ثبت ملی آئین جوش زنی، آغازی بر ثبت ملی آئین های دیگر در شهرستان رفسنجان

  • شناسه خبر: 189347
ثبت ملی آئین جوش زنی، آغازی بر ثبت ملی آئین های دیگر در شهرستان رفسنجان

دبیر آئین جوش زنی ایران(هرمزآباد رفسنجان) گفت: آئین جوش زنی ایران آغازی بر ثبت ملی مراسم های آئینی دیگر در رفسنجان شد به نحوی که مراسم برداشت محصول پسته و جشن های برداشت محصول پسته در سال ۱۳۹۶ و مراسم سنتی «شده گردانی» در روستای داوران پس از ثبت ملی جوش زنی در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیدند.

خانه » آخرین اخبار » ثبت ملی آئین جوش زنی، آغازی بر ثبت ملی آئین های دیگر در شهرستان رفسنجان

به گزارش خانه خشتی؛ ابراهیم رضوی مقدم  در مراسم اختتامیه سوگواره هفتمین سالروز آئین ثبت ملی جوش زنی ایران که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: آئین جوش زنی ایران در سال ۱۳۹۴ و به مرکزیت هرمزآباد رفسنجان در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسید و همان سال با حضور مسئولین استان و شهرستان از سند ثبت ملی این آئین رونمایی شد.

وی افزود: یکسال بعد در سال ۱۳۹۵ و در اولین سالروز ثبت ملی این آئین، از تمبر یادبود و تمبر پستی آئین جوش زنی ایران با حضور مسئولین استان و شهرستان رونمایی شد.

وی بیان کرد: دغدغه من و دوستانم این بود که یک حرکت فرهنگی و مذهبی را در سطح استان و شهرستان داشته باشیم و به لطف خدا توانستیم این حرکت را در سالهای بعد ادامه دهیم و هر ساله سوگواره ها و مراسم مختلفی را در این زمینه برگزار کنیم.

دبیر آئین جوش زنی ایران(هرمزآباد رفسنجان) تصریح کرد: آئین جوش زنی ایران آغازی بر ثبت ملی مراسم های آئینی دیگر در رفسنجان شد به نحوی که مراسم برداشت محصول پسته و جشن های برداشت محصول پسته در سال ۱۳۹۶ و مراسم سنتی «شده گردانی» در روستای داوران پس از ثبت ملی جوش زنی در فهرست آثار ناملموس ایران به ثبت رسیدند.

رضوی مقدم افزود: خدا را شاکریم که توانستیم جوش زنی ایران را به عنوان یک برند فرهنگی و مذهبی در شهرستان و استان به همه آحاد جامعه در سطح کشور معرفی کنیم. این برند سبب شده هنرمندان و فرهیختگانی که در هفتمین سوگواره شرکت کرده اند ما را شگفت زده کنند.

به گفته وی نزدیک به ۴۰۰ اثر به دبیرخانه هفتمین سوگواره ارسال شد که به ۶ برگزیده در چهار بخش جوایز اهدا می شود.

دبیر آئین جوش زنی ایران(هرمزآباد رفسنجان) در ادامه عنوان کرد: از کسانی که ما را در این سالها یاری و کمک کردند تشکر می کنم بویژه از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و روابط عمومی این مجتمع، از شهرداری رفسنجان و از خبرنگاران مختلف در شهرستان و استان که در بُعد رسانه ای به ما کمک کرد ند و همچنین هنرمندانی که در سوگواره آثار خود را ارسال کردند کمال تشکر را دارم.

رضوی مقدم با بیان اینکه امیدواریم توانسته باشیم حرکتی کوچک برای روستای پدری مان انجام داده باشیم و آنچه که در ذهن داشتیم شکل داده باشیم، خاطرنشان کرد: برای اعزام این آئین به خارج از کشور خیلی تلاش کردیم اما پاندمی کرونا سبب شد این موضوع به تاخیر بیفتد اما بعد از پایان این همه گیری در شهرهای مختلف کشور و در یکی از کشورهای منطقه این آئین مذهبی را برگزار خواهیم کرد.

وی در پایان از پیرغلامان و جوش زنان اباعبدالله الحسین(ع) روستای هرمزآباد رفسنجان نیز قدردانی کرد.

اهمیت آئین های مرتبط با عاشورا برای ما شیعیان

مدیر روابط عمومی و خدمات اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این مراسم اظهار کرد: آئین جوش زنی ایران منطقه هرمزآباد رفسنجان در سال ۱۳۹۴ به ثبت ملی رسیده و سند آن رونمایی شد و در سه سال اخیر یکی از اتفاقات مهم و جانبی این آئین برگزاری سوگواره ادبی و هنری است.

روح الله ابوالهادی افزود: آئین های مرتبط با عاشورا برای ما شیعیان مهمترین آئین های مذهبی هستند که در این منطقه جوش زنی را داشتیم که خوشبختانه با تلاش دوستان در منطقه هرمزآباد به ثبت ملی رسید.

وی افزود: امیدواریم این مراسم برای سالهای سال پربارتر از همیشه برگزار شود و خوشحالم که مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نقش کوچکی در برگزاری این آئین دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها:
آیین جوشن زنی اختتامیه سوگواره هفتمین سالروز آئین ثبت ملی جوش زنی ایران رفسنجان هرمزآباد رفسنجان
تلگرام
دیدگاه‌ها
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خانه خشتی منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
در جواب نظر :

اخبار ویژه
اخبار رفسنجان