ضرورت حمایت مجتمع مس سرچشمه از تعاونی های رفسنجان

  • شناسه خبر: 196615
ضرورت حمایت مجتمع مس سرچشمه از تعاونی های رفسنجان

در نشست خبری که به منظور تشریح ظرفیت ها و مشکلات تعاونی های سطح شهرستان رفسنجان برگزار شد، بر حمایت مجتمع مس از این تعاونی ها تاکید شد.

خانه » رفسنجان » ضرورت حمایت مجتمع مس سرچشمه از تعاونی های رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ علی قاسمی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان رفسنجان روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۵۴ مرکز توزیع کالاهای اساسی در بخش ها و روستاهای شهرستان وجود دارد و ۱۷ شرکت تعاونی روستایی فعال، کار توزیع کالاهای اساسی را برعهده دارند.

وی بیان کرد: شرکت تعاونی در بخش کشاورزی شامل تعاونی مرغداران، گاوداران، شیلات، زنبورداران، شرکت تعاونی زنان، و شترمرغ داران هستند که در رفسنجان فعالیت می کنند.

قاسمی گفت: اکثر واحدهای تولید در رفسنجان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می نمایند.

وی با اشاره به اینکه تعاونی مرغداران رفسنجان در کشور نمونه است، افزود: این تعاونی با وجود ۱۳۵ مرغداری گوشتی و ۱۲ مرغداری تخم گذار روزانه ۱۵ تن تخم مرغ و ۵۰ تن گوشت مرغ تولید دارند و علاوه بر خودکفایی به شهرستان های مجاور نیز ارسال می کنند.

وی گفت: نیاز است در رفسنجان کارخانه فرآوری لبنیات راه اندازی شود که علاوه بر اشتغالزایی، ارزش افزوده هم ایجاد می شود.

محمد شهرآبادی مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران رفسنجان با بیان اینکه ۵۰ درصد مرغ استان در رفسنجان تولید می شود، گفت: غیر کارشناسی بودن طرح آزاد سازی قیمت نهاده ها، ۶ برابر شدن قیمت نهاده ها باعث شده با کمبود نقدینگی روبرو شویم و اگر مشکل نقدینگی و تسهیلات حل نشود در آینده با مشکل تولید زنجیره مرغ و تخم مرغ روبرو خواهیم شد.

شهرآبادی با اشاره به اینکه ۱۳۵ واحد فعال مرغ گوشتی و ۱۲ واحد مرغ تخم گذار در شهرستان فعال هستند که روزانه بین ۱۴ تا ۱۵ تن تخم مرغ تولید می کنند، گفت: مصرف روزانه مرغ در شهرستان ۴۵ تن بوده که این میزان به نصف رسیده است.

عباس رمضانی رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت تعاونی گاوداران رفسنجان گفت: به علت نداشتن نقدینگی، ۲۰ درصد واحدهای دامداری در شهرستان در حال تعطیلی هستتند و ۵۰ درصد واحدها تعطیل شدند.

وی افزود: نبود تسهیلات مناسب و مشکلات اخذ تسهیلات برای واحدهای دامداری و گران شدن نهاده های دامی از اهم مشکلات دامداران است.

رمضانی با بیان اینکه بهترین شیر استان در رفسنجان تولید می شود، افزود: مصرف روزانه شیر در شهرستان ۱۵ تن بوده که این میزان به ۱۱ تن کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ۳ تن دام سنگین و ۲ تن دام سبک در رفسنجان ذبح می شده که این آمار کاهش داشته است و هم چنین  تولید شیر در شهرستان از ۴۰ تن به ۱۱ تن رسیده است.

رمضانی خاطرنشان کرد: مس سرچشمه با ظرفیت روزانه ۱۲ هزار پرس غذا می تواند با خرید گوشت، دامداران را حمایت نماید در صورتی که گوشت مصرفی این مجتمع از دیگر استان ها خریداری می شود.

علی رضازاده مدیرعامل شرکت شترمرغ داران رفسنجان گفت: در استان یک تعاونی شتر مرغ بیشتر نداریم که با مرکزیت رفسنجان در حال فعالیت است.

وی گفت: از آنجاییکه گوشت مرغ در بین مردم به رسمیت شناخته نمی شود و هم چنین به علت انجام نشدن قرنطینگی شترمرغ در استان باعث شده فروش گوشت شترمرغ  با مشکلاتی مواجه باشد.

رضازاده با بیان اینکه ۱۷۰ واحد پرورش شترمرغ در استان داریم که بیشترین واحدهای پرورش آن در رفسنجان هستند، افزود:  ۲۵ واحد فعال داریم که در آستانه تعطیلی هستند.

وی افزود: دادن تسهیلات توسط مس سرچشمه و نخریدن گوشت شترمرغ از طرف این مجتمع، مشکلات حوزه اخذ مجوز، در نظر نگرفتن نهاده های دامی برای این واحد و نداشتن فروش از جمله مشکلات این واحد تولیدی است.

مدیرعامل شرکت آبزیان رفسنجان هم اظهار کرد: تعداد مزارع و واحدهای پرورش ماهی در رفسنجان ۷۱ مورد بوده که به ۲۰ واحد کاهش یافته است.

محمدجواد اعلایی بیان کرد:موانع محیط زیست و دامپزشکی موجب کاهش این واحد ها شده است.

وی افزود: روزانه ۴ تن گوشت ماهی در استخرهای رفسنجان تولید می شود که در تابستان ماهی کپور و در زمستان ماهی قزل آلا هستند.

اعلایی بیان کرد: ماهی سردآبی در استخرهای کشاورزی نمی توان پرورش داد زیرا مسقف نیستند امّا ماهیان گرمابی را می توان در این استخرها پرورش داد.

وی تصریح کرد: ایران جزو ۵ کشور اول دنیا در واردات ماهی تیلاپیا است اما می توان همین ماهی را در استخرهای کشاورزی تولید کرد ولی محیط زیست تولید آن را در رفسنجان و استان کرمان ممنوع اعلام کرده در حالی که در بافق یزد تولید آن رواج دارد.

اعلایی گفت: اگر مجوزهای تولید ماهی تیلاپیا صادر شود می توان اشتغالزایی را هم ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت زنبوداران رفسنجان هم اظهار کرد: ۱۰۰ زنبوردار در رفسنجان دارای هزار و ۴۰۰ کندوی زنبور عسل هستند که سالانه از هر کندوی عسل بیش از ۵ کیلوگرم عسل تولید می شود.

عظیمی بیان کرد: سالانه تا ۵ تن عسل با کیفیت در رفسنجان تولید می شود و متقاضیان پرورش زنبور عسل می توانند با مراجعه به این شرکت نسبت به دریافت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی بدون کارمزد و با بازپرداخت ۳ ساله اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده های زندانیان، زنان بی سرپرست و بد سرپرست و خانواده های آسیب پذیر می توانند این شغل را در منازل خود راه اندازی کنند و به درآمد برسند.

عظیمی گفت: آموزش پرورش زنبور عسل را به متقاضیان رایگان ارائه می دهیم و محصول آن ها را هم خریدار هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان رفسنجان هم در این نشست با اشاره به اینکه این شرکت دارای۱۵۰ بانوی تولید کننده روستایی و ۳۰۰ بانوی تولیدکننده شهری است گفت: این افراد در قالب مشاغل خانگی محصولاتی مانند گیاهان دارویی، شیرینی جات، ترشیجات، ادویه جات، قاووت، صنایع دستی و غیره تولید می کنند که بهترین کیفیت را دارا می باشند.

مریم جهانبخشان افزود: امّا این بانوان نیاز دارند نمایشگاه دائمی در رفسنجان دائر باشد تا بتوانند محصولاتشان را به فروش برسانند.

وی افزود: برخی از این بانوان برای دریافت مجوز مشاغل خانگی دچار مشکل هستند که از مسئولین نهادهای مربوطه می خواهیم آنها را حمایت کرده و در صدور مجوز مشاغل خانگی به آن ها خدمات لازم را بدهند.

منیژه نوروزی

انتهای پیام/

برچسب ها:
اتحادیه های تعاونی رفسنجان شرکت تعاونی های روستایی رفسنجان نشست خبری
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان