رئیس دادگستری رفسنجان مطرح کرد؛

رشد ازدواج در سال ۱۴۰۰ / ۲۵۰ مصلح و حکم قرآنی در رفسنجان فعال هستند

  • شناسه خبر: 197402
رشد ازدواج در سال ۱۴۰۰ / ۲۵۰ مصلح و حکم قرآنی در رفسنجان فعال هستند

رئیس دادگستری رفسنجان گفت: ۶۱۶ مورد طلاق در سال ۹۹ و ۶۱۵ مورد در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است و خوشبختانه رشد در آمار طلاق نداشتیم و در ازدواج رشد داشتیم.

خانه » اجتماعی » رشد ازدواج در سال ۱۴۰۰ / ۲۵۰ مصلح و حکم قرآنی در رفسنجان فعال هستند

به گزارش خانه خشتی، حجت الاسلام محمد مهدی پور محمدی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه در دادگستری رفسنجان برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سید محمد بهشتی به خصایص شخصیتی ایشان اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی انسان منظمی بود و در تمام ساعات زندگی برنامه داشت، معتقد به کار تشکیلاتی و در کادرهای انسان موفقی بود و از طرفی در مسائل شخصی و رعایت موارد حلال و حرام به شدت مراقبت میکردند.
وی افزود: به تعبیر امام خمینی ره شهید بهشتی شهید مظلومی بود، سعه صدر و آرامش از ویژگی های خاص او بود، تهمت های زیادی به ایشان وارد می‌شد اما هیچگاه از رهبری نخواستند که پاسخی دهد و میگفتند قرار نیست امام سپر بلای ما شود ما آبروی خود را فدا می کنیم برای ادامه راه امام.

رئیس دادگستری رفسنجان در ادامه به بیان گزارشی از وضعیت پرونده های ورودی به قضا در این شهرستان پرداخت و گفت: در سال ۹۹، ۴۸ هزار پرونده وارد دادگستری شده و در سال ۱۴۰۰ با ۴۶ هزار و ۶۰۰ پرونده شاهد کاهش ورودی بود و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ با جهشی مواجه هستیم.
وی افزود: ورودی سه ماه اول ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل نزدیک به ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، بطور متوسط هر قاضی در ماه ۱۸۰ پرونده را رسیدگی می کند.
پور محمدی خاطر نشان کرد: به همکاران توصیه می کنیم برای تک تک آرا باید برای قیامت پاسخ داشته باشید،کار قضاوت مشکل و سنگین است.

وی به آمار ازدواج و طلاق در شهرستان اشاره کرد و گفت: آمار ازدواج در ۱۴۰۰ با ۱۹۴۲ مورد نسبت به سال ۹۹ با ۱۹۰۲ مورد ازدواج، افزایشی است، و این یکی از برکات بیماری کروناست که موجب کم شدن هزینه های ازدواج بود.

پور محمدی بیان کرد:  ۶۱۶ مورد طلاق در سال ۹۹ و ۶۱۵ مورد در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است و خوشبختانه رشد در آمار طلاق نداشتیم و در ازدواج رشد داشتیم.
رئیس دادگستری رفسنجان با بیان اینکه رفسنجان بیشترین تعداد وکلا بعد از شهر کرمان را دارد و وکلا بازوانی هستند برای قوه قضائیه برای احقاق حق مردم تصری کرد: خانواده ها تا جایی که امکانش وجود دارد به سرعت به وکیل مراجعه نکنند تا خدای ناکرده برخی وکلا در وهله اول خانواده ها را به سمت طلاق و گرفتن مهریه و اقدامات مالی سوق دهند.
وی افزود: پرونده هایی که مراجعه می کنند به دادگاه و هنوز اقدامات مالی انجام نشده و مراجعه داده می شوند به مصلحین قرآنی، مشاور یا شورای حل اختلاف با درصد بالایی به صلح می انجامد.

ترویج فرهنگ صلح و سازش یکی از اهداف بزرگ قوه قضائیه است

حجت الاسلام پور محمدی ترویج فرهنگ صلح و سازش را یکی از اهداف بزرگ قوه قضائیه برشمرد و گفت: مصلحین و حکمین قرآنی متشکل از ۸ نفر شامل روحانی، رئیس صنف، معلمان و متنفذین اهل سنت و شیعه با زیر مجموعه خود که ۲۵۰ مصلح و حکم قرآنی در سراسر شهرستان در قالب ۸ تیم فعالیت می کنند بسیار موفق عمل کردند و جای قدردانی دارد.


وی افزود: از این تعداد ۳۹ بانو مصلح قرانی هستند و تنها از مهر ۱۴۰۰ سه پرونده قصاص که حکم اعدام گرفته شده بود با کمک این مصلحان رضایت اولیای دم کسب شد.
رئیس دادگستری رفسنجان خاطر نشان کرد: ۸۰ درصد از پرونده ها ارجاعی به مصلحین منجر به صلح و سازش شده است.

بیشترین کاهش جمعیت کیفری استان کرمان متعلق به رفسنجان است

پور محمدی خاطر نشان کرد: بیشترین کاهش جمعیت کیفری استان کرمان در سال ۱۴۰۰ و کمترین زندانی مالی استان نسبت به جمعیت متعلق به شهرستان رفسنجان است.

وی یادآور شد: ملاقات های مردمی رئیس دادگستری با تعیین قرار قبلی روزهای دوشنبه از ساعت ۸ الی ۱۰ و پنجشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ برگزار می شود.

رئیس دادگستری رفسنجان تصریح کرد: مردم بدانند نهادها و موسسات داوری زیر مجموعه دادگستری نیستند بلکه بصورت آزاد فعالیت می کنند، برخی از این موسسات نگاه تجاری دارند و این به مسیر پرونده صدمه می زند، نظارت بر این نهادها بر عهده مرکز شورای حل اختلاف استان گذاشته شده است.

وی بیان کرد: ۴۳ شعبه صلحی و حکمی شورای حل اختلاف در شهرستان رفسنجان فعال است و در سال ۱۴۰۰ قریب به ۹ هزار و ۷۰۰ پرونده وارد این شوراها شده و ۱۰ هزار پرونده مختومه شده است که نسبت به سال ۹۹ کاهش ورودی پرونده را داشتیم.

وی در پایان بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در صنف خبرنگاران کسانی درست عمل نکردند و باعث تشویش جامعه می شوند.

پور محمدی خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن و در آیه ۶۰ سوره احزاب فردی که با شیوه نادرست خبررسانی می کنند را مرجفون می نامد، کسی که با اخبار شایعه و دروغ باعث اضطراب در دلهای مردم می شود.
وی افزود: هر فردی که تریبون دارد مسئول یا غیر مسئول با ایجاد خبر دروغ و نحوه اطلاع رسانی غلط در کنار منافقان و کسانی که قلبا مرض و مرجف هستند قرار میگیرد.
پور محمدی گفت: تقوا داشته باشیم و اخلاق حرفه ای را رعایت کنیم تا باعث ایجاد امید در مردم باشیم.

انتهای پیام/م

 

برچسب ها:
ازدواج دادگستری رفسنجان طلاق مصلح قرانی
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

  • بلوچی

    چرا ایشون آمار واقعی طلاق رو نمیگه ! با این اوضاع اقتصادی که پس از رئیسی ایجاد کردید (!) بنده که جرئت نمیکنم ازدواج کنم ! خدایا شکرت .

    مهدی زاده

    به لطف کوتاهی های شما مسئولین! همه دارند طلاق میگیرند . الکی ظاهرسازی نکنید لطفاً .
اخبار ویژه
اخبار رفسنجان