با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران؛

خط تولید «باتری‌های لیتیومی و وانادیومی» در منطقه ویژه رفسنجان راه‌اندازی می‌شود

  • شناسه خبر: 196005
خط تولید «باتری‌های لیتیومی و وانادیومی» در منطقه ویژه رفسنجان راه‌اندازی می‌شود

با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران و سرمایه‌گذار بخش خصوصی، خط تولید باتری‌های لیتیومی و وانادیومی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه‌اندازی می‌شود.

خانه » اسلاید شو » خط تولید «باتری‌های لیتیومی و وانادیومی» در منطقه ویژه رفسنجان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خانه خشتی؛ در ادامه رایزنی‌های مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان برای رونق سرمایه‌گذاری در شهرستان رفسنجان به‌ویژه در منطقه ویژه اقتصادی، روز دوشنبه جلسه‌ای در پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز برگزار و پیرامون سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌اندازی خط تولید باتری‌ لیتیومی و وانادیومی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و دانش فنی آن بحث و تبادل نظر شد.

روح‌الله بهرام‌شاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ضمن معرفی منطقه، از پروژه‌های خودروهای الکتریکی و فروسیلیس در ادامه سرمایه‌گذاری‌های منطقه ویژه نام برد و اظهار کرد: خودروهای الکتریکی آینده خوبی دارند و رفتن به سمت این صنعت نیاز است.

بهرام‌شاهی وجود معادن غنی در استان کرمان و شهرستان رفسنجان را ذکر کرد و افزود: وجود معادن بزرگ سیلیس در رفسنجان موجب شده سرمایه‌گذار در این حوزه ورود کند و اشتغالزایی بالایی ایجاد خواهد شد.

وی ارتباط صنعت و دانشگاه را ارزشمند دانست و تصریح کرد: این رابطه باید پررنگ‌تر شود و این ظرفیت‌ها باید به هم وصل شوند که گرهی از مشکلات کشور گشوده شود.

اقرء رئیس پژوهشگاه فضایی ایران هم در این جلسه به معرفی جایگاه پژوهشگاه فضایی پرداخت و گفت: این مجموعه در چارت تشکیلاتی وزارت ارتباطات قرار گرفته و ۵ پژوهشکده و یک مرکز تحقیقات دارد و در کنار مأموریت‌هایی که داریم باید زیرساختی ایجاد کنیم که زیرسیستم‌ها بتوانند در داخل کشور صحه‌سنجی انجام دهند که الان الحمدالله در هر گروهی زیرساخت‌ها را ایجاد کردیم.

وی افزود: بحثی که ما را با شما و بنگاه‌های سرمایه‌گذاری پیوند می‌دهد در راستای رسیدن به اهداف و مأموریت‌ها، این است که این دانش فنی بتواند نیازهای کشور را هم برطرف کند.

اقرء ادامه داد: در خصوص باتری خودروهای برقی در راستای اهداف منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان پیشنهاداتی که ارائه می‌شود ما روی آن کار می‌کنیم و دانش فنی را در اختیارتان قرار می‌دهیم و با منطقه در حوزه توانمندی‌های یکدیگر با هم ارتباط خواهیم داشت، ضمن اینکه اگر منطقه هم پیشنهاداتی نداشت ما مطابق با توانمندی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان پیشنهاد می‌دهیم و از ظرفیت نیروی توانمند و دانشمندی که در کشور منحصر به فرد هستند، در اختیار منطقه قرار خواهیم داد.

وی اضافه کرد: در خصوص خودروهای برقی دانش فنی آن موجود است و اگر اعلام نیاز شود، استقبال می‌کنیم.

بابایی رئیس گروه ذخیره‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران نیز طی توضیحاتی اظهار داشت: از سال ۹۵ تاکنون وارد باتری‌های لیتیوم یون شدیم که طول عمر بالایی دارند و تنها مجموعه‌ای در داخل کشور هستیم که کار دستیابی به دانش فنی باتری را انجام می‌دهد و پروژه‌های مختلفی انجام دادیم و همچنین به دانش فنی ساخت باتری خودروی برقی هم رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت خوبی ایجاد شده و نیروی انسانی خیلی خوبی تربیت شده که از نخبه‌های دانشگاه شیراز هستند، اضافه کرد: در کمتر از هشت ماه به دانش اولیه باتری خودروی برقی رسیدیم و در بحث راه‌اندازی خط تولید باتری در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان دانش فنی موجود است و اگر سرمایه‌گذار ورود کند می‌تواند از این دانش فنی استفاده کند.

بابایی ابراز کرد: در ساخت اجزای باتری هم ورود کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم و تجهیزات خوبی خریداری شده است که می‌تواند با یک سرمایه‌گذاری اندک به یک پروژه صنعتی تبدیل شود و نیاز کشور و حتی کشورهای اطراف هم را برآورده کند.

وی در ادامه با اشاره به باتری جدید جریان اکسایشی وانادیومی که برای مباحث نیروگاهی است، توضیح داد: مزیت این باتری این است که صفر تا ۱۰۰ آن داخلی است و هر کارخانه‌ای که بخواهد راه‌اندازی شود باید مواد اولیه وارد کند، اما باتری وانادیومی که برای اولین‌بار در کشور تولید شده کلیه اجزای آن داخلی بوده و دانش فنی ساخت آن برای پژوهشکده ماست و اگر روی این بحث سرمایه‌گذاری شود هم نیاز کشور تأمین خواهد شد هم می‌توان نسبت به صادرات آن اقدام کرد.

شایان ذکر است: در این دیدار یکی از سرمایه‌گذاران حضور داشت و علاقه‌مندی خودرا جهت سرمایه‌گذاری در این خصوص اعلام کرد.

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان