«کمربند سبز» منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایجاد می شود

  • شناسه خبر: 190254
«کمربند سبز» منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایجاد می شود

منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با ایجاد کمربند سبز و اولویت قرار دادن توجه به محیط زیست و زیبایی منطقه، فصل جدیدی از فعالیت های خود را رقم می زند.

خانه » آخرین اخبار » «کمربند سبز» منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ایجاد می شود

به گزارش خانه خشتی؛ اولین نشست کارگروه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، فرخ بهرامی مشاور فضای سبز در مناطق و شهرک های صنعتی، مهندس حسن شاهی مدیر منابع طبیعی شهرستان رفسنجان و مهندس رجبی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری رفسنجان و جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه فضای سبز برگزار شد.
در این جلسه روح الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اشاره به اهمیت توجه به محیط زیست، توجه به فضای سبز منطقه و ایجاد کمربند سبز برای این منطقه را دارای اهمیت دانست و گفت که نقشه راه منطقه در بحث فضای سبز باید مشخص شود و منابع موجود اعم از آب و خاک و …را باید در نظر بگیریم.

بهرامی کارشناس، مشاور و مجری پروژه های فضای سبز با اشاره به تاغ کاری در مسیر رفسنجان_باغین و کرمان اظهار کرد: با بررسی هایی که انجام دادیم، تاغ، گونه مناسبی برای بافت مسکونی و شهری نیست؛ چون به محض اینکه سن تاغ از حدی بالاتر می رود شروع به خشک شدن می کند.
بهرامی از فضای سبز شهرک صنعتی رفسنجان یاد و کرد و ادامه داد: در رفسنجان مسیر رودخانه ای که موازی شهرک صنعتی هست، جایی بود که شن کامل و عاری از خاک بود و درختکاری خوبی انجام شده که تلفات هم ندارد.
وی با اشاره به بحث اقلیم شناسی افزود: در رفسنجان چندان گونه سازگار با اقلیم خاص نداریم، فقط درمنه (جاز) و تاغ که بومی منطقه هم نیست و وارد ایران شده است را داریم.
مهندس بهرامی عنوان کرد: کاج «موگو» با محیط ایران در بیشتر خاک ها جواب داده و هرجا مشکلی باشد باید اصلاح خاک صورت گیرد؛ البته کاج دو سیاه مرغوب هم پیشنهاد می شود که متأسفانه تولید کمی دارد و گرانتر است.
وی در خصوص سایت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: دو فضا باید تعریف شود که فضای ورودی همان کمربند و یک فضای درونی داخل بلوارهای منطقه است. برای پیشگیری از طوفان شن و ریزدانه ها باد غالب باید شناسایی شود و یک کمربندی که چند گونه را کنار هم قرار دهد، داشته باشیم.
این کارشناس فضای سبز تصریح کرد: پیشنهاد می شود چون سرعت باد تا ۷۰ کیلومتر، شن ها را از زمین بلند می کند و مضر است، اول تاغ کشته شود، که منابع طبیعی می تواند در این زمینه کمک کند.
مهندس بهرامی عنوان داشت: در بیرون کمربند، تاغ کاری در حد ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر ایجاد شود و بعد از تاغ، گیاهانی که سبز هستند با درنظر گرفتن ارتفاع برای هدایت باد از سروهای نقره ای و سروهای خمره و کاج تهران می توان استفاده کرد و همچنین با چند ردیف کاج برای فیلترکردن باد، کمربند سبز ایجاد شود.
وی با تأکید بر اینکه بهترین راهکار برای جبران آب در شهرک ها و مناطق صنعتی این است که مخزن پساب به واحد صنعتی تکلیف شود و سپتیک داشته باشند، اضافه کرد: یک الگوی مصرف برای هر واحد پیش بینی شود و داشتن مخزن یکی از موارد مهم در شهرک ها و مناطق است.
بهرامی در بخش دیگری از سخنان خود کمربند سبز را اولویت منطقه ویژه رفسنجان دانست و گفت: برای داخل منطقه آزمایشات پروفیل خاک در چند نقطه تا عمق سه متر و با روش اصولی انجام شود و آب نیز باید هر ۶ ماه یک بار آزمایش شود.

انتهای پیام

برچسب ها:
رفسنجان روح الله بهرامشاهی نشست کارگروه فضای سبز منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان