طی 10 سال اخیر؛

۴۰۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت شد

  • شناسه خبر: 192919
۴۰۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت شد

فرماندار رفسنجان گفت: مردم این خطه طی ۱۰ سال اخیر با وجود خشکسالی ها و ناملایمات جوی توانستند ۴۰۰ هزار تن محصول پسته را برداشت کنند و با صادرات آن ۲.۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان آورند.

خانه » اخبار ویژه » ۴۰۰ هزار تن پسته در رفسنجان برداشت شد

به گزارش خانه خشتی، علی اکبر پورمحمدی روز پنجشنبه در آئین اختتامیه هفته رفسنجان شناسی در تالار خیام دانشگاه ولیعصر(عج) این شهر ضمن گرامیداشت یاد سه شهید این شهرستان اظهار کرد: شهیدان انصاری، بصیرزاده و مقیمی از شهدای جوان، دانشجو و ضد رژیم شاهنشاهی بودند که برای برآوردن ندای اسلام و ضدطاغوتی در درگیری با نیروی انتظامی شاهنشاهی به شهادت رسیدند.

 

وی افزود: مردم شهرستان رفسنجان از سال ها قبل از انقلاب در براندازی نظام شاهنشاهی و گسترش عدالت و اسلام بسیار تلاش کردند و در این راه خون های زیادی را نثار کردند، در هیمن رابطه در ۱۸ دی سال ۱۳۵۷ چند روز قبل از پیروزی انقلبا اسلامی مجسمه شاه که در میدان حضرت ابراهیم نصب بود را به پائین کشاندند و این روز در تاریخ شهرستا نبه روز رفسنجان نامیده شده است.

 

پورمحمدی تصریح کرد: این مردم از آن زمان تا به حال دستاوردهای مهم دیگری را هم به منصه ظهور رساندند از جمله اینکه بزرگترین جنگل دست کاشت مصنوعی را به وجود آورند و از دل کویر ۸۰ هزار هکتار زمین مشجر پست هرا آباد کردند که ی بینیم طی ۱۰ سال اخیر ۴۰۰ هزار تن محصول را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار تولید و صادرات کردند.

 

وی با اشاره به اینکه کشاورزی پسته رفسنجان باید حفظ شود ادامه داد: این شهرستان دارای دستاوردهای مهمی در حوزه میراث فرهنگی است که در برخی نقاط احیای آن ها با مشکل مواجه شده و بودجه ای نیاز است تا بتوان سال ها از آن ها بهره برداری کرد.

 

فرماندار رفسنجان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید پا به عرصه بگذارد و با واگذاری برخی از این آثار از جمله بزرگترین خانه خشتی جهان ( خانه حاج آقا علی) به بخش خصوصی هم اثر حفظ شود و هم اینکه صنعت گردشگری رونق میابد.

 

وی به وجود معادن ارزشمند مس و آهن و اشتغالزایی آنها در این شهرستان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از دستاوردهای مهم را می توان به عنوان هفته رفسنجان شناسی به آن ها نگاه کنیم؛ وجود نیروهای متعهد، متفکر و با ایمان در رفسنجان است و شخصیت هایی که در این شهرستان به دنیا امدند و منشأ خیرات در کشور شدند.

 

پورمحمدی همچنین به نقش خیرین و واقفان هم اشاره داشت و بیان کرد: مردم این منطقه از محل درآمد پسته به ساخت مدرسه، مسجد، فضاهای درمانی و غیره کردند و بیش از ۱۲ سال است که رفسنجان رتبه نخست کشور در مدرسه های خیر ساز را دارد.

 

رفسنجان و وجود ۱۳ مرکز علمی در آن

 

رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان هم در این اختتامیه ضمن گرامیداشت یاد سه شهید دوران قبل از انقلاب در این شهرستان اظهار کرد: مردم شهید پرور رفسنجان برای نابودی ظلم و ستم فرزندانی با ایمان و قدرتمند را پرورش و به میدان جنگ فرستادند تا در برابر توطئه های دشمن بجنگند و پیروزی را برای مردم وطن به ارمغان بیاورند.

رضا رنجبر کریمی مردم رفسنجان و تاریخ کهن این خطه را از دستاوردهای بزرگ برشمرد و افزود: در حوزه علم هم وجود ۱۳ مرکز علمی در این منطقه گواه بر وجود سیطره های علمی، تحقیقاتی و فناوری است و پرورش جوانان در راستای کسب علم از افتخارات این مردم است.

 

وی به دانشمندان و فرهیختگان رفسنجان هم اشاره کرد و گفت: این افراد در تحقق اهداف رفسنجان تلاش کردند و موجب خیرات در جامعه شدند که باید معرفی شوند.

 

رنجبرکریمی همچنین سبقه دیرین و مکتبی مردم این شهرستان را مورد توجه قرار داد و گفت: آن ها سال ه اقبل از انقلاب گسترش دین اسلام این مکتب نجات بخش را به عنوان مکتب متعالی پذیرفتند و ارتباط قوی با آموزه های دینی را گرفتند نگاهی مکتبی که قبل از انقلاب در آن ها نفوذ کرد و با مدد گرفتن از مکتب اسلام توانستند مکتب انقلاب را هم رقم بزنند.

 

در این آئین از دو کتاب سیری در تاریخ آموزش و پرورش کشکوئیه و سیری در تاریخ آموزش و پرورش رفسنجان به نویسندگی داوود ابراهیمی پورکانی رونمایی شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها:
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان