نویسنده کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان؛

رفسنجان پیشرو در مسائل انقلاب است

  • شناسه خبر: 194063
رفسنجان پیشرو در مسائل انقلاب است

حسین صفری گفت: مردم رفسنجان مردمی مبازر بودند حتی قبل از انقلاب، حدود ۱۰۰ سال قبل هسته های مبازره ای که در تهران تشکیل می شده حداقل یکی از آنها رفسنجانی بوده است.

خانه » سیاسی » رفسنجان پیشرو در مسائل انقلاب است

به گزارش خانه خشتی؛ حسین صفری نویسنده و مورخ کتاب انقلاب اسلامی در رفسنجان در گفتگویی با ما در خصوص دستاوردهای انقلاب اسلامی در رفسنجان، اظهار کرد: معرفی رفسنجان قبل و بعد رفسنجان برای جوانان بسیار جالب است، طبق فرمایش مقام معظم رهبری که تاکید دارند بر این نکته که کسانی که تاریخ را می نویسند باید بدون غرض آن را بنویسند، لذا با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری، تاریخ قبل از انقلاب رفسنجان را نوشتم.
وی تافزود: اولین حرکتی که برای نوشتن تاریخ رفسنجان انجام شد این بود که با همه کسانی که در تظاهرات شرکت کرده بودند و اهل مبازره و شکنجه بودند مصاحبه شود و تقریبا با ۱۰۰ نفر از مبارزین آن زمان مصاحبه شد.

صفری با اشاره به اینکه رفسنجان شهری مذهبی و مبازر بود، گفت: از نظر سیاسی مردم رفسنجان مردمی مبازر بودند حتی قبل از انقلاب، حدود ۱۰۰ سال قبل هسته های مبازره ای که در تهران تشکیل می شده حداقل یکی از آنها رفسنجانی بوده است.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۳۷ مرحوم خزعلی در رفسنجان منبر می رفته آن زمان علیه سینما فساد پهلوی صحبت می کرد و یکسال بود که ساواک یعنی در سال ۱۳۳۶ تشکیل شده بود که مرحوم آیت الله خزعلی به جرم صحبت علیه فساد به گناباد تبعید می شود.
نویسنده کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در رفسنجان خاطر نشان کرد: مبارزات رسمی مردم رفسنجان از سال ۱۳۴۰ شروع شد، در زمینه مسائل سیاسی مردم رفسنجان همه مقلد امام راحل بودند؛ رفسنجان از شهرهای بود که تقریبا همه بزرگان و سیاسیون انقلابی و مبارزین آن در راس آنها حضرت آیت الله خامنه ای در آن منبر رفتند.
وی تصریح کرد: در روستای شفیع آباد قاسم آباد مسجدی به نام امام خمینی در سال ۴۲ نامگذاری شد، یعنی ۱۵ سال قبل از پیروزی انقلاب این اقدام انجام شد.
صفری گفت: در رفسنجان روحانی غیر مبارز نداشتیم، برخی محور مبارز بودند مانند مرحوم پورمحمدی، خراسانی، شیخ حسین هاشمیان، مرحوم شیخ محمد هاشمیان در نوق؛ روحانی وابسته به رژیم پهلوی در این شهرستان نداشتیم.
وی ادامه داد: از مهر ۵۷ دیگر تقریبا در رفسنجان مقدمه پیروزی انقلاب مشخص بود و آن زمان در رفسنجان حکومت اسلامی زودتر از دیگر شهرها شکل گرفت. هر روز تقریبا صحنه های از انقلاب در رفسنجان مشاهده می شد.
صفری بیان کرد: اولین تظاهرات و صحنه های مبارزه با کمک مردم کشکوئیه و با برنامه ریزی سرمداران انقلاب در رفسنجان مخصوصا روحانیونی همچون شیخ عباس پورمحمدی و شیخ محمد هاشمیان شروع شد و اولین حرکت ها از اول مهرماه بود.
وی تصریح کرد: از روحانیون مبارز می توان به روحانی خراسانی، شیخ حسین هاشمیان، شیخ محمد انصاری،سید برهان، شیخ حسین مرادی، شیخ عباس شهاب الدینی که چند سال زندان رفته بود و هم چنین سیداحمد خراسانی که نصف عمرش در تبعید بود، اشاره کرد.
صفری خاطر نشان کرد: در راهپیمایی هایی که در رفسنجان برگزار می شد، مرحوم رمضان اسدی پدر شهید از همه مسن تر بود، جلو صف مبارزین تظاهرات کنندگان می رفت پو یرترین مبازر بود.
وی افزود: مرحوم سید مهدی طباطبایی که ایشان نماینده مشهد بود و آیت الله سعیدی اهل رفسنجان زیر شکنجه شاه شهید شد از دیگر مبازرین قدیمی هستند.
صفری به مکانهایی که در پیروزی انقلاب نقش موثری داشتند اشاره کرد و گفت: مدرسه تاج آباد، مدرسه علمیه چهارراه طلاب خانه مدرسه علمیه از این مکان ها بودند، مسجد امام مرکز فرماندهی انقلابیون در رفسنجان بود و مسجد امام شفیع آباد قاسم آباد بود که روزی زیلوهای آن نام امام خمینی حک شده بود.
وی خاطر نشان کرد: بعد از روحانیت، محور انقلابی فرهنگیان بودند که نقش خوبی داشتند. معلم های مشهور اهل مبازر مرحوم حاج شیخ علی هنرمند از معلمین بود بسیاری از مذهبیون دست پرورده ایشان بود، معلم وابسته به رژیم شاه نداشتیم، فرهنگی ساواکی نداشتیم، معلم ها خوشنام بودند.
صفری انسجام مردم، رهبری امام و اعتقادات و دین را سه عامل پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: عنصر اصلی، انقلاب فرهنگی است و دشمن ازطریق این عنصر در صدد است که به اسلام ضربه بزند.
وی تصریح کرد: مردم در پیروزی انقلاب نقش داشتند، درست است که گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی است ولی مردم همه اینها را به خاطر انقلاب تحمل می کنند چون انقلاب ما، انقلاب مردمی بود.
برای دیدن گفت و گوی ویدئویی به لینک زیر مراجعه کنید؛
https://aparat.com/v/lYqgt
انتهای پیام/

برچسب ها:
انقلاب تاریخ انقلاب اسلامی در رفسنجان حسین صفری رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان