وقتی ایده اولیه دانشجوی رفسنجان به بار می نشیند؛

تولید کودهای زیستی که به محصول فناورانه تبدیل شده است

  • شناسه خبر: 195882
تولید کودهای زیستی که به محصول فناورانه تبدیل شده است

پژمان خدایگان از مسیر رشد شرکت دانش بنیانش گفت: نکته قابل تمایز در کار ما این بوده است که تلاش کردیم همه نیازمندیهای تولید را براساس توان خودمان بومی سازی و طراحی نموده و شاید از این منظر منحصر به فرد باشیم.

خانه » آخرین اخبار » تولید کودهای زیستی که به محصول فناورانه تبدیل شده است

به گزارش خانه خشتی؛ پژمان خدایگان، دانشیار پروکاریوت‌های بیمارگر گیاهان گروه گیاهپزشکی دانشگاه ولی عصر(عج)، مدرس و محقق در زمینه بیماری‌های گیاهی وکنترل بیولوژیک بیمارگرهاست.
وی ۱۷ سال سابقه تدریس در دانشگاه را داشته و از سال ۱۳۹۳ در حوزه تخصصی کشاورزی و زیست فناوری، در بازار فعالیت دارد.
وی در گفتگویی با خانه خشتی در خصوص ایده اولیه تولید محصول کودهای زیستی که در حال حاضر به محصول فناورانه تبدیل شده است، اظهار کرد: از آنجایی‌که از سال ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی‌ارشد در حوزه کنترل بیولوژیک فعال بوده و با نخستین شرکت تولید کننده محصولات بیولوژیک (تلفیق دانه) در ارتباط بودم، همواره در این زمینه مطالعه داشته و به صورت محدود فعالیتهایی در سطح آزمایشگاه انجام می‌دادم.
خدایگان افزود: از سال ۱۳۷۹ که در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پذیرفته شدم، به توصیه استاد راهنمای پایان نامه ام دکتر حسن رضا اعتباریان، در یک پروژه ملی به نام کنترل بیولوژیک بیماریگرهای خاکزاد گندم و جو، ویژه توسعه اقتصاد کشور مشغول به کار شدم.

عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان بیان کرد: در طول سه سال همکاری در این پروژه و تحصیل و تحقیق با زنده یاد دکتر حمید روحانی آشنا شدم؛ ایشان انسانی وارسته و استادی بی نظیر بود، در کنارایشان بسیار آموختم و با توصیه ایشان با شرکتی به نام تلفیق دانه آشنا شدم. این شرکت تولید کننده نهاده های جدید برای کشاورزی بود. این موضوع اولین انگیزه برای آموختن بیشتر این دانش و تولید محصولات با تکنولوژی برتر در کشاورزی شد.
وی خاطرنشان کرد: من ۱۶ سال به صورت مستمر در این زمینه، تحقیق و مطالعه داشته ام. در سال ۱۳۹۵ با تأسیس یک شرکت فناور به نام زیست فناور گستر روناک در مرکز رشد دانشگاه ولی عصر، به صورت حرفه ای مشغول به فعالیت در این زمینه شدم و در همان سال موفق شدم تا با یک گروه تولیدی کشاورزی خصوصی و توانمند، قرارداد همکاری منعقد کنم که دو سال بعد نخستین نمونه از محصولات تولیدی شرکت ما به عنوان پایلوت وارد بازار شد.

استراتژی شرکت ما گسترش سهم بازار از محصولات زیستی است

رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک دانشگاه ولیعصر رفسنجان عنوان کرد: محصول تولید شده انواعی از کودهای زیستی مورد استفاده در کشاورزی بود که براساس همان ایده اولیه دوران دانشجویی تهیه گردید. این محصولات از انواع غیر شیمیایی، زنده و کاملا سازگار با محیط زیست بوده و از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در تولید آنها بهره برداری شده است.
وی با اشاره به اینکه ‌هفت نفر به صورت مستقیم در شرکت ما مشغول به فعالیت هستند، گفت: در طول سال نیز دانشجویان مختلفی به صورت پاره وقت با ما همکاری داشته و ضمن اخذ آموزش حرفه ای و کسب تجربه، حقوق نیز دریافت می نمایند.
خدایگان بیان کرد: ‌همه شرکتهای فعال در این زمینه، دارای تکنولوژی، توان تولید بالا و توانمند در تولید محصولات با کیفیت هستند. استراتژی شرکت ما گسترش سهم بازار از محصولات زیستی است، لذا الگوی رقابتی ما متفاوت از سایرین طراحی شده است.
وی افزود: نکته قابل تمایز در کار ما این بوده است که تلاش کردیم همه نیازمندیهای تولید را براساس توان خودمان بومی سازی و طراحی نموده و شاید از این منظر منحصر به فرد باشیم.
عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ولی عصر رفسنجان با تاکید بر اینکه محصولات ما براساس نیاز بازار و به سفارش گروه تولیدی همکارانمان که در بخش تولید محصولات کشاورزی فعال هستند، تهیه و تولید می گردد، توضیح داد: ما شیوه خاصی از همکاری را از مرحله تولید تا عرضه برگزیده ایم. کنترل کیفی دقیق محصولات، ارتباط مستمر با مصرف کنندگان و همکاری سالم و دوستانه با سایر متخصصان، به جای رقابت ناسالم، از مهمترین ویژگی های شرکت ماست.
وی افزود: ‌بدون تردید، نداشتن سرمایه مناسب، بخصوص سرمایه در گردش، امکان انجام هر فعالیتی را از بین خواهد برد. برای رفع این چالش، اقدام به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی داشتیم و تلاش نمودیم تا حد امکان از سیستمهای دولتی بروکراتیک فاصله بگیریم. تمامی سرمایه مورد نیاز ما از محل انعقاد قرارداد و تولید سفارشی، تامین گردیده است.

برای توسعه فعالیت نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است

خدایگان بیان کرد: اگرچه برای توسعه فعالیت نیازمند سرمایه گذاری بیشتری است که تاکنون موفق به تامین آن از محل مناسب نبوده ایم. متاسفانه سیستم بانکی در این زمینه مساعدتی نداشته است.
رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک دانشگاه ولیعصر رفسنجان ‌مهمترین راهکار برای دانش بنیان شدن و از آن مهمتر، دانش بنیان ماندن هر محصولی را سرمایه گذاری مناسب و توجه فراوان به واحد تحقیق و توسعه عنوان کرد و گفت: در این واحد تلاش می گردد تا محصولات، همواره براساس تکنولوژی و دانش جدید، تولید و به روز رسانی گردند. همین مهم، سبب ایجاد فضای پیشرفت و به طبع آن، تولید ثروت پایدار خواهد بود.
خدایگان عنوان کرد: در سایه تولید محصولات خوب و تولید نقدینگی در واحد تولیدی، کارآفرینی نیز صورت گرفته و حجم مناسبی از نیروهای جوان، با انگیزه و با دانش صاحب شغل خواهند گردید.
وی تاکید کرد: ملاک اعطای مجوز به واحدهای تولیدی نظیر ما، در اختیار داشتن، واحد تحقیق و توسعه فعال و به روز است. متاسفانه در کشور ما، ملاک اعطای مجوز، موارد سطحی نظیر فضای تولید، سرمایه کافی، مدارک و گواهی های بی اثر و مواردی از این دست بوده که نه تنها هیچ ارزشی در مسیر تولید نداشته، بلکه از مهمترین عوامل ممانعت از گسترش فضای کسب و کار دانش محور است.

مهمترین دغدغه واحد تولیدی ما، وجود قوانین قدیمی، ناکارآمد و موانعی است

خدایگان ابراز کرد: ‌مهمترین دغدغه واحد تولیدی ما، وجود قوانین قدیمی، ناکارآمد و موانعی است که از سوی مسئولان این امر بر راه تولید نهاده شده است. تولید دانش بنیان و به روز با قابلیت رقابت موثر در فضای کسب و کار امروزی نیازمند قوانین و نگرشی نوین و با قابلیت انعطاف کافی، در این مسیر خواهد بود.
وی افزود: ‌با توجه به قوانین سخت و دست و پا گیر، لازم است تا مدیران و مسئولان ذیربط, شجاعت کافی در اتخاذ تصمیمات را داشته و به افرادیکه به صورت شبانه روزی در این زمینه تلاش می کنند، اعتماد نمایند. حتی با تکیه بر همین قوانین نیز میتوان با دیدگاه مثبت، به رفع موانع تولید کمک نمود.
شایگان گفت: گاها با مدیرانی مواجه بودیم که حتی حاضر به شنیدن توضیحات و استدلال ما نیز نبوده اند. عدم همکاری بانکها به عنوان مهمترین منابع تأمین مالی تولید نیز یکی از بزرگترین دغدغه هاست.
وی با بیان اینکه ‌بررسی مشکلات مختلف در حوزه تولید، عرضه و فروش، بسیار مفصل و نیازمند بحث جداگانه است، اذعان کرد: اما به عنوان یک تجربه، عرض میکنم که هر فرد توانایی خاص و منحصر به فردی دارد، برهمین اساس لازم است تا برای هر منظور یعنی تولید، عرضه و فروش، گروههای تخصصی متمایز و منفرد شکل گرفته و با همکاری مستمر و آگاهانه، این فرایند را به سرانجام برسانند.
وی ‌امید را مهمترین ویژگی یک انسان و شاخصه اصلی در پیشرفت عنوان کرد و گفت: پیشرفتی منجر به موفقیت خواهد گردید که علاوه بر امید، آگاهی و تلاش را نیز به همراه داشته باشد. تا هنگامیکه این سه ویژگی یعنی امید به آینده، حرکت آگاهانه و تلاش کافی در کسب و کار ما جاری باشد، آینده روشن و درخشان خواهد بود.
وی در پایان صحبت هایش ضمن توصیه به جوانان، گفت: اغلب افراد براساس توانایی و ایده های شخصی پای به عرصه تولید میگذارند. درحالیکه برای ایجاد کسب و کار موفق، لازم است تا ابتدا نیاز بازار سنجیده شده، سپس براساس این نیازمندی و توان فردی و گروهی اقدام به ایده پردازی کرد.
خدایگان بیان کرد: انتخاب مسیر نامناسب، ناتوانی در فعالیت گروهی و ناامیدی در مواجه شدن با مشکلات از موانع اصلی یک فعالیت تولیدی است.
‌ عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه ولی عصر رفسنجان با اشاره به اینکه شعار سال باید سرلوحه مسئولان و مدیران باشد، تاکید کرد: لازم است تا براساس الگوی ارائه شده، تمام توان و تلاش خود را در راه رشد و اعتلای کشور در مسیر دانش بنیان صرف نماییم.

گفت و گو از منیژه نوروزی
انتهای پیام/

برچسب ها:
بومی سازی پژمان خدایگان رفسنجان واحد فناور زیست فناور گستر روناک دانشگاه ولیعصر(عج)
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان