند و دنیا را جوری دیگر می نگرند انگیزه آفرین است هم برای بهبودیافتگان هم اعضای خانواده آن ها.

 

هر زمان بخواهم می توانم کنار بگذارم

 

علی جوانی حدود ۲۵ ساله بود که در این مراسم به روی سن رفت و با بغضی در گلو حرف هایش را می زد و حاضران در جلسه نیز همراه او بغض داشتند، او می گفت نوجوان که بودم احساسم زیاد بود ومی خواستم جلوی دیگران خودی نشان دهم، متاسفانه به اولین تعارف الکل آن را پذیرفتم و نه گفتن در مرامم نبود و دوست و رفیقم را دوست همیشگی در زندگی می دانستم.

وی افزود: دوستانم وقتی تعارف می کردند با نگاهی به آن ها می فهماندم که من اهل این کارها نیستم آن ها هم نگاه مرا خواندند و در جواب گفتند ببین هر زمانی خواستی می توانی کنار بگذاری، مگر چیه الکل که می ترسی؟ تو امروز بخور دیگر نخور و هر وقت خواستی ترک کردنش آسان است.

علی ادامه داد: وقتی تعارف شان را دیدم و انگار به من قبولاندند که ترک کردنش آسان است و هر زمان اراده کنی می توانی کنارش بگذاری؛ به خود گفتم علی خودی نشان بده تو که ضعیف نیستی بخور و بعد از مدتی به راحتی میتوانی از عهده ترکش برآیی.

وی افزود: خوردن بار نخست همان شد و اعتیاد به الکل و نیز دیگر مواد مخدر راهشان به تن سالم من باز شد.

علی که چند سالی بود که به دام اعتیاد افتاده بود از حاضرین در جمع و مردم خواست که بر رفتار نوجوانانشان نظارت کنند و به آن ها بیاموزند که نه گفتن در مقابل چیزهایی که به ضرر انسان است را تمرین کنند.

وی الان چند ماهی است که با سختی و مرارت و با کمک یکی از مراکز ترک اعتیاد رفسنجان اعتیادش را کنار گذاشته و به گفته خودش الان دنیای تازه به رویم در گشوده و سعادت مند ترین انسان روی زمین است و خدا یارم شد تا بتوانم بر غول مواد مخدر پیروز شوم.

علی خاطرنشان کرد: اینکه دوستان ناباب به انسان بگویند ” هر زمان خواستی می توانی ترک کنی و کنار بگذاری” باوری غلط است.

کریم هم دیگر نوجوانی بود که در این مراسم با گریه می گفت: فرزندان با خانواده دوست باشند و از بیرون محبت را گدایی نکنند تا در دام مواد مخدر گرفتار نشوند.

 

درمان اعتیاد سخت است اما محال نیست

 

رییس اداره بهزیستی رفسنجان هم در این مراسم گفت: در سال ۲۰۰۵ تخمین عمری که به واسطه مواد مخدر از بین رفته و تلف شده چه در حوزه توزیع، چه در درمان و ابتلا؛ ۲۸ میلیون سال است.

عباس بلندی بیان کرد: می طلبد همه ارگان ها و دستگاه هی دولتی و بخش خصوصی و خانواده ها کمک کنند و به گونه ای برنامه ریزی کنند که پیشگیری ها ترویج یابد و بیماری اعتیاد هم از دامن گرفتاران پاک شود.

وی اظهار کرد: تعداد کمپ های ترک اعتیاد در رفسنجان نسبت به دیگر شهرستان های استان کرمان زیاد است و خوشبختانه ماهیانه پذیرش تا ۲۰۰ نفر را دارند.

بلندی گفت: سال گذشته ۲ هزار نفر در کمپ های رفسنجان پذیرش شدند و و امسال نیز کمپ بانوان در رفسنجان گشایش یافت، اتفاقی تازه که در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید در بحث عدم بازگشت فرد بهبودیافته هزینه کرد و دستگاه های اجرایی و موسسات خیریه در این امر یاریگر ما باشند و با ایجاد اشتغال، ارائه تسهیلات کم بهره و دیگر حمایت ها بتوانیم در کنار حمیات های روحی و روانی بر این بیماری غلبه کنیم و جامعه ای عاری از اعتیاد داشته باشیم.

بلندی گفت: چنانچه کارفرمایی شخص بهبودیافته را به کار بگمارد به ازای به کارگیری هر فرد بهبودیافته بهزیستی تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کارفرما اعطا می کند.

وی تأکید کرد: که خانواده ها به بهبودیافتگان توجه داشته باشند و از لحاظ روحی و عاطفی اعضای بهبودیافته خانواده خود را دریابند و کمک کنند تا توانمند شوند و به زندگی سالم بازگردند در غیر این صورت به زندگی قبل که همان اعتیاد و منجلاب نابودی است بر می گردند.

 

در پایان این برنامه ضمن تقدیر از مسئولان کمپ های ترک اعتیاد شهرستان و تعداد یبهبود یافته ؛ به قید قرعه ۸ نفر بهبود یافته هم انتخاب شدند و به زودی با کمک هزینه بهزیستی و موسسات خیریه به همراه خانواده راهی مشهد مقدس می شوند.

عکس از بهرخ امیری

 

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان