گفتگو خانه خشتی با بانوی مبارز انقلابی در رفسنجان؛

هویت بخشی به زنان و دست یافتن به عزت مادرانه و کرامت انسانی مهمترین دستاورد انقلاب

  • شناسه خبر: 193908
هویت بخشی به زنان و دست یافتن به عزت مادرانه و کرامت انسانی مهمترین دستاورد انقلاب

بانوی مبارز انقلابی گفت: زن ایرانی بعد از انقلاب به عزت مادرانه پیش رفت و کرامت انسانی دست پیدا کرد.

خانه » اجتماعی » هویت بخشی به زنان و دست یافتن به عزت مادرانه و کرامت انسانی مهمترین دستاورد انقلاب

به گزارش خانه خشتی؛ در تاریخ انقلاب اسلامی، نقش زنان قطعا کمتر از مردان نیست، نقشی که زنان در تاریخ انقلاب ایفا کرده انده در همه جایگاه ها حائز اهمیت است، وقتی تاریخ پرافتخار نهضت اسلامی را بررسی می‌کنیم، نقش‌آفرینی زنان در مقاطع مختلف انقلاب اسلامی به خوبی دیده می‌شود.
طیبه السادات سجادی یکی از زنان مبارز دوران انقلاب در رفسنجان است؛ به مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، پیرامون موضوع انقلاب اسلامی و مسئله زنان و نقش زنان در تمامی عرصه ها در دوران انقلاب گفتگویی انجام دادیم.

از سابقه حضورتان در مبارزات انقلاب بگویید، از کی و در چه سنی شروع شد؟

سابقه حضور در مبازارت انقلاب، بر می گردد به سال ۴۷ تا ۴۸ ، با آیت الله سعیدی رفت و آمد داشتیم، از آنجاییکه از مبارزات، زندانی و دستگیری ایشان مطلع بودیم کینه ای از حکومت جبار پهلوی در ما بود. سال ۴۹ که این بزرگوار توسط عوامل شاه به شهادت رسید من و اخوی سیدجلال سجادی در صدد بودیم به هر شکلی که شده مردم را روشنگری کنیم و مردم را با جنایات ساواک و نحوه شکنجه های آنها روشن کنیم. با توجه به موقعیت خودم و ازدواجمان که در همان سال ۴۹ بعد از چهلم شهادت سعیدی انجام گرفت؛ با موقعیتی که داشتم این روشنگری را انجام می دادم، مثلا مدتی در نوق که علی آقا(همسرم) دبیر بود و با برگزاری کلاس های گل سازی و خیاطی با گروه های انقلابی و مردم در تماس بودیم و هم چنین با سخنرانان در ارتباط بودیم. یکی از آنها حجت الاسلام موسوی قوچانی بود که در منزل ما بود که دستگیر شد و بعد از مدت ها فهمیدیم که توسط ساواک به شهادت رسیده است.
اخوی شهید بیانیه ها و نوارهای امام راحل را به من می داد و من به گروه های انقلابی می رساندم تا سال ۵۶ اوایل ۵۷ این کار را انجام می دادم.

از خاطرات زندان رفتنتان بگویید، به چه بهانه ای ساواک شما را به زندان انداخت؟

از سال ۵۶ تا اوایل ۵۷ اعلامیه های امام راحل را با اخوی سیدجلال به صورت دست خط می نوشتیم و به مراکز مهمی مانند فرمانداری، شهرداری، مدارس و جاهای حساس و مهم توسط پست می فرستادیم و بعضی اعلامیه ها را شبانه در خانه کسانی که موقعیتی داشتند می انداختیم و مدت ها کارمان این بود.
سال ۵۶ به شهربابک برای دیدن آقای ربانی رفتیم که تبعید بودند، البته با موانعی هایی روبرو شدیم ولی به هر شکل بود خدمت ایشان رسیدیم. ما تحت تعقیب بودیم با اخوی تصمیم گرفتیم اعلامیه های را در حد وسیع پخش کنیم. اخوی با برادر ارجمند آقا شیخ محمد حسینی صحبت کرد، ایشان قبول کرد اعلامیه ها را برایمان کپی کنند؛ البته ساواک اخوی را دستگیر کرده بود و در زندان کرمان بود وقتی اززندان آزاد شد تصمیم گرفتیم این اعلامیه ها را به آقای سیدهاشم(یکی از دوستان) بدهیم و من اعلامیه ها را بگیرم و توزیع کنم. بعد از چندبار ساواک موفق شد من را دستگیر کند با اعلامیه ها، ظاهرا نیروهای ساواک رفته بودند عکاسی آقا سید هاشم و هر چه از ایشان پرسیده بود که اعلامیه ها را کی داده است، ایشان اظهار بی اطلاعی کرده بود.
ماموران از بعد از ظهر تا ده شب که رفتیم اعلامیه ها را توزیع کنیم پشت پرده قایم شده بودند. من که وارد عکاسی شدم از پشت پرده بیرون آمدند و اسلحه را روبروم گرفتند و فحاشی کردند و من را به شهربانی بردند. اخوی که بیرون بود فورا به منزل رفت و هر چه اعلامیه و اسناد که بر علیه من بود جمع آوری و سوژه ها را از بین برد. تا ساعت ۲و نیم شب با چند مامور من را بردند.
من کلید همراهم نداشتم نیروها از دیوار وارد خانه شدند و هر چی گشتند چیزی پیدا نکردند دست از پا درازتر برگشتند و من را با فحش به شهربانی بردند و تهدید می کردند.
نصف شب یکی از ماموران که توسط یکی از بچه ها، انقلابی شد آمد گفت که می دونم تو بی تقصیر هستی اشکال نداره گولت زدند این قلم را بگیر اسم و فامیلیت را بنویس و بگو غلط کردم و ما آزادت می کنیم.
یکمرتبه به فکر افتادم که اینها می خواهند خط من را با اعلامیه ها تطبیق بدهند گفتم سواد ندارم. گفتند دروغ می گویی! و قبلش گفته بودم این اعلامیه ها را کسی به من داده و مقداری پول داده و گفته برو این ها را چاپ کن، من اصلا نمی دانم کی بوده! پول چقدر گرفتی؟ گفتم مقداری. هر چی گفتند من انکار کردم. گفتند اسمتو بنویس اشکال نداره آزادت می کنیم. گفتم سواد ندارم و سواد اکابر دارم و گفت بنویس! با دست چپ شروع کردم نوشتن. گفتم دست چپی هستم گفتم اگر با دست چپ بنویسیم اعلامیه هایی که نوشته بودند متوجه می شوند که مال من است.
برای اینکه ثابت کنم که نمی تونم بنویسم اسم طیبه را به «ت» نوشتم. گفت احمق درست بنویس تا صبح برای نوشتن چند خط کلی متلک گفتند.
برخی به خودشان می گفتند این احمق اسمش را هم بلد نیست بنویسد. چکارش به این غلط ها شما این را دستگیر کردید! نفر دیگری گفت فتنه زیر سرهمیناست! باید کاملا مطمئن شویم. فردا قبل از ظهر مرحوم پدرم آمد وثیقه گذاشت و آزاد شدم وقبلش پلاک روی سینه ام گذاشتند و عکس گرفتند. البته کارمون تا تازه شروع شد.

آن چیزی که فکر می کنید آن زمان برای بانوان نادیده گرفته میشد و شما به دنبال آن بودید چه بودید؟

زن به عنوان کالای بی ارزش بود از او سوء استفاده می شد. ولی با تغییر نگرش نسبت به زن در انقلاب اسلامی، زنان توانستند حضور پررنگی در عرصه اجتماعی، سیاسی و … پیدا کنند و امام راحل به عنوان رهبر انقلاب با عدم پذیرش نگاه سنتی به زن و ایجاد نگرشی نو زمینه رهایی از بند باورهای غلط را مهیا نمودند تا زنان با پی بردن به ارزش های خودشان توانایی بالقوه خودشان را در عرصه های مختلف به خصوص در عرصه مبازره به منصه ظهور برسانند.

تعریف شما از بانوی قبل از انقلاب و بانوی بعد از انقلاب با همه دارایی اش چیست؟ فکر می کنید چه چیزی داشت یا نداشت و به چه چیزی دست پیدا کرد؟

رهبر معظم انقلاب در سال ۶۸ فرمودند در رژیم گذشته با اینکه جمع کثیری از زنان هم بی سواد بودند و هم از مسائل اجتماعی چیزی سرشان نمی شد و از نظر ظواهر شکل اروپایی و روی دست زنان اروپایی زده بودند. ولی وقتی دو کلمه با آنها صحبت می شد می فهمیدیم خانم بی سواده! ولی ظاهرش این را نشان میداد که ازاروپایی هاست. مهمترین افتخارات و دستاوردهای نظام اسلامی ایران هویت بخشی به زنان است که توانستند با اتکای به نفس و توانمندی های خودشان در عرصه های سیاسی اجتماعی فرهنگی ورزشی بدرخشند و زن ایرانی بعد از انقلاب به عزت مادرانه پیش رفت و به کرامت انسانی دست پیدا کرد.

دستاوردهای انقلاب اسلامی را چه میدانید؟

دستاوردهای انقلاب به چند نمونه مختصر اشاره کنم اول در حوزه بهداشت و سلامت بعد از انقلاب تا کنون ۲۱ سال متوسط عمر مردم افزایش یافته است و در حوزه اقتصاد با استناد به آمار بانک جهانی و همه موسسات اقتصادی بین المللی، اقتصاد ایران با هشت رتبه به رتبه ۱۸ صعود پیدا کرده و جزو ۲۰ قدرت اقتصادی جهان است.
در حوزه امنیت ملی، تجربه چهل ساله نشان داد که سازش امنیت سوز و مقاومت امنیت ساز است و هم چنین در حوزههای تحقیقات و فناوری و …سبک زندگی مردم پیشرفت های زیادی داشتیم. رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری در دولت سیزدهم فرمودند: هنر اصلی انقلاب اسلامی در این بود که جمهور مردم از یک مجموعه و توده منفعل و مصرفی فاقد نگاه ملی و عمومی به یک مجموعه پرانگیزه و علاقه مند همت دار و هدف دار و آرمان خواه تبدیل و وارد میدان کرد.

فکر می کنید انقلاب به همه اهدافش دست پیدا کرده است؟

قطعا به همه اهداف نه. مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۹ فرمودند ما وظیفه داریم با دستاوردها، ناکامی ها و ضعف ها را جبران کنیم و این نکته مهمی است و دستاوردهایی داریم که از جمله این جوانان علاقه مند، مبتکر و نیروهای انسانی آماده به کار با این دستاوردها، باید ناکامی ها را جبران کنیم.

دشمن برعکس می خواهد ناکامی را جلو آورد و دستاوردها را کمرنگ و فراموش کنیم. باید قدردان این انقلاب و پاسدار خون شهدای عزیزمان و حافظ مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران باوفایش باشیم.
انتهای پیام/

منیژه نوروزی

 

برچسب ها:
انقلاب دستاوردهای انقلاب اسلامی زنان کرامت
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان